چرایی تقویت دلار در برابر ارزهای اصلی؟

دلار| دلار آزاد | قیمت دلار

چرایی تقویت دلار در برابر ارزهای اصلی؟

بعد از این‌که رئیس‌جمهور آمریکا دوره ریاست Jerome Powell در فدرال رزرو را تمدید کرد، دلار در برابر ارزهای اصلی تقویت شد.
 

 

قیمت دلار در بازار نوسان شدیدی را تجربه می‌کند. انتظار مردم از دولت جدید، کاهش قیمت دلار در بازار و تحقق نرخ واقعی آن است. قیمت دلار در بازار از 7 تومان در سال 57، به 37 هزار تومان در سال گذشته رسید. این افزایش قیمت دلار در بازار و بی‌ثباتی آن در این سال‌ها موجب مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم شده است. اقتصاددانان نظرات متفاوتی درباره قیمت دلار در بازار و نرخ حقیقی ارز دارند. 
 برینارد، گزینه دیگر ریاست فدرال رزرو آمریکا هم به عنوان نایب‌رئیس فدرال رزرو انتخاب شده است. دوره نایب‌رئیس فعلی فدرال رزرو (Clarida) در ماه ژانویه تمام می‌شود.
از دید بازار بهتر است که مقامات فدرال رزرو تغییر نکنند تا سیاست‌های پولی هم تغییر ناگهانی نداشته باشند. شاید به همین دلیل باشد که بازار از تمدید ریاست پاول بر فدرال رزرو حمایت کرده است. این انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا چراغ سبزی برای فدرال رزرو است تا به عادی‌سازی سیاست‌های پولی ادامه دهد. یعنی سیاست‌های انبساطی پولی را کنار بگذارد و نرخ‌های بهره را به سطوح بالاتری افزایش دهد.


فدرال رزرو گفته بود که از ماه نوامبر حجم خرید اوراق قرضه را کاهش خواهد داد. اما در طول هفته اخیر حامیان خروج سریع فدرال رزرو از سیاست‌های انبساطی پولی بیشتر شده است. مقامات بیشتری از فدرال رزرو آمریکا از خروج سریع فدرال رزرو از سیاست‌های انبساطی پولی حمایت می‌کنند. انتظار می‌رود که تقاضا برای دلار آمریکا در معاملات هفته جاری افزایش یابد. شاخص PCE و گزارش FOMC Minutes روز چهارشنبه منتشر خواهند شد، که برای بازار اهمیت زیادی دارند.
فدرال رزرو نه‌تنها به بهبود شاخص‌های اقتصادی توجه دارد، بلکه تائید کرده که رشد تورم بیش از حد سریع بوده است. هنوز از دید فدرال رزرو آمریکا رشد سریع تورم موقتی است. اما در هر صورت بازار تصمیم خودش را در رابطه با چشم‌انداز تورم خواهد گرفت. شاخص PCE شاخص مطلوب فدرال رزرو آمریکا برای ارزیابی چشم‌انداز تورمی است. پیش‌بینی می‌شود که رشد این شاخص بیشتر از انتظارات بازار باشد و از دلار حمایت کند. رشد سریع تورم می‌تواند انتظارات نرخ بهره‌ای بازار را تقویت کند.

دلار چیست؟


دلار آمریکا (به انگلیسی: United States dollar) یکای پول رسمی ایالات متحده آمریکا است. کنگره ایالات متحده آمریکا در ۶ ژوئیه ۱۷۸۵ (که در آن زمان، تنها یک مجلس بود) به اتفاق آرا دلار را یکای پول آن کشور قرار داد. پیش از استقلال ایالات متحده یعنی در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجرنشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب، آمریکاییان سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده دادند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند. سکه دلار نقره‌ای از قرن چهاردهم بیش از سه قرن به نام «تالر، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی‌ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند.
دلار آزاد چیست؟
منظور از این نرخ که از آن به عنوان نرخ دلار آزاد یاد می شود قیمت دلار در معاملات نقدی و رایج روزانه بازار آزاد است. معاملات نقدی معاملاتی هستند که خریدار و فروشنده به محض انجام معامله، ارز و ریال را با هم تبادل می نمایند. مبنای قیمت دلار آزاد، نرخ مبادله دلار در بازار تهران می باشد.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.