تسهیلات بانکی به صرفه نیست

عضو خانه اقتصاد ایران:

تسهیلات بانکی به صرفه نیست

چهارشنبه, می 25, 2016 - 09:52 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

علائم خروج از رکود به صورت روانی بر اقشار مختلف جامعه مشاهده شد اما در عمل خبری نبود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، کاظم کریمی – استاد دانشگاه و عضو خانه اقتصاد ایران در تشریح شاخص ها و علائم خروج بخش های اقتصاد کشور از رکود گفت: رونق امور گمرکی، افزایش فروش بنگاه های تولیدی و همچنین افزایش اشتغال از علائم بارز خروج از رکود محسوب می شوند. هرچند تا به امروز بسیاری مدعی هستند که هنوز از بحران رکود خارج نشده اند.
کریمی ادامه داد: هنوز نرخ اشتغال و به کارگیری نیروی کار در سطح پایینی قرار دارد و رگه های خروج از رکود نمایان نیست.
وی راهکار خروج از رکود را تسهیل قوانین داخلی دانست و در این خصوص افزود: در این مسیر لازم است در وهله نخست قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار اجرایی شود و در وهله دوم تسهیلات مربوط به بخش های خرد و کلان بخش خصوصی به موقع و متناسب با سود و درآمد آن ها ارائه شود.
کریمی با بیان اینکه تسهیلاتی که به فعالان اقتصادی ارائه می شود؛ بسیار گران قیمت است؛ اظهار کرد: درواقع این تسهیلات قابلیت صرفه ندارد و مادامی که سرمایه شرکت ها به میزان پایینی باشد، به طور قطع آن ها دچار رکود خواهند شد.
وی ادامه داد: از دیگر دغدغه فعالان اقتصادی، بحث تبادلات بانکی است که به صورت غیربانکی انجام می شود و مشکلات زیادی را به بار می آورد و همچنین جنسی که فروخته می شود، از آنجایی که نقدینگی مشتریان کم است، اجناس به صورت نسیه خریداری می شود که همین امر باعث کاهش گردش مالی و دامن زدن به بحران رکود خواهد شد.
کریمی تصریح کرد: هنوز علائم و نشانه های خروج از رکود بر بخش خرد اقتصاد کشور دیده نشده است و البته برای تحقق این هدف باید صبر پیشه کرد. به تعبیری علائم خروج از رکود به صورت روانی بر اقشار مختلف جامعه مشاهده شد اما در عمل خبری نبود.
این عضو خانه اقتصاد ایران گفت: از جمله شاخصه های بارز مذاکرات این است که کند پیش می رود اما حرکت آن رو به جلو و نتیجه بخش خواهد بود. هرچند تحمل این کندی برای افرادی که جزء اقشار ضعیف جامعه به حساب می آیند، بسیار سخت است، اما اشخاصی که نگرش بلندمدت دارند؛ صبورانه به این مسائل نگاه می کنند و به پایان خوش مذاکرات ایران با جامعه جهانی امیدوار هستند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.