ترانزیت بیش از ۳ میلیون تن کالا از ۳ مرز فعال کشور

ترانزیت بیش از ۳ میلیون تن کالا از ۳ مرز فعال کشور

طی ۴ ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از۳ میلیون و ۷۱هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۵.۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش دیوان اقتصاد ، رضا نفیسی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود: در پی اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمان‌های ذیربط و برنامه‌ریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حمل و نقلی با کشورهای منطقه، همچنین تعامل و همکاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی در کشور طی مدت مذکور از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۸۶۰ هزار تن را مواد نفتی و ۲ میلیون و ۲۰۹هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مازوت، انواع پارچه، پنبه، قطعات اتومبیل، محصولات کشاورزی و مواد غذایی بوده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور بندر شهیدرجاییبایک میلیون و ۱۱۷ هزار تن معادل ۴ / ۳۶ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویزخان با ۱۸.۵ درصدو بازرگان با ۱۰.۸ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
نفیسی بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئو پلتیک خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیل‌های کافی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق شیوه‌های گوناگون حمل و نقل می‌باشد.
نفیسی اعلام کرد: تلاش و فعالیت بخش خصوصی وتشکل های صنفی درحوزه حمل‌ونقل بین المللی درکنار اقدامات گسترده‌ حاکمیتی وتجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل با انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم، اقدام تمام سازمان‌های دولتی در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت می‌تواند در بهره‌برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت مؤثر باشد. ​




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.