سیاست گذاری تجارت خارجی کشور در سازمان توسعه تجارت متمرکز شود

سیاست گذاری تجارت خارجی کشور در سازمان توسعه تجارت متمرکز شود

مشاور رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران گفت: ضرورت ایجاب می کند با توجه به اهمیت موضوع دوباره سیاست گذاری های حوزه تجارت خارجی کشور در سازمان توسعه تجارت ایران متمرکز شود.

به گزارش دیوان اقتصاد،«ساجد نیک مهر» در برنامه چالش رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه کشوری در دنیا وجود ندارد بدون توسعه صادرات توسعه پیدا کرده باشد، افزود: صادرات بخش مهمی از اقتصاد هر کشور را تشکیل می ‌دهد.
وی اظهارداشت: اهمیت و ضرورت صادرات غیر نفتی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشورها همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم مطرح بوده است.
مشاور رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر اتفاقی که در کشور رخ داده و بخش خصوصی را دچار مشکل کرده تمرکز سیاست گذاری در حوزه تجارت خارجی است که کمی از محوریت سازمان توسعه تجارت ایران با سیاست های اخیر خارج شده است.
وی افزود: ضرورت ایجاب می کند بر اساس آئین نامه های که دولت تنظیم کرده دوباره سیاست گذاری های حوزه تجارت خارجی چه صادرات و چه واردات در سازمان توسعه تجارت ایران متمرکز شود.
نیک مهر بیان داشت: مسائل زیادی که طی پنج ماهه اخیر پیش آمده به خصوص توقف، تمدید و صدور کارت های بازرگانی ذهن حوزه تجارت و صادرات کشور را بهم ریخته در عین حال بسته جدید تشویقی که برای سال جاری اعلام شده یک بسته ریالی است که عدد آن نسبت به عدد سال گذشته افزایش داشته اما با توجه به افزایش نرخ تورم خیلی رقم پائینی است و نمی تواند به توسعه صادرات کشور کمک کند.
وی ادامه داد: همان طوری که سازمان توسعه تجارت ایران تا به امروز برای توسعه صادرات در کنار صادرکنندگان و فعالان این حوزه بوده انتظار می رود همچنان حامی صادرکنندگان باشد تا صادرات کشور توسعه و رونق دو چندان پیدا کند.
مشاور رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران یادآورشد: میز حمل و نقل و لجستیک و همینطور یکسری میزهای تخصصی دیگر در سازمان توسعه تجارت ایران شکل گرفت اما با شرایط جنگی امروز همخوانی ندارد از اینرو نیاز است سهم بخش خصوصی حقیقی در مراودات تجاری خیلی بیشتر شود و در عین حال موانعی که ایجاد می شود به خصوص بروکراسی های که برای صادرات وجود دارد، صف های طولانی که برای امور حوزه ارزی، رفع مشکلات گمرکی و مالیاتی شکل گرفته همه اینها امروز روند توسعه صادرات را در کشور دچار مشکلات جدی کرده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.