فیبر نوری در بیش از 63 هزار کیلومتر از وسعت کشوربرقراراست

فیبر نوری در بیش از 63 هزار کیلومتر از وسعت کشوربرقراراست

سرپرست شرکت ارتباطات زیرساخت گفت:هم اکنون 63 هزار و 737 کیلومتر فیبرنوری بین شهری در کشور دایر است که در ابتدای دولت یازدهم این آمار حدود 51 هزار و 850 کیلومتر بود.

به گزارش دیوان اقتصاد، فیبر نوری یا تار نوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سربه آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند.
فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است وبا فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا 10 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. امروزه مخابرات فیبر نوری، به دلیل پهنای باند وسیع تر در مقایسه با کابلهای مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.
در همین زمینه و به گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، فرهاد معارفی افزود:باید تا پایان امسال ، ظرفیت شبکه فیبرنوری به 66 هزار و 935 کیلومتر و ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال به 20 هزار گیگابیت بر ثانیه برسد.
سرپرست شرکت ارتباطات زیرساخت به تحقق اهداف مد نظر در توسعه شبکه زیرساخت ارتباطی کشوردرچهار سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: اکنون و در راستای توسعه ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور شاهد رسیدن به ظرفیت 10 هزار و 41 گیگابایت بر ثانیه هستیم و این در حالی است که در سال 92 و در ابتدای فعالیت دولت یازدهم ، این ظرفیت یکهزار و 116 گیگابایت بر ثانیه بود .
معارفی به رشد بیش از 10 برابری ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل وشبکه آی پی کشور در چهار سال اخیر اشاره و تاکید کرد: ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل در ابتدای دولت یازدهم نزدیک به 82 گیگابایت بر ثانیه بود که تا پایان مردادماه امسال به 995گیگابایت رسیده است.
این مقام مسئول یادآورشد: همچنین پهنای باند شبکه IP داخل کشور در ابتدای دولت یازدهم 625 گیگابایت بود که تا پایان مردادماه امسال به 6 هزار و 800 گیگابایت رسیده و تا پایان سال ، ظرفیت IP کشور به 10 هزار گیگابایت بر ثانیه می رسد.
معارفی درباره وضعیت ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین الملل به عنوان یکی از تکالیف شرکت ارتباطات زیرساخت مطابق با برنامه ششم توسعه گفت :در ابتدای دولت یازدهم ، ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین الملل 116 گیگابایت بر ثانیه بود که این ظرفیت در حال حاضر به 1500 گیگابایت رسیده و در این زمینه پیش بینی می شود اهداف برنامه ششم برای تحقق 30 ترابیت ترانزیت ارتباطات بین الملل تا پایان این برنامه محقق شود.
سرپرست شرکت ارتباطات زیرساخت افزود :برآوردها نشان می دهد ظرفیت پهنای باند شبکه IP کشور در دولت یازدهم ، رشد 980 درصدی و ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور رشد 800 درصدی را تجربه کرده است.
وی به راه اندازی 7 مرکز تبادل ترافیک داده در کشور در راستای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از دستاوردهای مهم شرکت ارتباطات زیرساخت در دولت یازدهم اشاره و خاطر نشان کرد : با راه اندازی مراکز NIX علاوه بر مدیریت ترافیک داخلی شبکه اینترنت ، شاهد بهبود کیفیت سرویس های داخل تا 20 برابر ، افزایش سطح امنیت شبکه ملی، اصلاح مدل اقتصادی فعالیت سرویس های بومی و کاهش چشمگیر هزینه های تأمین پهنای باند خواهیم بود.
معارفی ادامه داد : با راه اندازی مراکز تبادل ترافیک شبکه ملی در تهران ، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، مهشد و قم علاوه بر جلوگیری از گردش ترافیک زائد در شبکه ملی اطلاعات و اتلاف منابع ، قیمت اینترنت از شبکه زیرساخت تا 42% و قیمت تبادل اطلاعات در شبکه داخلی تا 84% کاهش یافت.
وی حمایت از شرکت های دانش بنیان و استفاده از تجهیزات تولید داخل را از دیگر رویکردهای شرکت ارتباطات ز یرساخت در طول چهار سال فعالیت دولت یازدهم عنوان کرد و افزود : توسعه بخشی از تجهیزات سوئیچ ، دیتا و انتقال شبکه های مادر مخابراتی در مناطق شمال شرق، شرق، و جنوب شرق کشور در قالب پروژه « توانا» و با انتخاب پیمانکاران ایرانی سازنده تجهیزات مخابراتی نوری، اجرایی شد که علاوه بر توسعه توانمندی های ملی و استفاده از فناوری های بومی، مدیریت شبکه مستقل و ارتباطات امن و پایدار و سطح ملی را به همراه داشته است.
معارفی در طرح های توسعه زیرساخت های ارتباطی نیز به پروژه ( نور 1) برای توسعه شبکه فیبر نوری کشور، پروژه (نور 2) برای تکمیل این شبکه ، پروژه تلاش 1 برای توسعه لایه انتقال به 2000 و 900 گیگابیت بر ثانیه اشاره کرد و گفت : برای توسعه لایه دیتا نیز پروژه های تجمیع 1 و 2 تعریف شد که با اجرای آن ، ظرفیت زیرساخت شبکه دیتای کشور به میزان 100% افزایش یافت.
به گفته وی ، پروژه تلاش 3 (فجر) نیز که ترکیبی از اجرای پروژه های تلاش 2 و تجمیع 1 و 2 بود در دولت یازدهم به بهره برداری رسید و با اجرای آن، ظرفیت شبکه انتقال 800 گیگابیت ارتقا یافت و ظرفیت دسترسی شبکه دیتای کشور به 5 برابر رسید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.