نقش مدیریت هوشمند ،سالم و متعهدانه در ارتقای سلامت نظام بانکی و پولی کشور

نقش مدیریت هوشمند ،سالم و متعهدانه در ارتقای سلامت نظام بانکی و پولی کشور

صرف نظر از دلایل ترکیبی اعم از شکل سازمانی و ساختار روابط مالی در یک جامعه ، وضع بازار، میزان و سطح مراودات رسمی و شفاف در چرخه پولی و مالی یک کشور، تورم سو تدبیرهای عالمانه یا عامدانه، اما وجود مدیریت شقاف، تعهدمند ، وفادار به نهاد و سازمان و از همه مهمتر ، بکارگیری چرخه سازمانی یکدست و پاک ذهن در سالم ماندن یک نهاد بزرگ و قدرتمند مالی نقش محوری و کلیدی بر عهده دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد,این ویژگی ها در کنار سایر مکانیسم های سازمانی و رهبری و هدایت هوشمندانه یک نهاد بزرگ مالی علاوه بر برملا ساختن نقش مدیریت حرفه ای در تبیین راهبردها، بیانگر این حقیقت ذاتی است که در نظر گرفتن معیارهای صحیح در انتخاب مدیران حرفه ای شایسته تا چه اندازه می تواند در سالم سازی فراینده های اداره کننده چنین مجموعه ای موفق و موثر عمل کند.
از سوی دیگر محور خلق ارزش در سازمان‌های عصر حاضر است. قدر مسلم یکی از ابزارهای موثر که امکان نفوذ ویروس های مخرب و ناسالم را در سیستم می گیرد،ذخیره‌ی دانشی الگوهای رسمی و غیر سفارشی مدیریتی به عنوان سرمایه‌ی استراتژیک هر سازمان است که زمینه را برای پاک زیستی اداری و مالی فراهم می سازد.
این مساله مهم امروزه، مهم‌ترین مزیت رقابتی سازمان‌ها از نوع رقابت سالم به شمار می‌رود. از طرفی سلامت سازمانی منجر به دوام و بقاء سازمان در محیط خود و ارتقاء سازگاری آن با جامعه هدف و از همه مهمتر جلب اعتماد می‌گردد.
در واقع سلامت سازمانی مهمترین عامل برای توانایی سازمان جهت رشد و بهبود مداوم است. این پژوهش بی طرفانه با مطالعه بر شاخص ارائه شده وضعیت فعلی نظام بانکی کشور را به تصویر کشیده ،ضمن برملا کردن سوء تدبیرها و ناکارآمدی‌های چند منظوره از نظام مدیریتی حاکم بر بخش قابل توجهی،از بانکها و مداخله ویروس های مخرب برون سازمانی،در سوی دیگر ، درست طی شدن طریق توسط بانکهای دیگری دارد که در گذشته ای نه چندان دور لطمات جبران ناپذیری را از عامل انسانی مدیریت و نفوذ ویروس های مداخله گر متحمل شده بودند. در این مجموعه های بزرگ بانکی همچون بانک ملی اتگاء به عوامل درونی سیستم ، اعم از عوامل مدیریتی و سرمایه های موثر انسانی و همچنین بهره گیری از تکنیک های روز دنیا ، خیلی سربع تجربیات تلخ گذشته جای خود را به بهبود وضع ساختار و سپس ارتقاء و تقویت نظام داری ، مالی سالم سپرد.
بررسی رابطه‌ی بین مدیریت دانش محور و سلامت ساز و همچنین روش بکار رفته در راس تصمیم گیری مدیریتی این نهادهای بزرگ مالی در این تحقیق نشان میدهد که از حیث هدف کاربردی و از حیث شیوه‌ی دستیابی به نتیجه مطلوب بگونه ای بوده که امروزه مجموعه ای از همبستگی های تعهد محورانه را به زیبایی به نمایش می گذارد.
از اینرو بانک های بزرگ کشور از جمله بانک ملی، مسکن و کشاورزی طی ۴سال اخیر موفقیت های بی نظیری را به لحاظ سلامت سازمانی سپری کرده است.
نتایج بدست آمده از این تحقیق علمی هم بیانگر این است که مولفه‌ی استاندارد سازی دانش روز و بکارگیری قابلیت پیش‌بینی مؤلفه‌های اثر گذار در سالم سازی فضای کاری و مدیریتی با اتکای علمی، رعایت، ساختاردهی و یگانگی نهادی؛مؤلفه‌ی ترکیب دانش قابلیت پیش‌بینی تمامی مؤلفه‌های سلامت سازمانی؛ مؤلفه‌ی بیرونی‌سازی دانش قابلیت پیش‌بینی تأکید علمی، رعایت، حمایت از منابع و نفوذ مدیر و مؤلفه‌ی درونی‌سازی، قابلیت پیش‌بینی روحیه ساختاردهی، حمایت و حراست از منابع، نفوذ مطلوب مدیریت ارشد بصورت فردی و گروهی و یگانگی نهادی از زیر مؤلفه‌های سلامت سازمانی را دارد.
بنابراین زیرمؤلفه های مدیریت دانش با برخی از زیر‌مؤلفه های سلامت سازمانی و ارتباط مثبت و معنادار دستاورد روندی است که کل زیر شاخه های این بنگاههای بزرگ رسوخ پیدا کرده که استمرار این روند می تواند دامنه دار شود و به سایر نهادهای مشابه نیز تسری پیدا کند.
محقق استاد دانشگاه تهران




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.