اطلاع مشترکان کنتورهای غیرهوشمند ازمیزان مصرف و تعرفه

با نصب برچسب هایQR-code انجام می شود؛

اطلاع مشترکان کنتورهای غیرهوشمند ازمیزان مصرف و تعرفه

شنبه, ژانویه 22, 2022 - 13:04 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیرکل هوشمندسازی توانیر از امکان دریافت خدمات برق از طریق نصب برچسب های QR-code خبر داد و گفت: مشترکان دارای کنتورهای غیرهوشمند از ابتدای بهمن می‌توانند از میزان مصرف و تعرفه خود مطلع شوند.

به گزارش دیوان اقتصادبه نقل از توانیر، مدقق افزود: در واقع اطلاعات ثابت اشتراک مانند شناسه اشتراک، شناسه بدنه کنتور و بارکد شناسه قبض بر روی QR-code ثبت است. بدین ترتیب با اسکن آن، مشترک به صفحه اختصاصی در سامانه برق ایران هدایت شده و همه اطلاعات و امکانات اعم از از اطلاعات میزان مصرف دوره و تعرفه برق مصرفی بر اساس الگوی مصرف و مازاد بر الگو در اختیار وی قرار می‌گیرد.تلفن همراه برچسب‌های QR-code نصب شده بر روی کنتور برق خود را اسکن کرده و از میزان مصرف و هزینه برق خود از ابتدای دوره تا لحظه اسکن کد QR مطلع شوند.

وی تصریح کرد: QR-code حاوی لینک سامانه برق ایران همراه با شناسه قبض، این امکان را به مشترک می‌دهد که با اسکن کردن کد، به صورت مستقیم به صفحه خود در سامانه وارد شود و دیگر نیازی به ورود شناسه قبض نخواهد داشت.

به گفته مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر، خطا در ورود شناسه با این روش از بین می‌رود و مشترکین هم بدون نیاز به دانستن شناسه، می‌توانند از کلیه خدمات قابل ارائه در سامانه برق ایران استفاده کنند.

مدقق ادامه داد: با وجود برچسب QR-code در کنار شمارشگر کنتور، امکان خوداظهاری کارکرد کنتور هم وجود دارد، به این نحو که مشترکین می‌توانند با گرفتن عکس از کنتور خود و بارگذاری آن در، بخش خوداظهاری سامانه برق ایران ، به کمک تکنیک‌های پردازش تصویر، رقم کارکرد کنتور تا لحظه گرفتن عکس را در سامانه وارد کنند و از این طریق هم از مصرف خود آگاه شوند و هم بسته انرژی مناسب خود را خریداری کنند.

وی تصریح کرد: برچسب‌های Qr-code ، زیرساخت لازم برای خرید بسته انرژی هستند که با توجه به اجرای آئین نامه نحوه محاسبه تعرفه برق، کمک شایانی به رعایت الگوی مصرف برق و کنترل هزینه مشترکان می‌کند.

مدقق در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان در مجتمع‌های مسکونی شرایط دسترسی به اطلاعات سایرین را فراهم نمی‌کند، گفت: برای دسترسی، محدودیت‌های لازم ایجاد شده و امکان مشاهده جزئیات اطلاعات مصرف برای سایرین وجود نخواهد داشت.

به گفته مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر، در واقع اطلاعات اولیه با اسکن برچسب QR-code مشاهده می‌شود و برای دریافت اطلاعات بیشتر نیاز به درج کدی است که به شماره تلفن همراه مشترک ارسال شده و هر فرد را قادر می‌کند برای استفاده از QR-code ، اطلاعات کنتورهای مربوط به خود را ثبت نام کند.

وی تاکید کرد: QR-code ویژه کنتورهای غیرهوشمند است و کنتورهای هوشمند نیازی به مأمور قرائت و QR کد ندارند و اطلاعات لازم می‌تواند به طور مستقیم برای مشترک ارسال می‌شود.

مدقق به این نکته نیز اشاره کرد که برای تبدیل کنتورهای قدیمی به هوشمند لینک درخواست نصب کنتور هوشمند در اپلیکیشن "برق من" و سامانه برق ایران برای مشترکین قابل دسترسی و استفاده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.