افزایش 130 درصدی کدهای خارجی فعال در بورس

افزایش 130 درصدی کدهای خارجی فعال در بورس

یک‌شنبه, دسامبر 11, 2016 - 10:08 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس اداره امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، از افزایش قابل توجه کدهای خارجی فعال در بازار سرمایه ایران خبر داد و تعداد کل کدهای خارجی اعم از فعال و غیرفعال را ٧٣٠ کد اعلام کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبنا، روح الله نجفی گفت: تا قبل از اجرایی شدن برجام، تعداد کدهای خارجی فعال تنها ١٩٨ کد بود و اخیرا با افزایش ٢٥١ کد فعال دیگر، این آمار به ٤٤٩ کد فعال رسیده است که این رقم افزایشی حدود ۱۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.
رئیس اداره امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، مهمترین اقدام بعد از برجام را طرح کاستودین دانست و گفت: در بحث متولی سهام یا همان امانت‌داری (کاستودین) عموما بانک‌های بزرگ بین‌المللی به‌ عنوان امین سهام سهامداران خارجی عمل می‌کنند و تمام کارها همچون خرید و فروش، تسویه، دریافت سود و افزایش سرمایه توسط این بانک‌ها انجام می‌شود تا ریسکی متحمل سرمایه‌گذار خارجی نشود.
وی درباره سامانه سادنا هم گفت: از طریق این سامانه عموم سرمایه گذاران و فعالان بازار می توانند به محض اطلاع از وقایع و رویدادهایی که به نوعی ناهنجاری در بازار تلقی می شود (به جزء موارد مربوط به دعاوی، شکایات و اختلافات حرفه ای که در کمیته رسیدگی به تخلفات و هیات داوری سازمان مورد بررسی قرار می گیرد) اخبار یا گزارش های مربوط را ثبت کنند.
سامانه سادنا برای دریافت گزارش های ناهنجاری‌های بازار سرمایه از جمله دستکاری قیمت‌ها، معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، افشا یا انتشار اطلاعات مهم قبل از انتشار عمومی، ارائه یا تصدیق اطلاعات خلاف واقع و نادرست، ترک فعل یا قصور در ارائه اطلاعات، و عرضه اوراق بهادار یا کالا در بورس بدون مجوز راه‌اندازی شده است.
علاوه بر موارد ذکر شده، عموم سرمایه‌گذاران می‌توانند گزارش عملیات و معاملات مشکوک به پولشویی را هم به سادنا ارسال کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.