معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی با بیان اینکه شرکتهای پرداخت باید از پوسته خود خارج شوند، گفت: صرف اینکه شرکتهای پرداخت تنها بر پایانههای فروشگاهی متمرکز باشند درست نیست و میتوانند سرویسهای تعاملی ارائه کنند.
ارائه سرویس های تعاملی توسط شرکت های پرداخت
ارائه سرویس های تعاملی توسط شرکت های پرداخت
به گزارش دیوان اقتصاد، مسعود خاتونی در گفتگو با ایبِنا گفت: نفوذپذیری پایانه های فروشگاهی بسیار بالاست و می توان مدل های جدیدی برای تامین نیازهای مشتری بر روی آنها نصب کرد؛ می توان سرویس های تعاملی برای پایانه های فروشگاهی ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه شرکت های پرداخت هنوز به حوزه سرویس های تعاملی ورود پیدا نکرده اند، افزود: امکان نصب صندوق های فروشگاهی با توجه به رقم سنگین آن در همه جا وجود ندارد، ولی شرکت های پرداخت میتوانند این قابلیت را ارائه دهند.
معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی، تعداد دستگاه های پایانه های فروشگاهی را در سراسر کشور بیش از ۵ میلیون اعلام کرد و گفت: جابه جایی و استقرار پایانه های فروشگاهی کار بسیار سختی است ولی می توان سرویس های تعاملی بر روی آنها نصب کرد.
به گفته این کارشناس بانکی، هر صنف می تواند نیازهای متعلق به خود را از پایانه های فروشگاهی برطرف کند.
خاتونی پیشنهاد داد: شرکت های پرداخت به سرویس های پرداخت موبایلی و بدون کارت مهاجرت کنند زیرا تنوع آنها بسیار بالا و مهم است.
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی درباره لزوم سرمایه گذاری بیشتر بانک ها در زیرساخت ارتباطات و مخابرات اظهارداشت: در طول ۱۰ سال گذشته با سرمایه گذاری فراوان، انقلابی در زیرساخت خدمات بانکی رخ داده و هر روز بر کیفیت و قابلیت ارائه خدمات اضافه می شود.
وی با مقایسه خدمات بانکی در ایران با تمامی کشورهای دنیا تصریح کرد: این طور نیست که در تمام کشورهای دنیا خدمات بانکی به طور ۲۴ ساعته و آنی باشد؛ حتما در طول ۲۴ ساعت زمانی وجود دارد که بانک های ایرانی با دلایل منطقی سرویس های «آف لاین» ارائه می دهند و این ارتباطی با اشکال در سیستم ندارد.
به گفته خاتونی، بانک ها برای کنترل گردش های مالی و به روز رسانی حساب ها ضرورت دارد تا سرویس های خود را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هر شبانه روز از دسترس خارج کنند.
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی با بیان اینکه ایران از جمله کشورهای پرتراکنش بانکی در دنیاست، اظهارداشت: در بانک ملی به طور میانگین ۲۲ میلیون تراکنش داریم و این رقم در برخی از روزها به بیش از ۳۰ میلیون تراکنش در روز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال در اسفندماه پیش بینی می شود که تعداد تراکنش ها در بانک ملی به ۲۴ تا ۲۵ میلیون تراکنش در روز افزایش یابد، افزود: خوشبختانه سهم خودپردازها در حوزه پرداخت های نقدی بتدریج در حال کاهش است و تمایل مردم به دریافت وجوه فیزیکی کمتر شده است.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد