تهدید سرمایه‌گذاری و تجارت ایران در نبود ضمانت و پوشش ریسک

تهدید سرمایه‌گذاری و تجارت ایران در نبود ضمانت و پوشش ریسک

سه‌شنبه, سپتامبر 19, 2017 - 14:32 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، یحیی آل‌اسحاق در مراسم رونمایی از طراحی جدید برند بیمه سینا

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، یحیی آل‌اسحاق در مراسم رونمایی از طراحی جدید برند بیمه سینا،‌ اظهار داشت: کاری که امروز در حال انجام است مصداق فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) است که فرمودند فرزند زمان خود باش. این جمله در شئونات زندگی مصداق دارد و کسانی که این جمله را درک نکردند باید در طول زمان خسارت آن را بپردازند.

وی با اشاره به موج‌های بزرگ تحولات در جهان که از آن به آشوب بزرگ و آشوب خلاق یاد می‌شود، افزود: تحولات جدید جریان گذشته را به زیر سوال می‌برد، نمونه آن دعوای تاکسیرانی و استارت‌آپ جدید اسنپ است که اکنون کار به شورای رقابت و امثال آن کشیده است؛ این مشکلات در زمانی اتفاق می‌افتد که با توجه به سرعت تحولات فرزند زمان خود نباشید.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: اگر فعالیت‌ها با نوآوری همراه نباشند ناگزیر خواهند بود که به‌تدریج خداحافظی کنند.

آل‌اسحاق در این رابطه به بخش مهم تولید یعنی خدمات اشاره کرد و افزود: متأسفانه مشکلی که امروز داریم از عدم توجه به واقعیتی است که به آن توجه نمی‌کنیم و آن جایگاه خدمات در اشتغال، امنیت و توسعه کشور است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 80 درصد مشکل تولید مربوط به خدمات بانکی، حمل‌ونقل، بیمه و توزیع است،‌ افزود: در حال حاضر چه بخشی از اشتغال کشور در خدمات است؟ باید دید هم‌اکنون 50 شرکت برتر دنیا در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بر این اساس یکی از مشکلات اساسی اقتصاد را بازاریابی برای محصولات تولیدی دانست و افزود: محصول باکیفیت در داخل تولید می‌شود اما نه در داخل و نه در خارج نمی‌توانیم آن را بفروشیم.

آل‌اسحاق یادآور شد:‌ در دنیا چنین فرایند‌هایی متولی و صاحب دارد اما در کشور ما کمترین توجه به مقوله بازاریابی نمی‌شود.

وزیر اسبق بازرگانی یکی از دیگر حوزه‌های مغفول در تولید را خدمات بیمه عنوان کرد و افزود: امروز نگاه ویژه‌ای بر روی بیمه، شکل، جهت‌گیری، خدمات و شاخص‌های آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: امروز در کشور یک مشکل اساسی درحوزه بیمه داریم و آن این است که نظام بیمه‌ای کشور لای پتو خوابیده است و فکر می‌کند به دنبال کم‌ریسک‌ترین و پرسودترین فعالیت‌ها در بازار برود و اصلاً به دنبال ریسک نیست.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: در حال حاضر مشکل عمده ما این نیست که بازار نداریم، بازار عراق می‌تواند بهترین بازار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ما باشد، اما مشکل اساسی ما ضمانت سرمایه‌گذاری‌ها و پوشش ریسک و بیمه است.

وی مثال زد: هم‌اکنون شرکتی در عراق داریم و سرمایه‌گذاری کرده و فاز اول کار را انجام داده، اما پولش را نمی‌دهند. کسی نیست و نبوده کارش را ضمانت کند و کل محاسباتش به‌هم ریخته است.

آل‌اسحاق ادامه داد: اما در مقابل می‌بینیم در برابر فروش آرد ایران به قیمت 90 دلار، ترکیه آردش را به قیمت 150 دلار در بازار عراق می‌فروشد و 90 درصد بازار را هم در اختیار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه ما در این رابطه حساس شدیم و بررسی کردیم، گفت: نتایج بررسی‌ها نشان داد که آنها به سراغ حلقه آخر تجارت خود در بازار یعنی نانوایی‌ها رفتند، به آنها کمک کردند تکنولوژی کارشان را به روز کنند، قراردادهای 6 ماهه بستند و برحسب نیاز آرد موردنیازشان را با تغییرات موردنظر در اختیارشان قرار می‌دهند.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون عمده‌ترین مشکل ایران در بازارهای عراق علی‌رغم قیمت مناسب و کیفیت خوب محصولات ایرانی، تضمین و بیمه است. یعنی وجود نظام بیمه‌ای که ضمانت و ریسک را قبول کند.

آل‌اسحاق افزود: ایران اکنون در بازار منطقه‌ای با جمعیت 300 - 400 میلیون نفری قرار دارد و مشکل عمده فعالان اقتصادی در آن ضمانت و بیمه است. بر این اساس در جای خود یعنی ارتقای شکل و سیاست‌های جدید، نیازمند رویکردهای جدید در صنعت بیمه نیز هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بر این اساس پیشنهاد کرد که شرکت‌های بیمه اقدام به کنسرسیومی مشترک و چندجانبه با حضور کشورهای دیگر مانند ترکیه، ایتالیا و عراق کند و پوشش ریسک فعالان اقتصادی در بازار را تقسیم کنند.

وی تأکید کرد: اگر رویکرد درون‌زا و برون‌نگر را عملی کنیم، فرصت‌های بالایی برای صنعت بیمه ایجاد خواهد شد.

آل‌اسحاق اضافه کرد:‌ این مسئله یک خلاء بزرگ و در عین حال یک فرصت عالی و بکر در بازار عراق است و شرکت‌های ایرانی در این رابطه باید با هوشیاری عمل کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.