مدیرعامل راه آهن:حمل 40میلیون تن بار با شبکه ریلی بی سابقه است

مدیرعامل راه آهن:حمل 40میلیون تن بار با شبکه ریلی بی سابقه است

یک‌شنبه, سپتامبر 3, 2017 - 15:16 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می گوید: در سال 1395 نسبت به سال 1394 حمل بار با شبکه ریلی کشور از 35 میلیون تن به 40.2 میلیون تن رسید، اتفاقی که در تاریخ 90 ساله راه‌آهن بی نظیر بود.

به گزارش دیوان اقتصاد ، «سعید محمدزاده» در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام برای سال منتهی به 30 اسفند ماه 95، اظهارداشت: در پایان برنامه ششم توسعه میزان حمل بار با شبکه ریلی کشور باید از 40 میلیون تن فعلی به 195 میلیون تن در سال و سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار در کشور به 30 درصد افزایش یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با عنایت به اینکه حمل‌ و نقل ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای حداقل یک ‌هفتم سوخت مصرف می‌کند؛ در هر تن کیلومتر بار حداقل 35 سی سی صرفه جویی سوخت و در حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر کیلومتر 20 سی‌سی صرفه‌جویی سوخت حاصل می‌شود.
به گفته محمدزاده در پایان برنامه پنجساله ششم توسعه کشور همچنین در حمل مسافر نیز باید از 20 میلیون نفر به 100 میلیون مسافر برسیم.
مدیر عامل راه‌آهن گفت: اگر ما به اقتصاد ایران می اندیشیم باید کاری کنیم که برای فرزندان و نسل آینده مساله صرفه جویی سوخت و مساله امنیت پایدار اقتصادی را فراهم کنیم وبرای تامین امنیت شهروندان ایرانی در جاده ها باید بار را از جاده به سمت ریل هدایت و امنیت اجتماعی ارتقا دهیم.
محمدزاده با بیان اینکه صرفه جویی های سوخت ارتباط مستقیمی با مساله حفظ محیط زیست دارد، گفت: ایران عضو کنوانسیونی است که در آن متعهد شده برای کاهش آلاینده ها اقدامات اساسی انجام دهد.
محمدزاده بابیان اینکه پیش ‌بینی راه‌آهن تا 8 سال آینده رسیدن به سهم ترانزیت 100 میلیون تن در سال است، افزود: با توجه به پتانسیل موجود در منطقه اگر بخواهیم به این سهم و رقم برسیم باید در موضوع ریل جدی ترعمل کنیم.
وی یادآور شد: رئیس جمهوری اسلامی ایران در 4 سال دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم بر توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌ عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت تاکید داشته اند و وزارت راه و شهرسازی با جدیت کامل، طرح های اقتصادی و صنعتی توسعه صنعت ریلی را پیگیری و اجرا کرده است.
مدیر عامل راه‌آهن اضافه کرد: حمایت های دولت و مجلس و تدابیر سازمان برنامه و بودجه در جهت حمایت از راه‌آهن بی نظیر بوده و منجر به بسته های ارزشمندی از قانون های مربوط به حمل‌ونقل ریلی شده است.
وی بابیان اینکه شرکت راه‌آهن در برنامه ششم توسعه موظف شده نسبت به راه اندازی شرکت قطارهای حومه ای اقداماتی را انجام دهد، گفت: تنها در شهر تهران روزانه نزدیک به یک میلیون و 250 تا 300 هزار نفر مسافر حومه ای از یک طرف حرکت می کنند و در طول روز تردد مسافر حومه ای از تهران به بیش از 2 میلیون نفر می‌رسد.متاسفانه سهم ریل در جابجایی مسافران حومه ای 2 درصد است و این عدد برای شهری مثل تهران باید به حداقل 20 تا 30 درصد برسد و این موضوع نقش و جایگاه قطارهای حومه ای را بیش از پیش نشان می دهد.
هم اکنون طول شبکه ریلی کشور بیش از 11 هزار کیلومتر است و قرار است با توسعه حمل ونقل ریلی در چشم انداز 1404 طول شبکه ریلی کشور به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.