پارسیان و ثامن‌الحجج؛ ثوابی که کباب شد

پارسیان و ثامن‌الحجج؛ ثوابی که کباب شد

سه‌شنبه, ژولیه 19, 2016 - 14:25 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

بانک پارسیان با پذیرش مسئولیت پاسخگویی به سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج گویی دردسر بزرگی برای خود خریده است. برای هیچ بانکی مطلوب نیست که وقتی مشتریانش در شعبه مشغول گرفتن خدمات هستند، شاهد حضور عده‌ای معترض و عصبانی باشند که مطالبات خود را از یک بدهکار دیگر فریاد می‌زنند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از خبرهای بانکی، هفته‌ی گذشته نمایشگاه بانک و بیمه برگزار شد. آنچه باعث تعجب و حیرت برخی از بازدیدکنندگان بود حضور عده‌ای محدود در این نمایشگاه بود که در مقابل غرفه‌ی بانک پارسیان شعار می‌دادند و نسبت به عملکرد این بانک در مورد پیگیری و تسویه‌ی سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج شدیداً اعتراض داشتند. بااینکه نفس اجازه یافتن حضور این افراد برای انجام چنین رفتاری در نمایشگاه خود جای تعجب دارد و سؤال‌برانگیز است، و به‌نوعی تقویت‌کننده‌ی فرضیه‌ی دخالت برخی مقامات در این موضوع است، اما مسئله اصلی صدمه‌ای است که به برند و اعتبار این بانک می‌خورد. حضور در هر نمایشگاه برای هر شرکت و بانکی هزینه‌های زیادی دارد و این قطعاً برای روابط عمومی بانک صورت خوشی ندارد که به‌جای انتشار اخبار حضور بانک در نمایشگاه در شبکه‌های اجتماعی شعار این تعداد معدود اعتراض‌کننده دست‌به‌دست شود. حتی در موارد بسیار معدودی دیده شد برخی سپرده‌گذاران خرد بانک پارسیان بی‌خبر از همه‌جا و بدون هیچ تحقیقی به‌اصطلاح اقدام احتیاطی کرده و سپرده پارسیان خود را به بانک دیگری منتقل کردند!

 

دی‌ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی مسئولیت حل‌وفصل دعاوی موسسه ثامن‌الحجج را بر عهده‌ی بانک پارسیان گذاشت و بنا شد تا خط اعتباری‌ لازم در اختیار این بانک قرار بگیرد تا پارسیان نسبت به تسویه بدهی سپرده‌گذاران آن موسسه اقدام کند. اما این مسئولیت‌پذیری و پذیرش این عاملیت بیش از آن‌که خیری برای این بانک داشته باشد، صدمه به برند و اعتبار آن را به دنبال داشت. بسیاری از رسانه‌ها به‌جای پرداختن به اخبار متداول بانک‌ها و خدماتشان در مورد مسائل پارسیان با سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج مطلب منتشر می‌کنند و کار روزانه‌ی روابط عمومی این بانک هم پاسخگویی به انواع و اقسام پرسش‌ها و بعضاً اتهام‌ها شده است. تا جایی که کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان در نامه‌ای خطاب به ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی، رسماً اعلام سلب مسئولیت تعهدات مرتبط با موسسه ثامن نمود و درخواست کرد که این تعهد به بانک دیگری سپرده شود.

 

آنچه در این میان مهم است مسئولیت بانک مرکزی است. زیرا بانک پارسیان تنها مجری برنامه‌ی تسویه حساب‌هاست و مسئولیت اصلی در واقع با بانک مرکزی است. اگر در این مورد اطلاع‌رسانی کافی از سوی این نهاد انجام می‌شد احتمالاً برخی از این مشکلات به این شکل پدید نمی‌آمد. در همین رابطه نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با ازخودگذشتگی دانستن رفتار بانک پارسیان در این موضوع گفته : بانک پارسیان به‌عنوان عاملیت مؤسسات غیرمجاز ثامن‌الحجج تمام توان خود را بر رفع مشکل سپرده‌گذاران این مؤسسات به کار گرفته است.

 

مجموع این رویدادها اگر بخواهد ادامه‌دارتر از این باشد می‌تواند منجر به صدمات بیشتری به برند این بانک شود که در طی سال‌ها و تلاش فراوان کارکنان و همچنین صرف هزینه‌های سنگین تبلیغاتی به این جایگاه رسیده است. پرسش پیش رو این است که حال چه کسی مسئول رسیدگی به این خسارات است؟ همین حالا هم برخی از مؤسسات مالی کشور درگیر مسائل مالی هستند. این تجربه برای بانک مرکزی و دیگر مسئولان کشور باید درسی باشد تا در مورد حل‌وفصل مسائل این مؤسسات برنامه‌ای دقیق داشته باشند تا از ایجاد صدمه به برند شبکه‌ی بانکی کشور پیشگیری کند. به‌خصوص که از سال آینده با آغاز برنامه ششم باید به‌سرعت وضعیت این مؤسسات غیرقانونی تعیین تکلیف شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.