منش و رفتار انسانی بزرگان سرزمینمان را ترویج دهیم

منش و رفتار انسانی بزرگان سرزمینمان را ترویج دهیم

یکی از دوستان قدیمی در مورد سنت گلریزان و فلسفه وجودی چنین کاری در جامعه ایرانی از قدیم الایام مطالب جالبی بیان نمود.

 

به گزارش دیوان اقتصاد،در مورد علت استفاده از دستمال های رنگی که همیشه در جیب مردان در قدیم بود اینچنین توضیح میداد

قدیم ها که این نایلونهای پلاستیکی نبود ,میوه و خواروبار رو فروشنده ها توی پاکت های کاغذی میریختن ,اما خیلی از خریداران همراهشون دستمال یزدی داشتند و میوه و تنقلات رو توی اونا میریختن و به سمت خونه میرفتن ,اینکارو میکردن تا اگر بچه یتیمی و زن بی سرپرست خانواری توی کوچه های باریک محله اونا رو با کالای خریداری شده میدیدند از اینکه احیانا نمیتونستند اون کالاها رو برای خانواده خود بخرند و استفاده کنند،ناراحت و غمگین نشوند!!!البته داستان به اینجا ختم نمیشد واگر خانواده ای بدلیل نداشتن سرپرست دچار مضیقه مالی بود ,ریش سفیدان محل با اطلاع از وضعیت مالی آنها ,اقدام به جمع آوری پول میکردند و از طریق یک فرد معتمد و آشنا به خانواده نیازمند میرسوندند...و اگر کسی زندانی ناشی از ورشکستی شده بود با گلریزان وی و خانواده اش را از این گرفتاری نجات میدادند و...

این رفتارها مبتنی بر فرهنگ و اصالت ایرانی ها خصوصا برگرفته از تعالیم ارزشهای ملی -اسلامی و روح جوانمردی مولای متقیان علی (ع) که برگرفته از پرورش محیط خانواده با محبت و عاطفه ایرانی ،محافل فرهنگی -ورزشی و مناسبات انسانی طوایف مختلف ایرانی ترویج و جریان دارد.

فرهنگی که از درون آن پهلوانانی با منش غلامرضا تختی و پوریای ولی و... را تربیت و تحویل جامعه داده است.

آموزش و ترویج فرهنگ نوعدوستی و فرهنگ کار و تولید و ترجیح منافع جمعی بر منافع فردی در این برهه ضرورت دارد.مشارکت تک تک هموطنان درحمایت از تولیدات ملی و افزایش سطح اشتغال همگام با مطرود نمودن رویکرد ثروت اندوزی غیر مولد و طرد رفاه فردی در نزد حتی یک هموطن در قبال تلاش جمعی در جهت رشد ثروت ملی و رفاه اجتماعی در راستای رسیدن به اهداف بزرگ توسعه اقتصادی اولویت دارد.

امید است با ترویج روحیه تلاش و تولید ، رویکرد ثروت اندوزی غیر مولد در نزد عده قلیلی از افراد منسوخ شود و اندیشه سرمایه گذاری مولد و ایثارفردی در جهت افزایش ثروت ملی و اشتغال و سازندگی در نزد همه افراد نهادینه شود تا یادگار بجا مانده از منش بزرگانمان در گرامیداشت فرهنگ کار و تلاش جمعی بیش از بیش پابرجا بماند و با گسترش رفاه جمعی خانواده بزرگ ایرانی شاهد ساختن ایرانی آبادتر و سرافرازتر توام با فردای بهتر فرزندانمان باشیم .(دیگران کاشتند و ما خوردیم -ما میکاریم تا دیگران بخورند!!!!!)

سالهای دفاع مقدس که خیل عظیم جوانان غیور این سرزمین برای دفاع و حفاظت از خاک مقدس و عزت میهن به مقابله با دشمن تا دندان مسلح میرفتند تا رسالت دینی و میهنی خویش را به خالصانه ترین وجه ممکن به منصه ظهور رساندند و جان و سلامتی خویش را بذل سربلندی ایران نمودند و این از خود گذشتگی ها هرگز از خاطره ها محو نخواهد شد.

رزمندگانی که منافع جمعی رابر منافع و ثروت فردی ترجیح دادند.

در سالهای اخیر متاسفانه شاهد رشد بی رویه تمایل به ثروت اندوزی از طریق فعالیت های دلالی و واسطه گری بخشی از فضای کسب و کار کشور هستیم .

فرهنگ کار در نزد این افراد مبتنی بر ثروت اندوزی و اولویت منافع کوتاه مدت فردی بر منافع جمعی استوار است.

در صورتیکه جامعه ای که قصد توسعه پایدار و رشد اقتصادی استراتژیک داشته باشد ,نیازمند فرهنگ سازی و ارجحیت تولید ثروت جمعی بر ثروت فردی دارد.

در کشوری که قصد گذر از عقب ماندگی اقتصادی را دارد , توجیه و باورمندی همه افراد جامعه به حفظ منافع ملی و رفاه اجتماعی یک ضرورت اجتناب ناپذیراست .

بدون شک علاوه بر فرهنگ سازی شغلی و تغییر نگرش افراد به مقوله ثروت و امنیت مالی فردی و خانوادگی ,جامعه نیازمند پشتوانه قانونی و اجرای دقیق موازین کسب و کار و روش های تامین درآمد افراد بطور متوازن و یکنواخت برای همه افراد جامعه هستیم.

وقت آن است تا بیشتر از گذشته به فرزندانمان فرهنگ کار وتلاش - اولویت تامین رفاه و تولید ثروت ملی بر منافع فردی را آموزش دهیم .

حمید رضا حاجی اشرفی؛کارشناس مطالعات ریسک و بیمه

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.