رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: فعالان این صنف از مشکل قدیمی و فرسودگی ماشین ها و فناوری ها رنج می برند؛ موضوعی که به بیشترین مطالبه ما از خارجی ها بویژه در دوره پس از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تبدیل شده است.
مشکل اصلی تعمیرکاران خودرو، فناوری های قدیمی است
مشکل اصلی تعمیرکاران خودرو، فناوری های قدیمی است
به گزارش دیوان اقتصاد، «علیرضا نیک آیین» در گفت وگو با ایرنا افزود: ماشین های دارای بیش از 30 سال سابقه فعالیت، استهلاک و خطای بالایی دارند و کالیبراسیون آنها از عهده تولیدکنندگان قطعه، انجمن قطعه سازان و ... خارج است.
نیک آیین درباره همکاری شرکت های بزرگ خودروسازی با قطعه سازان، یادآوری کرد: این قراردادها در صورتی تنظیم می شود که از عمر دستگاه ها بیشتر از دو تا سه سال نگذشته باشد.
وی تصریح کرد: قطعات یدکی تقلبی بزرگ ترین معضل صنف مکانیک هاست که ضربات بدی به این صنف وارد کرده است.
به گفته وی، از آنجا که هیچ گارانتی برای این محصولات وجود ندارد، مکانیک ها اغلب به دلیل خرابی قطعات زیر سوال رفته یا مجبور به پرداخت جریمه می شوند.
نیک آیین تاکید کرد عمده قطعات تقلبی از چین وارد می شود و در مقابل باید به عنوان یک وظیفه ملی، از تولید و مصرف کالای داخلی حمایت کنیم.
وی بیان داشت: امروز اجناس باکیفیت ایرانی در چین کپی و به ایران صادر می شود، همچنین برخی برندهای خارجی در ایران کپی و با بسته بندی شکیل راهی بازار می شود.
وی تصریح کرد: حاشیه سود لوازم یدکی تقلبی گاهی اوقات به 50 درصد نیز می رسد، در حالی که حداکثر سود لوازم اصلی و اورجینال بین 10 تا 20 درصد است.
** انتظار برای رفع مشکلات بانکی و سوییفت
رییس اتحادیه تعمیر کاران خودرو تهران گفت: در سال های گذشته، فشارهای اقتصادی سبب شد مسوولان وقت درهای اقتصاد کشور را به روی همه انواع قطعات خارجی باز کنند تا کار تعطیل نشود اما ورود گسترده قطعات بی کیفیت به بازار همچون یک غده سرطانی شده است و نمی توان با درمان های موقت آن را از بین برد.
وی تاکید کرد تحریم ها سبب دور ماندن از فناوری ها و ابزارهای روز، قطعات اصلی و دانش کار شد.
این مقام صنفی اعلام کرد: از 2سال پیش تاکنون این اتحادیه با برگزاری نشست های مختلف با تولیدکنندگان خارجی لوازم یدکی انتقال فناوری های روز به کشور را خواستار شد؛ خواسته ای که در برخی موارد به تولید تحت لیسانس و حتی صادرات تولیدات رسید.
نیک آیین ادامه داد: اما تاکنون هیچ یک از نشست ها به دلیل وجود مشکلات بانکی و باز نبودن سوییفت منتج به نتیجه نشده است.
وی درباره قرارداد ایران با شرکت خودروسازی رنو، اظهار داشت: مطابق این قرارداد قرار است 10 خودروساز ایرانی با رنو کار کنند اما در مراحل اولیه نمی توان در زمینه فناوری های پیچیده داخلی موتور یا گیربکس همکاری چندانی کرد؛ بنابراین بیشتر قطعه سازان در زمینه اجزا و تزیینات داخلی، تایر و ... همکاری دارند.
با گذشت بیش از 10 ماه از امضای توافق اولیه در نمایشگاه خودرو پاریس 2016، قرارداد بزرگ ترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان نماینده بخش دولتی در ایران و شرکت «پرتو نگین ناصح» به عنوان نماینده بخش خصوصی امضا شد.
این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه سالیانه 150 هزار دستگاه است.
نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه با نام های «سیمبل» و «داستر» در سال 2018 به تولید می رسد.
براساس این توافقنامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مرکزهای توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خواهد داشت.
این شرکت در زمینه تحقیق و توسعه، خرید و بومی سازی، تولید خودرو و توزیع و صدور آن در شبکه توزیع و با استاندارد شرکت رنو در بازارهای داخلی و خارجی، فعالیت می کند.
** ایجاد بازار بین المللی مجازی برای عرضه تولیدات ایرانی
این فعال صنفی با اشاره به وجود 17 رسته در زیرمجموعه اتحادیه تعمیرکاران خودرو، به 2 اتحادیه تولیدی فنرسازان و واشر بران اشاره کرد که هفته گذشته به منظور آشنایی با فناوری های روز سمیناری داشتند.
وی گفت: در این سمینار پیشنهاد کردیم کمیسیونی متشکل از نخبگان رسته های مختلف زیرمجموعه به ایجاد یک بازار بین المللی مجازی اقدام کنند تا سایر کشورها و بازارها با امکانات، تولیدات و توانمندی های صنعتگران این حرفه آشنا شوند.
نیک آیین با تمجید از عملکرد دولت یازدهم در ایجاد گشایش های تجاری و بازرگانی، ابراز امیدواری کرد در فضای سیاسی و اقتصادی پسابرجام مشکلات این صنف بیش از گذشته کاهش یابد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد