به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، یحیی آلاسحاق در مراسم رونمایی از طراحی جدید برند بیمه سینا
تهدید سرمایهگذاری و تجارت ایران در نبود ضمانت و پوشش ریسک
تهدید سرمایهگذاری و تجارت ایران در نبود ضمانت و پوشش ریسک
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، یحیی آلاسحاق در مراسم رونمایی از طراحی جدید برند بیمه سینا، اظهار داشت: کاری که امروز در حال انجام است مصداق فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) است که فرمودند فرزند زمان خود باش. این جمله در شئونات زندگی مصداق دارد و کسانی که این جمله را درک نکردند باید در طول زمان خسارت آن را بپردازند.
وی با اشاره به موجهای بزرگ تحولات در جهان که از آن به آشوب بزرگ و آشوب خلاق یاد میشود، افزود: تحولات جدید جریان گذشته را به زیر سوال میبرد، نمونه آن دعوای تاکسیرانی و استارتآپ جدید اسنپ است که اکنون کار به شورای رقابت و امثال آن کشیده است؛ این مشکلات در زمانی اتفاق میافتد که با توجه به سرعت تحولات فرزند زمان خود نباشید.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: اگر فعالیتها با نوآوری همراه نباشند ناگزیر خواهند بود که بهتدریج خداحافظی کنند.
آلاسحاق در این رابطه به بخش مهم تولید یعنی خدمات اشاره کرد و افزود: متأسفانه مشکلی که امروز داریم از عدم توجه به واقعیتی است که به آن توجه نمیکنیم و آن جایگاه خدمات در اشتغال، امنیت و توسعه کشور است.
وی با بیان اینکه هماکنون 80 درصد مشکل تولید مربوط به خدمات بانکی، حملونقل، بیمه و توزیع است، افزود: در حال حاضر چه بخشی از اشتغال کشور در خدمات است؟ باید دید هماکنون 50 شرکت برتر دنیا در چه حوزههایی فعالیت میکنند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بر این اساس یکی از مشکلات اساسی اقتصاد را بازاریابی برای محصولات تولیدی دانست و افزود: محصول باکیفیت در داخل تولید میشود اما نه در داخل و نه در خارج نمیتوانیم آن را بفروشیم.
آلاسحاق یادآور شد: در دنیا چنین فرایندهایی متولی و صاحب دارد اما در کشور ما کمترین توجه به مقوله بازاریابی نمیشود.
وزیر اسبق بازرگانی یکی از دیگر حوزههای مغفول در تولید را خدمات بیمه عنوان کرد و افزود: امروز نگاه ویژهای بر روی بیمه، شکل، جهتگیری، خدمات و شاخصهای آن وجود دارد.
وی تصریح کرد: امروز در کشور یک مشکل اساسی درحوزه بیمه داریم و آن این است که نظام بیمهای کشور لای پتو خوابیده است و فکر میکند به دنبال کمریسکترین و پرسودترین فعالیتها در بازار برود و اصلاً به دنبال ریسک نیست.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: در حال حاضر مشکل عمده ما این نیست که بازار نداریم، بازار عراق میتواند بهترین بازار برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ما باشد، اما مشکل اساسی ما ضمانت سرمایهگذاریها و پوشش ریسک و بیمه است.
وی مثال زد: هماکنون شرکتی در عراق داریم و سرمایهگذاری کرده و فاز اول کار را انجام داده، اما پولش را نمیدهند. کسی نیست و نبوده کارش را ضمانت کند و کل محاسباتش بههم ریخته است.
آلاسحاق ادامه داد: اما در مقابل میبینیم در برابر فروش آرد ایران به قیمت 90 دلار، ترکیه آردش را به قیمت 150 دلار در بازار عراق میفروشد و 90 درصد بازار را هم در اختیار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه ما در این رابطه حساس شدیم و بررسی کردیم، گفت: نتایج بررسیها نشان داد که آنها به سراغ حلقه آخر تجارت خود در بازار یعنی نانواییها رفتند، به آنها کمک کردند تکنولوژی کارشان را به روز کنند، قراردادهای 6 ماهه بستند و برحسب نیاز آرد موردنیازشان را با تغییرات موردنظر در اختیارشان قرار میدهند.
وی تأکید کرد: هماکنون عمدهترین مشکل ایران در بازارهای عراق علیرغم قیمت مناسب و کیفیت خوب محصولات ایرانی، تضمین و بیمه است. یعنی وجود نظام بیمهای که ضمانت و ریسک را قبول کند.
آلاسحاق افزود: ایران اکنون در بازار منطقهای با جمعیت 300 - 400 میلیون نفری قرار دارد و مشکل عمده فعالان اقتصادی در آن ضمانت و بیمه است. بر این اساس در جای خود یعنی ارتقای شکل و سیاستهای جدید، نیازمند رویکردهای جدید در صنعت بیمه نیز هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بر این اساس پیشنهاد کرد که شرکتهای بیمه اقدام به کنسرسیومی مشترک و چندجانبه با حضور کشورهای دیگر مانند ترکیه، ایتالیا و عراق کند و پوشش ریسک فعالان اقتصادی در بازار را تقسیم کنند.
وی تأکید کرد: اگر رویکرد درونزا و بروننگر را عملی کنیم، فرصتهای بالایی برای صنعت بیمه ایجاد خواهد شد.
آلاسحاق اضافه کرد: این مسئله یک خلاء بزرگ و در عین حال یک فرصت عالی و بکر در بازار عراق است و شرکتهای ایرانی در این رابطه باید با هوشیاری عمل کنند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد