پيش بيني تقويت قیمت دلار

دلار | تقویت دلار | ارز

پيش بيني تقويت قیمت دلار

کارشناسان بهداشت و درمان در سرتاسر جهان نگران کرونای امیکرون هستند، اما ظاهراً سرمایه‌گذاران نگرانی از این بابت ندارند.

به گزارش دیوان اقتصاد، قیمت دلار  در بازار نوسان شدیدی را تجربه می‌کند. انتظار مردم از دولت جدید، کاهش قیمت دلار  در بازار و تحقق نرخ واقعی آن است. قیمت دلار  در بازار از 7 تومان در سال 57، به 37 هزار تومان در سال گذشته رسید. این افزایش قیمت دلار  در بازار و بی‌ثباتی آن در این سال‌ها موجب مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم شده است. اقتصاددانان نظرات متفاوتی درباره قیمت دلار در بازار و نرخ حقیقی ارز دارند. 

حداقل رالی صعودی و ۲ درصدی بازار سهام آمریکا نشانگر نگرانی سرمایه‌گذاران نیست. در سال ۲۰۲۱ سویه‌های متفاوتی از کرونا در دنیا منتشر شده و از دید سرمایه‌گذاران سویه جدید هم آسیبی بر روند بهبود اقتصاد جهانی وارد نخواهد کرد.
بدون شک مخارج مصرف‌کنندگان و رشد اقتصادی تضعیف خواهد شد، البته اگر محدودیت‌های کرونایی جدیدی معرفی شوند. اما از آنجایی که درصد واکسیناسیون بالا رفته، دولت‌ها تمایلی به اعمال محدودیت‌های کرونایی ندارند. هنوز مطالعات در زمینه سویه جدید کرونا ادامه دارد و شاید چند هفته طول بکشد تا مشخص شود که سویه جدید تا چه اندازه خطرناک است، اما تا آن موقع تمرکز سرمایه‌گذاران به مسائل دیگری خواهد بود. مسائلی مثل، وضعیت خوب بازارهای سهام آمریکا، نگرانی فدرال رزرو از رشد سریع تورم و خروج سریع فدرال رزرو از سیاست‌های انبساطی پولی.
امروز داده‌های اشتغال ماه نوامبر آمریکا منتشر خواهند شد و همه چیز از رشد خوب داده‌های بازار کار حکایت دارند. نه تنها شاخص مدعیان بیکاری کمتر از پیش‌بینی‌های بازار رشد داشته، بلکه متوسط چهارهفته‌ای این شاخص هم به پایین‌ترین سطح از ماه مارس ۲۰۲۰ سقوط کرده است. تعدیل و اخراج نیروی کار هم به پایین‌ترین سطح در ۲۸ سال گذشته رسیده است.
رشد خوب داده‌های اشتغال آمریکا می‌تواند فدرال رزرو را مجبور به خروج سریع از سیاست‌های انبساطی پولی کند. یعنی خیلی زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی برنامه خرید اوراق قرضه را متوقف کند. رئیس فدرال رزرو آمریکا و وزیر خزانه‌داری معتقدند که دیگر رشد سریع تورم موقتی یا گذرا نیست. پیش‌بینی می‌شود که در نشست ماه دسامبر فدرال رزرو، برآوردهای اقتصادی اعضا نشانگر رشد سریع تورم باشند و همچنین طرفداران افزایش نرخ بهره هم بیشتر شده باشد. همه این مسائل به نفع دلار آمریکاست.
در این میان معامله گران دلار آمریکا بایستی توجه داشته باشند که هر چند همه چیز به نفع خریداران است، اما اگر مشخص شود که امیکرون کشنده‌تر از سایر سویه‌های کروناست، محدودیت‌های کرونایی هم در سرتاسر دنیا تشدید خواهند شد. در این صورت دلار آمریکا تحت فشار فروش قرار خواهد گرفت. دلار در واکنش اولیه به خبر انتشار سویه جدید کرونا هم سقوط کرده بود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.