ارز چندنرخی؛ سود سرشار برای واردکنندگان

ارز چندنرخی؛ سود سرشار برای واردکنندگان

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ارز چندنرخی در بازار به معنی دادن یارانه به واردکنندگان است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، عدنان موسی پور، با بیان اینکه کاهش ۱۰ درصدی صادرات غیرنفتی زنگ خطر را برای اقتصاد ایران به صدا درآورده است، افزود: برای رونق صادرات و مثبت شدن تراز تجاری باید اقدامات با سرعت بیشتری از گذشته و با اصلاح نقص های قبلی تجهیز مرزها و پایانه های مرزی صادراتی انجام شود.

وی ادامه داد: برای رونق صادرات باید از صادرکنندگانی که در پایانه های صادراتی مرزی فعالیت می کنند به طور ویژه حمایت و امکانات مورد نیاز آنها در این مراکز فراهم شود.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی واردات در چهار ماهه نخست امسال گفت: برای تراز مبادلات تجاری، یکی از اقدامات ما باید وضع تعرفه های ترجیحی با کشورهای طرف تجاری از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و اوراسیا باشد.

موسی پور همچنین افزود: هر سال کالاهای تولید شده داخل ایران با توجه به عوامل مختلف مانند تورم و نرخ دستمزد، افزایش قیمت داشته است که موجب شده هرچه به سمت صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر یعنی کالاهای تکمیلی حرکت کنیم، قدرت رقابت قیمتی کالاهای ایرانی کمتر ‌شود.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، حل یک شبه مشکلات اقتصادی کشور را ناممکن دانست و ادامه داد: در شرایط کنونی، مشکلات زیادی مانند قیمت نامناسب ارز، مشوق‌های صادراتی، قیمت حمل و نقل و مالیات پیش روی صادرکنندگان قرار دارد و الویت نخست دولت دوازدهم باید واقعی کردن نرخ ارز باشد تا قدرت رقابتی ایران در بازارهای صادراتی افزایش یابد.

موسی پور اظهار داشت: کنترل شدید دولت بر قیمت ارز و غیرواقعی بودن آن مانند وزنه‌ای سنگین بر پای صادرکنندگان کالا و خدمات کشور است که باید این وزنه هرچه سریع‌تر از پای صادرات رها شود.

وی در این باره که یکسان سازی نرخ ارز موجب آشفتگی بازار و گران شدن کالاهای وارداتی و مواد اولیه می شود، گفت : این روند قابل کنترل است و با برنامه ریزی و ارائه مشوق ها ترتیبی اتخاذ خواهد شد تا بازار خود را بازیابی کند. البته توجه به این نکته ضروری است که موضوع صحبت، کالاهای ایرانی است که مزیت صادراتی دارند و تمام مواد اولیه آن داخل کشورمان وجود دارد. باید با برنامه ریزی علمی، اصولی و دقیق برای خروج از اقتصاد نفتی اقدام کنیم.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایرانبا بیان اینکه چند نرخی بودن نرخ ارز بیانگر وجود رانت، سودجویی و قاچاق در اقتصاد است افزود: وجود فاصله در قیمت نرخ ارز بانک مرکزی با بازار آزاد، آثار خود را در افزایش واردات نشان می‌دهد بنابراین باید ارز تک‌نرخی داشته باشیم تا این آثار منفی از اقتصاد حذف شود.

موسی پور گفت: وجود ارز چند نرخی مانند این است به واردکنندگانی که به دلار ارزان دسترسی دارند، یارانه داده باشیم تا بیشتر سود ببرند و تولید داخل را زمین گیر کنند.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه شفاف نبودن شرایط عرضه ارز با توجه به دو یا چند نرخی بودن فقط به اقتصاد غیرشفاف کمک می‌کند که مثال آن افزایش قابل توجه قاچاق کالا در بازار است آن‌هم کالاهایی مانند پوشاک که قانون، واردات آن را ممنوع اعلام نکرده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.