بورس کالا به بازار سرمایه یک "آپشن" اضافه کرد

بورس کالا به بازار سرمایه یک "آپشن" اضافه کرد

یک‌شنبه, دسامبر 11, 2016 - 13:01 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالا به طور قطع در بهبود روند بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به تجربیات به دست آمده در بازار آتی، می توان معاملات آپشن پر رونقی را در بازار سرمایه تجربه کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد،علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا، درباره راه اندازی معاملات قراردادهای آپشن در بورس کالای ایران گفت: عدم وجود ابزارهای مشتقه با ساختارهای مختلف و یا عدم موفقیت برخی از ابزارهای مالی که قبلا به کار گرفته شده از مشکلات موجود در بازار سرمایه ایران طى سال هاى گذشته بوده است که خوشبختانه شاهد پیش قدمی بورس کالا و راه اندازی معاملات اختیار معامله در بورس کالا هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: بخش عمده ای از معاملات بازارهای مالی در دنیا به معاملات بازارهای مشتقه اختصاص دارد و به طور معمول حجم معاملات انجام شده از طریق ابزارها چندین برابر معاملات نقدی در بازارهای مالی است.

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه به کار گرفتن یک ابزار جدید مشتقه و شناخته شده در بازارهای مالی دنیا به توسعه بازار سرمایه ایران کمک خواهد کرد، گفت: راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالا به طور قطع در بهبود روند بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به تجربیات به دست آمده در بازار آتی، می توان معاملات آپشن پر رونقی را در بازار سرمایه تجربه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه به طراحی صحیح معاملات آپشن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: آغاز به کار این ابزار در بورس کالا، زمینه کاهش ریسک سرمایه گذاری، افزایش قدرت نقدشوندگی و نیز قدرت برنامه ریزی بلندمدت برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه را ایجاد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: معاملات آپشن سهام هم می تواند در کنار اوراق آپشن کالایی قرار گیرد و این اتفاق بر جذابیت های بازار سرمایه می افزاید.

اسلامی بیدگلی به سرمایه گذاران موجود در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: معاملات آپشن در بازار سرمایه برای سرمایه گذارانی که به اصطلاح پوشش دهندگان ریسک هستند و نیز افرادی که در بازار فعالیت مى کنند بسیار مفید و مورد استفاده است و از این طریق می توانند بازده سرمایه گذاری خود را بهینه و ریسک آن را نیز کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه  نحوه قیمت گذاری اختیار فروش و اختیار خرید بر روی طلا از دقت نظر بسیار زیادی برخوردار است، گفت: قیمت گذاری آپشن ها یکی از پیشرفته ترین بحث های مالی است و با توجه به اینکه خطای قیمت گذاری باعث عدم موفقیت در به کارگیری این محصول مى شود بنابراین می بایست اقدامات لازم جهت کاهش در خطای قیمت گذاری این ابزار اتخاذ شود.

اسلامی عملکرد بورس کالا در تامین ابزارهای مالی را اینگونه بیان کرد: با توجه به اینکه برخی از ابزارها در بازار سهام موفقیتی را به دست نیاوردند اما بورس کالا در طراحی اوراق سلف و نیز معاملات آتی سکه تجربیات خوبی را داشته است و این ابزارها با رونق قابل توجهی همراه بوده است؛ گفتنى است که قرارداد آپشن هم به طور حتم می تواند جزو ابزارهایی باشد که در جهت افزایش عمق بورس کالا بسیار تاثیرگذار باشد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.