هدف اصلی راه اندازی صندوق ها ی جسورانه؛ سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ های ایده محور و دانش بنیان

معاون پذیرش و ناشران فرابورس عنوان کرد:

هدف اصلی راه اندازی صندوق ها ی جسورانه؛ سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ های ایده محور و دانش بنیان

دوشنبه, دسامبر 26, 2016 - 13:44 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

ابلاغ دستورالعمل تاسیس صندوق های جسورانه در فرابورس ایران، دستاوردهایی همچون توسعه تجاری‌ سازی دارایی های فکری، بهبود ساختار تامین مالی شرکت های نوپا و تسهیل عملکرد استارتاپ ‌هایی که سابقه فعالیت چندانی در بازار سرمایه را ندارند به همراه دارد و موجب افزایش شاخص تولید است.

به گزارش دیوان اقتصاد،معاون پذیرش و ناشران فرابورس، در گفتگو با سنا، ضمن بیان مطلب فوق، ساختار صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری جسورانه و تفاوت‌ های آن با دیگر ابزار های مالی را تشریح کرد و گفت: هدف اصلی از راه اندازی این صندوق ها سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ های ایده محور و دانش بنیان است. 

سید مهدی علم الهدی با تاکید بر اینکه شرکت‌ های جوان ایده محور روش مشخصی جهت تأمین مالی ندارد، گفت: صندوق سرمایه‌ گذاری جسورانه به تامین مالی این بنگاه های اقتصادی کمک می کنند و حداقل سرمایه مورد نیاز برای آنها، حدود 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که 10 درصد از آن از طریق صندوق و مابقی در مراحل بعدی تأمین می‌شود.

وی در ادامه افزود: این صندوق‌ ها توسط مدیران حرفه‌ای مدیریت می‌شود. به این معنا که یک شخص حقوقی به عنوان مدیر صندوق در نظر گرفته می‌شود تا سرمایه اولیه صرف راه اندازی صندوق شود.

علم الهدی ابراز امیدواری کرد تا با اجرای این برنامه به اهدافی همچون گسترش کارآفرینی، بکارگیری ایده‌ های جوان و خلاق در کشور دست یابیم و بیان داشت که بازار سرمایه در تأمین مالی شرکت‌ های دانش بنیان آمادگی لازم را دارد.

به گفته وی طبق ساختار پیشنهادی، بنا شده تا نقطه شروع متقاضیان صندوق‌ های جسورانه از فرابورس ایران باشد.

معاون پذیرش و ناشران فرابورس در ادامه افزود: راه‌اندازی صندوق‌ های سرمایه‌گذاری جسورانه یکی از اهداف اصلی فرابورس بوده است و سعی شده ساختارهای رایج دنیا در آن رعایت شود تا اگر سرمایه‌ گذار خارجی به ایران آمد، با موضوع نا آشنا و جدیدی مواجه نباشد. 

وی ادامه داد: صندوق‌ های جسورانه سال‌ ها است در کشور های توسعه یافته وجود دارد و باید در کشور ما نیز ایجاد می‌شد. خوشبختانه در حال حاضر در مقطع تاسیس و پذیره‌ نویسی دومین صندوق جسورانه هستیم که رویداد مهمی برای بازار سرمایه است. علت این‌که بورس به این مقوله ورود کرد، این بود که فعالان این حوزه با توجه به الزامات قانون تجارت درباره‌ اداره شرکت‌ ها مشکلاتی داشته‌اند.

علم‌الهدی از ورود پنج صندوق سرمایه‌ گذاری جسورانه به فرابورس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: صندوق توسعه لوتوس، فناوری آرمانی، صندوق سرآوا، صندوق پارت و صندوق آرمان آتی از جمله VCهایی هستند که موافقت اصولی را دریافت کرده‌اند که در این میان صندوق رویش لوتوس شاهد پذیره‌نویسی اوراق خود بود و همچین پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه آرمان آتی نیز آغاز خواهد شد.

وی در ادامه افزود: صندوق شناسا و صندوق اینوتک آشنا نیز از جمله دیگر VCهایی هستند که در حال حاضر مراحل تاسیس را سپری کرده‌اند و منتظر دریافت تایید اصولی هستند که امید است مراحل نهایی این VC‌ها به زودی طی شود و تا پایان سال جاری شاهد ورود این صندوق‌ها به بازار باشیم.

معاون پذیرش و ناشران فرابورس در ادامه به شفافیت اطلاعات  VCها اشاره کرد و گفت: افشای اطلاعات این صندوق ها نسبت به دیگر نمادهای فعال در بازار سرمایه به دلیل ایده محور بودن بسیار محدودتر است. به طوریکه در بحث افشای اطلاعات مالی، افشای اطلاعات حسابداری و حسابرسی، نوع افشای اطلاعات و همچنین نحوه ارزش گذاری دارایی ‌های آنها تسهیل شده تا نه تنها با سرعت بیشتری بلکه انگیزه بالاتری برای ورود به بازار سرمایه داشته باشند.

علم الهدی همچنین در خصوص مدارک مورد نیاز متقاضیان برای تاسیس صندوق های VC در فرابورس توضیح داد: متقاضی تاسیس صندوق باید فرم درخواست خود را همراه با مدارکی از قبیل تقاضای صدور موافقت اصولی تاسیس صندوق، طرح اساسنامه و امیدنامه صندوق، اطلاعات مربوط به ارکان و موسسین پیشنهادی صندوق شامل مشخصات هویتی و ثبتی موسسان، متولی، اشخاص کلیدی و کمیته سرمایهگذاری به همراه سوابق فعالیت آنها و یکسری مدارک دیگر به تشخیص و اعلام فرابورس به این رکن بازار سرمایه ارائه کند تا اقدامات لازم برای بررسی مدارک ارسالی و تشخیص کم و کیف آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پس از تکمیل پرونده متقاضی، فرابورس ایران مدارک و اطلاعات را به همراه گزارش خود به کمیته بررسی ارسال می کند گفت: این کمیته ظرف مدت یک ماه از زمان دریافت گزارش فرابورس تشکیل جلسه داده و نتیجه بررسی خود را در خصوص اعطای موافقت اصولی تاسیس صندوق VC اعلام خواهد کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.