افزایش 79 گیگابایتی اینترنت کشور در مدت چهار ماه

افزایش 79 گیگابایتی اینترنت کشور در مدت چهار ماه

سه‌شنبه, نوامبر 22, 2016 - 09:33 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

جدیدترین گزارش دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه ‌ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد از خرداد ماه تا پایان فصل تابستان امسال پهنای باند بین‌المللی ایران 79 گیگابایت بر ثانیه رشد داشته است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، پهنای باند بین المللی ایران در سال 1386 در مجموع 6.05 گیگابایت بر ثانیه بود و در سال 1391 به میزان 7.4 گیگابایت بر ثانیه توسعه یافت. براساس گزارش های غیر رسمی در آن دوران نزدیک به 25 میلیون کاربر اینترنت وجود داشته است که از وضعیت اینترنت ناراضی و از مشکل های آن در رنج بودند.
پهنای باند اینترنت بین الملل کشورمان در مرداد ماه سال 1392 به 72 گیگابایت بر ثانیه رسید.
با تلاش های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حمایت های دولت تدبیر و امید این میزان با رشدی 659 درصدی اکنون به 547 گیگابایت برثانیه رسیده است.
همزمان با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و به دست گرفتن سکان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتی که می رفت در دولت نهم بساطش برچیده شده و در وزارتخانه ای دیگر ادغام شود، تحولی شگرف در وضعیت این مجموعه ایجاد شد.
در ابتدای فعالیت این وزارتخانه در دولت یازدهم 51 گیگابایت برپهنای باند بین الملل اضافه شد، اقدامی که هر چند کافی نبود اما توانست رضایت نسبی در کاربران ایجاد کند.

** افزایش حجم پهنای باند و شبکه انتقال
محمود واعظی در سفرهای اخیر استانی خود خبر از افزایش حجم پهنای باند به میزان 5،5 برابر و شبکه انتقال به میزان 4.8 برابرداده و ابراز امیدواری کرده است این زیرساخت ها در خدمت کسب و کار قرار گیرد.
وی همچنین در سفری که به تازگی به کشور تایلند داشت، گفته است: افزایش هفت برابری ظرفیت شبکه فیبر نوری کشور، زمینه ای برای ارایه سرویس اینترنت پرسرعت به80 درصد خانوارها و ارایه سرویس های پهن باند به 90درصد از روستاها و مناطق روستایی است.
واعظی ضمن اشاره به افزایش هفت برابری ظرفیت پهنای باند شبکه ملی اطلاعات، از افزایش 10 برابری تعداد کاربران پهن باند تلفن همراه و ثابت خبر داده است.

*وضعیت خانوارهای کشور دردسترسی به اینترنت
مرکز آمار ایران در هفته های اخیر اعلام کرد: پارسال از مجموع خانوارهای کشور حدود 13.5 میلیون خانوار (55.5درصد)در محل سکونت به اینترنت دسترسی داشته اند و 8 میلیون خانوار (33درصد)در محل سکونت به اینترنت دسترسی نداشته و 2.8میلیون خانوار(11.6درصد)دسترسی به اینترنت را در محل سکونت اظهار نکرده اند.
براساس گزارش مرکز آمارایران از کل خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در محل سکونت، تعداد 11.2میلیون خانوار (82.2درصد)در نقاط شهری و2.3 میلیون خانوار (17.2 درصد)در نقاط روستایی زندگی می کرده اند.
براساس این گزارش، اندازه سهم خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در محل سکونت برای خانوارهای شهری 62.1 درصد و برای خانوارهای روستایی 36.7درصد بوده است.
آمار نشان می دهد، از کل خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در محل سکونت، هفت میلیون خانوار (51.9 درصد)حداقل به اینترنت پرسرعت ثابت و 10.7 میلیون خانوار (79 درصد) حداقل به اینترنت پرسرعت سیار دسترسی داشته اند.
نگاهی به این دو آمار ارایه شده از تلاش گسترده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای به خدمت گرفتن فناوری ها نوین در جهت رشد و توسعه کشور حکایت می کند و همانگونه که واعظی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را پیشران توسعه می داند، تلاش ها براین است که از ظرفیت های این بخش برای توسعه و ایجاد اشتغال در کشور استفاده شود.
« مرتضی براری » معاون دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خرداد ماه امسال گفت: اکنون ظرفیت بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ( آی سی تی ICT ) کشور از 210 هزار میلیارد ریال(21 هزار میلیارد تومان) به 390 هزار میلیارد ریال( 39 هزار میلیارد تومان) افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در برنامه ششم توسعه این ظرفیت تا سه برابر رشد کند.
به نظر می رسد افزایش 72 گیگابایتی پهنای باند بین الملل کشور بهترین فرصت را در اختیار سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار دهد تا بتوانند با سرمایه گذاری در این بخش ضمن افزایش سهم بازار به ایجاد اشتغال بیشتر در این بخش کمک کنند.
*کلام آخر
اکنون که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طتلاش خود را بکار گرفته تا زیرساخت های لازم برای توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را فراهم کند برهمه دستگاه های اجرایی و تقنینی است که با تدوین قوانین و مقررات سهل و ساده زمینه حضور پررنگ بخش خصوصی را فراهم آورند تا علاوه بر افزایش سهم بازار کشورمان اشتغال مورد نیاز جوانان از این بخش با آینده درخشان تامین شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.