توسعه همکاری های ایران و دانمارک برای حمایت از سرمایه گذاری و حفظ حقوق مالکیت معنوی

توسعه همکاری های ایران و دانمارک برای حمایت از سرمایه گذاری و حفظ حقوق مالکیت معنوی

دوشنبه, اوت 28, 2017 - 19:25 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رأس هیأتی به دعوت رئیس مرکز ثبت اختراعات و علائم تجاری دانمارک، جهت توسعه همکاری های فی مابین از این کشور بازدید کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، احمد تویسرکانی در این سفر که اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی مجلس نیز وی را همراهی می کرد، در دیدارهای جداگانه با رئیس اداره ثبت اختراع و علائم تجاری، قائم مقام وزارت صنعت، تجارت و امور مالی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی پارلمان، دادستان دولتی در امور جرائم اقتصادی، مدیران آژانس های مسئول ثبت شرکت ها و ثبت املاک و جمعی دیگر از مسئولین حقوقی، تجاری دانمارک، با تشریح نظام حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: استقرار نظام ثبت مالکیت ها در دستگاه قضایی حاکی از احترام به اموال و مالکیت های مردم و ایجاد راهکار مطمئن برای تثبیت مالکیت هاست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به سابقه تاریخی مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی دو کشور افزود: ظرفیت های بالای جمهوری اسلامی ایران از جمله وسعت سرزمین، جمعیت بالا و وجود بیش از پنج میلیون دانشجوی در حال تحصیل، چشم اندازی روشن در توسعه اقتصادی کشور را ترسیم کرده است.

معاون رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اهمیت توسعه اقتصادی در راهبردهای ایران و سیاست دستگاه قضایی در ایجاد ثبات و امنیت سرمایه گذاری در ایران، همچنین تحولات ثبتی و مکانیزه کردن فرآیندهای ثبت مالکیت ها از جمله ثبت اختراعات، علائم تجاری و ثبت شرکت های تجاری را تشریح کرد.

تویسرکانی همچنین با حضور در جمع تجار دانمارکی و ایرانیان مقیم آن کشور در محل اتاق بازرگانی کپنهاگ ضمن استماع نظرات برخی از تجار، به تفصیل در خصوص سیاست جمهوری اسلامی در خصوص توسعه مناسبات اقتصادی و استقبال از سرمایه گذاری خارجی در رابطه با مزیت های ایران از جهت ثبات و امنیت کشور و ظرفیتهای توسعه ای از جمله وسعت سرزمین، کثرت جمعیت و نزدیک بودن به بازار عظیم مصرف خاورمیانه سخنانی ارائه کرد.

وی در خصوص حفظ حقوق مالکیت معنوی صاحبان صنعت، به اهتمام کشور به رعایت حقوق دارندگان و جلوگیری از تعدی به حقوق دیگران و ساز و کارهای مناسب قضایی جهت رسیدگی به این دعاوی اشاره کرد.

معاون قوه قضائیه در خصوص سیاست دستگاه قضایی مبنی بر ایجاد امنیت سرمایه گذاری در کشور و ایجاد کمیته های حمایت از سرمایه گذاری در واحدهای قضایی توضیحاتی را به حاضران ارائه داد.

در این جلسه که مرادیان سفیر ایران در دانمارک و ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، مذاکراتی در خصوص رفع موانع سرمایه گذاری در ایران صورت گرفت.

مقامات قضایی، اقتصادی و تجاری دانمارک هم در این دیدارها ضمن تشریح سیاست توسعه همکاری های اقتصادی دولت دانمارک و اشاره به پیشرفت های ایران در زمینه ثبت مالکیت ها به ویژه تمرکز همه مالکیت ها در یک سازمان به عنوان نمونه ای موفق، بر توسعه زمینه ها و ایجاد زمینه مساعد جهت حمایت از سرمایه گذاری و حفظ حقوق مالکیت معنوی محصولات به عنوان یکی از مهمترین درخواست های شرکت های سرمایه گذاری تأکید کردند.

مقامات ثبت شرکت ها و ثبت زمین دانمارک هم در خصوص علت متفرق بودن ثبت انواع مالکیت ها از جمله مالکیت زمین، اختراعات و علائم تجاری و شرکت ها در مراکز مختلف وابسته به وزارت خانه های متعدد در کشور خود را مربوط به گذشته دور دانسته و اعلام کردند دلیل منطقی در این تقسیم بندی وجود نداشته و یک ساختار تشکیلاتی واحد، منسجم و پیشرفته به لحاظ تکنیکی فنآوری در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک مزیت برجسته به شمار می آید ضمن اینکه استفاده از فنآوری و مکانیزه کردن امور ثبت مطابق توضیحات داده شده نظیر دانمارک در حال انجام است.

گفتنی است مسئولین ادارات ثبت اختراعات و علائم تجاری دو کشور پیش از این نیز تفاهم نامه ای در جهت همکاری در حوزه مالکیت معنوی، تبادل کارشناس و انتقال تجارب، حمایت و صیانت و بررسی اختراعات و علائم تجاری، اجرای پروژه های همکاری دوجانبه و سازماندهی سمینارهای مشترک و
کارگاه های آموزشی در تهران به امضا رسانده اند.

بازدید از شرکت دارویی نوونوردیسک با هدف حمایت حقوقی از فعالیت های این شرکت در ایران، بررسی فرآیند های اجرایی و رویه های عملیاتی مربوط به علائم ثبت تجاری و آزمایش ثبت اختراع از دیگر برنامه های هیئت ایرانی در این سفر بوده است.

حجم سرمایه گذاری دانمارک در سال 2016 در مقایسه با سال 2015 به سه برابر افزایش یافته و از مرز 200 میلیون دلار گذشته است و اخیراً یکی از شرکت های بزرگ داروسازی دانمارک با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)در حال سرمایه گذاری بزرگ جهت احداث کارخانه داروسازی در استان البرز است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.