رعایت مقررات ملی ساختمان سبب کاهش خسارات زلزله شد

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

رعایت مقررات ملی ساختمان سبب کاهش خسارات زلزله شد

دوشنبه, نوامبر 15, 2021 - 07:12 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

شکرچی زاده گفت: در زلزله امروز، تعداد کشته شدگان و زخمی‌ها بسیار کم بود، زیرا به سمت رعایت مقررات ملی ساختمان و سند بهسازی کشور پیش رفته ایم.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، درباره نقش بهسازی در مقابله با حوادثی مانند زلزله بیان کرد: هرچه به سمت رعایت مقررات ملی ساختمان و آیین نامه ۲۸۰۰ پیش برویم، قطعا می‌توانیم خسارت‌ها را کاهش دهیم.
او اضافه کرد: به طور مثال، در زلزله ۱۳۸۲ شهرستان بم که بزرگی کمتر از ۷ ریشتر داشت، علاوه بر ساختمان‌های خشتی و گلی، بسیاری از ساختمان‌های اسکلت دار نیز تخریب شدند و بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند، اما در زلزله ۱۳۹۶ سرپل ذهاب، صرفاً ۶۲۰ کشته دادیم، زیرا در آن جا، ساختمان‌ها عمدتاً اسکلت دار بودند و بعد از جنگ بازسازی شده بودند.
این مقام مسئول گفت: این مسئله نشان می‌دهد که هرچه این مسیر را طی کنیم، به نتایج مثبتی می‌رسیم. آیین نامه ۲۸۰۰، سند بهسازی کشور محسوب می‌شود و هرچه به این سمت نزدیک شویم، عملکرد بهتری داریم.
او بیان کرد: در همین منطقه که امروز زلزله رخ داد، در فروردین ماه سال ۵۶ نیز زلزله‌ای به بزرگی ۶.۹ ریشتر اتفاق افتاد و بیش از ۱۵۰ نفر کشته شدند، اما در زلزله امروز، تعداد کشته شدگان و زخمی‌ها بسیار کم بود و این افراد نیز در اثر آسیب مستقیم زلزله دچار مشکل نشدند بلکه به دلیل فرار و عدم آموزش، آسیب دیدند.
شکرچی زاده همچنین گفت: این نشان می‌دهد که هرچه به سمت رعایت بیشتر پیش برویم و اخلاق مهندسی را پیش بگیریم، آسیب‌ها کمتر خواهد شد. ارزانترین کار، کیفی سازی و استفاده از خدمات مهندسی است، زیرا هزینه آن به مراتب کمتر از آسیب‌های ناشی از زلزله می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.