ایران جایگزین عربستان در شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی شد

ایران جایگزین عربستان در شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی شد

چهارشنبه, ژوئن 26, 2019 - 11:37 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس سازمان هواشناسی گفت: ایران پس از 23 سال جایگزین عربستان در شورای اجرایی سازمان هواشناسی شد.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، سحر تاجبخش مسلمان امروز در نشست خبری با اشاره به کسب کرسی ایران در شورای اجرایی منطقه‌ای آسیا و عضویت ایران در این شورا اظهار داشت:‌ شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی از ارکان سازمان هواشناسی جهانی است که در ساختار خود یک دبیرکل، یک رئیس، سه معاون و یک شورای اجرایی با 37 عضو دارد. که شامل 10 عضو از سازمان جهانی و 27 عضو از نماینده کشورها است.

وی با بیان اینکه 194 کشور عضو سازمان جهانی هواشناسی هستند، گفت: فقط 27 کشور در شورای اجرایی بر اساس رای‌گیری انتخاب می‌شوند.

رئیس سازمان هواشناسی افزود:‌کار شورای اجرایی مستند کردن آنچه در سازمان جهانی است، است. اعضا حق رای دارند، 27 کشور حق رای و کرسی در این شورا دارند و ایران هم با حمایت وزارت راه، وزارت خارجه توانست پس از سال‌ها به عضویت سازمان جهانی هواشناسی در بخش شورای اجرایی درآید.

تاجبخش اظهار داشت: در این شورای اجرایی طبق مناطق 6گانه کرسی‌ها به کشورها اختصاص می‌یابد،ایران جزو منطقه دو سازمان جهانی هواشناسی است که شامل 33 کشور در حوزه آسیا هستند و 6 کرسی مربوط به این منطقه است که یک کرسی مربوط به رئیس و 5 کرسی مربوط به 5 کشور است.

وی ادامه داد: پیش از این چین، کره جنوبی، ژاپن، هند و عربستان این کرسی‌ها را در اختیار داشتند اما ایران امسال پس از چندین سال اعلام کاندیداتوری کرد و یکی از 5 صندلی را گرفت. رقبای ما در این دوره قدر بودند اما توانستیم یک صندلی به خود اختصاص دهیم و جایگاه عربستان را پس از 23 سال، ما گرفتیم.

رئیس سازمان هواشناسی با اعلام  این‌که برای پاییز 10 درصد بیش از نرمال خواهد بود، گفت:‌ پیش بینی های بلند مدت چه در ایران و چه بین المللی 70 درصد صحت دارد و نمی‌توانیم فقط اتکا به یک پیش بینی، تمام منابع کشور ار مدیریت کنیم. پیش بینی بارش یکی از پارامترهایی است که می‌توانیم در برخی حوزه‌ها با اتکا به آن برنامه‌ریزی را انجام دهیم.

تاجبخش همچنین به سیل اخیر گریزی زد و با بیان این‌که اگر پیش بینی های سازمان هواشناسی نبود در سیل اخیر 1000 نفر کشته می شدند، افزود: چنانچه تخلیه‌ها توسط سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان مدیریت انجام نمی‌شد بالای 1000 نفر جان خود را از دست می‌دادند.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر تامین تجهیزات مورد نیاز هواشناسی و تاثیر تحریم‌ها بر آن،‌تصریح کرد:‌تجهیزات هواشناسی مستثنا از سایر تجهیزات وارداتی نیست،  تمام تلاش می‌کنیم سیستم های مورد نیاز را در مرلحه اول با اتکا به توان داخلی تامین کنیم. در این رابطه با حوزه معاونت فناوری ریاست‌جمهوری جلساتی داشته‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

وی در عین حال بیان کرد:  بخشی از تجهیزات را باید از خارج وارد کنیم، اگر تجهیزات داخلی نتواند استانداردهای بین المللی را رعایت کند باید از طریق واردات تجهیزات را تامین کنیم.

وی ادامه داد:‌ در مجموع پاسخ مشخصی از شرکت‌ها برای واردات  و تامین تجهیزات دریافت نمی‌کنیم اما فرآیندها طولانی‌تر شده که احتمال دارد به دلیل تحریم باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هنوز برخی مناطق کشور با خشکسالی شدید مواجه است،‌گفت:‌ گاهی وقت‌ها گرم بادهایی را در شمال داریم و قطعا برای آن‌که بتوانیم پیش بینی بهتری داشته باشد باید در مناطق مستعد آتش‌سوزی شبکه دیدبانی را ارتقا دهیم.

تاجبخش بیان کرد: هم‌اکنون 178 ایستگاه RBSN (اطلاعات ساعتی ایستگاه‌ها) در کشور داریم که باید 40 تا 50 ایستگاه جدید در کشور ایجاد شود.

وی با بیان این‌که در کشورمان پدیده رعد و برق طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، اظهار کرد:‌گرد و خاک روی کشورمان اثرات قابل توجه داشته است، ما نمی‌توانیم بگوییم اثرات گرد و خاک افزایش می‌یابد یا خیر. به دلیل شرایط جوی پیش بینی طوفان گرد و خاک را نداریم و بسیاری از عوامل دیگر که در حیطه وظایف ما نیست روی غلظت ذرات تاثیرگذار خواهد بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.