تهران و بغداد، الگوی روابط پایدار منطقه ای

تهران و بغداد، الگوی روابط پایدار منطقه ای

شنبه, نوامبر 17, 2018 - 10:36 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رییس جمهور عراق صبح امروز شنبه در اولین سفر دوره ای خود بعد از کویت، امارات و اردن، عازم ایران شد تا در آستانه شروع به کار دولت جدید عراق، تاکید مجددی بر سطح ممتاز مناسبات دو کشور باشد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، کارشناسان و رهبران سیاسی در دو کشور ایران و عراق همواره بر این امر تاکید دارند که روابط بین این دو همسایه می تواند الگویی برای روابط بین کشورهای منطقه بر مبنای احترام متقابل و عدم دخالت در امور همدیگر باشد.
گسترش چند جانبه روابط در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی و از همه مهمتر روابط قوی اجتماعی که بین دو ملت ایجاد شده شکل جدیدی از روابط بین کشورها را در منطقه ترسیم کرده است.
بی شک جنگ با گروه تروریستی داعش در سه سال گذشته (2014 تا 2017) و تصریح چندین باره مقامات عراقی بر نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در کمک به عراق در این جنگ و در نهایت پیروزی بر این گروه تروریستی، یکی از ایستگاه های مهم در تعمیق روابط دو کشور است.
به اعتراف همه مقامات سیاسی و نظامی و افکار عمومی عراق، اگر دخالت به موقع جمهوری اسلامی ایران نبود، شاید یورش داعش چهره های عراق و منطقه را تغییر داده بود و منطقه امروز وضعیت مصیبت باری داشته است.
بعد از آن جنگ بسیار سرنوشت ساز، امروز مناسبات دو کشور در سطوح مختلف شاهد ترقی است به نحوی که براساس آخرین آمار اداره گمرگ ایران، عراق حتی در تبادلات تجاری از چین پیشی گرفته و به شریک اول تجاری ایران تبدیل شده است.
بنابراین گنجاندن ایران در لیست اولین سفر دوره ای «برهم صالح» رییس جمهور عراق کاملا منطقی و قابل پیش بینی بوده است و انتظار می رود که گسترش بیش از پیش مناسبات دوجانبه از سرفصل های این سفر باشد.

**تبادلات تجاری غیر نفتی
با نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی و رایزنی بازرگانی ایران در عراق و سایت های مختلف وزارتخانه های عراق از جمله وزارت نفت عراق می توان دور نمایی از آینده پرامید روابط بین دو کشور را ترسیم کرد.
در حال حاضر نه تنها عراق با رشد 21 درصدی شریک اول تجاری ایران است بلکه در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز مهمترین طرف تجاری عراق به شمار می رود و دو کشور ترکیه و چین در رده های بعدی قرار دارند.
این درحالیست که عراق در کنار امارات متحده عربی و چین مهمترین مقاصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران است.
میزان تبادلات تجاری غیر نفتی بین دو کشور به طور میانگین در طول پنج سال گذشته با وجود همه چالش های امنیتی و بحران اقتصادی ناشی از ریزش کم سابقه قیمت های جهانی نفت، اما روند آن افزایشی بوده است.
براساس آمار رایزنی بازرگانی عراق سطح تبادلات کالاهای غیرنفتی در طول هفت ماه گذشته قریب 6 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 55 درصد به لحاظ ارزش و 65 درصد به لحاظ وزنی رشد داشته است.
لازم به ذکر است که به دلیل این که بخش قابل توجهی از تبادلات تجاری بین عراق با ترکیه و چین ناشی از فروش نفت است، سرجمع رقم تبادلات تجاری عراق با این دو کشور در مقایسه با ایران ها شاید بالاتر باشد در حالی که تبادلات تجاری با ایران تقریبا یکطرفه است.
سرجمع صادرات عراق به ایران به سختی از مرز 100 میلیون دلار تجاوز می کند در حالی که حجم صادرات ایران به عراق معادل 6 میلیارد دلار است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.