ارتقای سطح تجارت ایران- عراق به 20میلیارد دلار شدنی است

ارتقای سطح تجارت ایران- عراق به 20میلیارد دلار شدنی است

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: عراق تا 15 سال دیگر بازاری طلایی برای ایران محسوب می شود و ارتقای سطح تجاری 2 کشور از هشت میلیارد دلار کنونی به بیش از 20 میلیارد دلار امکانپذیر است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، «یحیی آل اسحاق» عصر امروز (دوشنبه) در نشست شورای سیاستگذاری تجارت ایران و عراق در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: با وجود همه مشکلات موجود، عراق به دومین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران بدل شده اما ارتقای این جایگاه مستلزم حل و فصل برخی مشکلات داخلی مربوط به دولت، بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی است.
به گفته این مسوول، هنوز بسیاری شرکت های صاحب برند ایرانی به بازار عراق ورود نکرده اند؛ در حالی که تجربه ثابت کرده است شرکت هایی که در این کشور دفتر دارند و عملیات واقعی انجام می دهند، موفق بوده اند.
به گفته وی، بازار طلایی عراق تا 15 سال دیگر از مسائل جزیی مانند جدول کشی خیابان ها تا ساخت و راه اندازی پالایشگاه ها به ارائه خدمات نیازمند است و در این میان ایران به دلیل همجواری با بازار این کشور، قیمت تمام شده کمتر و قرابت فرهنگی بسیار، از بخت بیشتری برای در دست گرفتن طرح های این کشور برخوردار است.
آل اسحاق تاکید کرد بازرگانان و فعالان اقتصادی کشورمان باید خود را برای آغاز فعالیت های دشوار تجاری با هزینه ها و سختی های بسیار در این کشور آماده کنند.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق حضور سالیانه بیش از سه میلیون نفر زایر ایرانی و عراقی در 2 کشور را ظرفیتی عظیم خواند و گفت: باید با عزمی راسخ برای ورود به عراق و ثبات حضور در آن کشور، فضای امید را برای ارتقای روابط تجاری 2کشور تزریق کنیم.
چندی پیش سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به ارزش هشت میلیارد دلاری روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق، نهادینه سازی و تحکیم روابط سیاسی با زیرساخت های اقتصادی را رمز موفقیت در بازار بزرگ این کشور برشمرد.
«ایرج مسجدی» گفت: اگر بتوانیم جای پای خود را در عراق محکم کنیم، می توانیم در عرصه های مختلف اقتصادی این کشور به فعالیت بپردازیم.
مسجدی، عراق را میدان رقابت بزرگی دانست که هر کس در آن موفق تر عمل کند، قادر است صحنه را به دست بگیرد اما رقابت بویژه در میدان اقتصادی دشوار شده است.
وی تصریح کرد: ایران قادر است با وجود مسائل و مشکلات مختلف، در عرصه اقتصاد عراق حرف های جدی برای گفتن داشته باشد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.