فقط برق پرمصرف‌ها گران می‌شود

فقط برق پرمصرف‌ها گران می‌شود

سه‌شنبه, ژانویه 18, 2022 - 10:33 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

سخنگوی صنعت برق یکی از راهکارها و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری را تعرفه‌گذاری پلکانی دانست و گفت: به موجب این طرح صنایع انرژی ترغیب شده‌اند که برای تأمین انرژی، نیروگاه احداث کرده و بخشی از انرژی برق‌شان را خودشان تأمین کنند.

به گزارش دیوان اقتصاد،مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره‌ی دلایل قطعی برق در تابستان گفت: یکی از دلایل قطعی برق در تابستان، پدیده خشکسالی بود که موجب شد از ذخایر برقی و آبی نتوانیم مانند سال‌های گذشته استفاده کنیم. همین گرمای بی‌سابقه باعث شد استفاده از وسایل خنک‌کننده بالا رود و به موازات آن مصرف برق نیز افزایش یابد. استفاده‌ی بیش از اندازه از نیروی انرژی برق توسط مشترکین پرمصرف خانگی هم یکی دیگر از دلایل کمبود برق است. این موضوعات باعث شد یک ناترازی بین تولید و مصرف به وجود آید و حدود 3 هزار مگاوات کسری برق را شاهد باشیم.

اگر مردم صرفه‌جویی‌ کنند بخشی از مشکل حل می‌شود

وی افزود: اقدامات بسیاری می‌توان در این خصوص انجام داد که در فصل گرما با کمبود برق و در فصل سرما با کمبود گاز روبه‌رو نشویم. یکی از این اقدامات برای فصول گرما این است که برای تولید برق بتوانیم از منابع انرژی اولیه متنوع استفاده کنیم که تجدیدپذیرها یکی از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. امسال هم خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۱ این امر پیش‌بینی شده و بودجه‌ای را برای خرید برق تضمینی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تخصیص داده‌اند. همچنین با توجه به کمبود برق و کمبود گاز، اگر مردم هم در مصارف خانگی صرفه‌جویی‌های لازم را داشته باشند، بخشی از مشکل حل می‌شود.

10 تا ۲۰ درصد از مصرف خانگی، کاسته می‌شود

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق در ادامه گفت: برای کاهش مصرف برق و گاز، تعرفه‌گذاری پلکانی و طرح‌های تشویقی بسیار مؤثر است. در طرح تعرفه‌گذاری پلکانی با افزایش انرژی برق مصرف‌کننده، تعرفه افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث می‌شود مشترکین پرمصرف، صرفه‌جویی کنند. در واقع امیدواریم با این طرح 10 تا ۲۰ درصد از مصرف خانگی، کاسته شود.

فقط برق پرمصرف‌ها گران می‌شود

وی افزایش تعرفه را برای مشترکین پرمصرف دانست و خاطرنشان کرد: این تعرفه‌گذاری و افزایش قیمت برای آن دسته از کسانی که مصرف‌شان زیر خط الگو است، تأثیری ندارد و تعرفه‌شان مانند قبل محاسبه می‌شود. اگر افراد کم‌مصرف هم، مصرف گاز یا برق‌شان از دوره‌های مشابه‌شان کمتر شود، برای آنان طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.

تعرفه پلکانی و تشویق به ساخت نیروگاه

سخنگوی صنعت برق طرح تعرفه‌گذاری پلکانی را ترغیب‌کننده بخش خصوصی دانست و بیان کرد: به موجب این طرح، صنایع انرژی‌بر ترغیب شده‌اند که برای تأمین برق خود، نیروگاه احداث کنند و بخشی از برق‌شان را خودشان تأمین کنند. به دنبال این افزایش تأمین، وزارت نیرو هم این آمادگی را دارد که برق مازاد آنها را خریداری کند.

تعرفه صفر برای 11 میلیون مشترک

وی در ادامه متذکر شد: طبق برنامه برق امید خوشبختانه 11 میلیون از مشترکین توانسته‌اند برق مصرفی یک ساله‌شان را به زیر خط الگو مصرف برسانند که موجب شد، حداقل یک دوره از برق مصرفی رایگان استفاده کنند. همچنین مشترکین پرمصرف 6 درصد از مصرف‌شان، کاسته شده است. این نشانگر این است که در راستای این طرح ما کاهش مصرف داشتیم. امیدواریم به دنبال این طرح و طرح پلکانی، شاهد کاهش مصرف انرژی باشیم.

تکلیف ماینرها چیست؟

رجبی‌مشهدی در پایان در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین سوءاستفاده‌کنندگان از وضعیت اسفبار یارانه پنهان انرژی، ماینرها و استفاده‌کنندگان از تجهیزات استخراج غیرمجاز رمز ارز هستند که از طریق ارزان بودن مصرف بالای انرژی بخش خانگی، اقدام به ماین رمز ارز می‌کنند؛ تکلیف این افراد چیست؟، گفت: متاسفانه عده‌ای هستند که از یارانه انرژی سوءاستفاده و به صورت غیر قانونی از برق عمومی و برق شبکه سراسری برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند. قطعاً این افراد شناسایی و به محاکم قضایی معرفی خواهند شد و برق مورد استفاده‌شان قطع می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.