عملیاتی شدن پروژه خط انتقال آب از کارواندر به خاش

تحقق وعده رییس جمهور؛

عملیاتی شدن پروژه خط انتقال آب از کارواندر به خاش

شنبه, مارس 12, 2022 - 09:34 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

 استاندار سیستان و بلوچستان در سفر به شهرستان خاش در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی کلنگ پروژه خط انتقال آب کارواندر به این شهرستان را به زمین زد که متعاقب آن خرید لوله‌ها انجام و از امروز کار جوشکاری و اتصالات لوله‌ها عملیاتی شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، دولت سیزدهم با عملی کردن وعده مهم تامین آب آشامیدنی مردم پروژه بزرگ خط انتقال آب از کارواندر به خاش را با تخصیص اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی عملیاتی کرد.
این پروژه مهم برای شهرستان خاش بسیار حیاتی بوده و به ماندگاری جمعیت و رشد و توسعه و آبادانی منطقه کمک می کند.
شماری از شهروندان خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از حمایت های ویژه استاندار سیستان و بلوچستان و تلاش ها و پیگیری های مستمر مسوولان محلی و نماینده مردم خاش در مجلس عملیاتی شدن پروژه بزرگ انتقال آب کارواندر به خاش و تحقق وعده دولت مردمی برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی قدردانی کردند.
عبدالرئوف میربلوچزهی به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه خط انتقال آب از کارواندر به خاش بعد از سالها انتظار مردم این شهرستان عملیاتی شده و این اقدام بزرگ دولت قابل ستایش است.
وی اظهار داشت: برای اجرای این پروژه وزیران از دولت های مختلف و استانداران و فرمانداران و نمایندگان مردم در مجلس تلاش کرده بودند، اما تامین اعتبارات مورد نیاز با مشکلات فراوانی میسر نمی شد.
رضا شیهکی هم اظهار داشت: اجرای پروژه آب کارواندر به خاش با هدف تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم ره اجرا در آمده بنابراین اقدام جدی و حمایتی و پیگیری های مستمر و جهادی مقامات دولتی قابل ستایش و قدردانی است.
وی بیان کرد: مردم خاش سالها چشم انتظار اجرای این پروژه بسیار مهم و حیاتی بوده اند و خداوند را شاکریم در دولت سیزدهم شاهد عملیاتی شدن آن هستیم.

امام جمعه اهل سنت خاش هم گفت: مردم این شهرستان در سالهای اخیر پیگیر اجرای این پروژه بوده و بابت تاخیر در اجرای آن به شدت گلایه داشتند، اما خداوند را شکر می کنیم که با روی کار آمدن دولت مردمی و حضور مدیران جهادی و عملگرا شاهد تحقق وعده هایشان هستیم.
مولوی محمدعلی شهنوازی ادامه داد: در خطبه های نماز جمعه و ایام عید موضوع بی کیفیت بودن آب آشامیدنی خاش را فریاد می زدیم، اما پیگیری های مردم خاش به هیچ نتیجه ای نمی رسید، تا اینکه اکنون با حمایت های ویژه رییس جمهور و تلاش های استاندار سیستان و بلوچستان و مدیران اداره آب و فاضلاب و دولتمردان این آرزوی دیرینه مردم در حال ثمر دادن است که از این بابت از رییس جمهور و دولتمردان و مسوولان محلی قدردانی می کنیم.

فرماندار خاش به همراه شماری از مدیران شهرستان از این پروژه مهم بازدید و برای حل مشکلات این پروژه دستورات لازم را صادر کرد.
صاحب گل صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح خط انتقال آب از کارواندر به خاش دستاورد بزرگ و مهم دولت سیزدهم برای مردم و نظام اسلامی محسوب و در آینده نیز به عنوان یک پروژه ماندگار از آن یاد می‌شود که نتایج ارزشمند معنوی و اجتماعی در زندگی مردم خواهد داشت.
وی اظهارداشت: این طرح به طول ۷۲ کیلومتر و با دبی آب ۴۵۰ لیتر بر ثانیه اجرا می‌شود که سه ایستگاه پمپاژ و مخازن ذخیره آب ۲۱ هزار متر مکعبی دارد.
فرماندار خاش بیان کرد: بر حسب اعلام مسوولان شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان طرح آبرسانی از کارواندر به خاش با جمعیت ۲۰۶ هزار نفر در افق طرح مطالعه و نیاز آبی ۴۳۷ لیتر در ثانیه طراحی شده است.
صالحی گفت: از آرزوهای دیرینه مردم این شهرستان بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بوده و پس از سالهای طولانی چشم انتظاری هم‌اینک با حمایت‌های ویژه دولت سیزدهم شاهد اجرایی شدن این پروژه هستیم.
وی ادامه داد: برای تسریع در اجرای این طرح مهم ۲۲ کیلومتر لوله ۷۰۰ فولادی برای طرح خرید و تهیه، حمل و اجرای ۵۷ کیلومتر لوله فولادی ۷۰۰ و اجرای ۲۲ کیلومتر خط انتقال به مبلغ ۳۸۵ میلیارد تومان با شرکت سابیربین‌الملل انعقاد قرارداد شده است.
صالحی اظهارداشت: حجم عملیات اجرایی کل طرح را آبگیر، خط انتقال به طول ۷۹ کیلومتر با لوله فولادی، یک باب تصفیه‌خانه به ظرفیت ۴۳۷ لیتر در ثانیه، سه باب ایستگاه پمپاژ، پنج باب مخزن ذخیره به ظرفیت ۲۱ هزار مترمکعب تشکیل می دهد.
وی افزود: این طرح به دلیل محدودیت منابع مالی چندین سال معوق مانده بود که با پیگیری انجام شده مقرر شد با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ و سرمایه‌گذاری بانک مسکن کشور مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شود.
شهرستان خاش دارای سه مرکز شهری (خاش، اسماعیل‌آباد و ده‌رئیس)، سه بخش و ۴۸۴ روستا و بیش‌از ۱۲۸ هزار و ۸۷۸ نفر جمعیت است که از این تعداد ۶۴ هزار و ۷۱۴ نفر در شهر ساکن هستند و با توجه به مراجعه جمعیت روستایی به شهر، جمعیت واقعی شهر خاش به بیش از ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد.
هم‌اینک به منظور تأمین آب شهر خاش ۲۸۰ لیتر در ثانیه از منابع مختلف شامل کلچات، دوربن و چاه‌های سطح شهر و برای روستاها نیز ۱۳۰ لیتر از کلچات و چهزار برداشت آب انجام می‌شود.
در شرایط فعلی ۱۲۰ لیتر در ثانیه کمبود آب برای شهر خاش و ۱۰۰ لیتر در ثانیه برای ۸۳ روستا وجود دارد و با توجه به عدم امکان برداشت آب و همچنین از دست رفتن منابع آب زیرزمینی موجود، انتقال آب از سد کارواندر برای شهر خاش و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی در نظر گرفته شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.