مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه یکی از اهداف پیگیری احداث خط ریلی شلمچه- بصره است، گفت: امیدواریم که زائران امام حسین(ع) بتوانند از مسیر ریلی به شکل ارزانتر، با صرفهتر، مطمئنتر و با رفاه مناسب به کربلای معلی سفر کنند.
رفع موانع بهرهبرداری از مسیر ریلی شلمچه- بصره/ اتصال ریلی ایران و عراق با استفاده از حمل و نقل ترکی
رفع موانع بهرهبرداری از مسیر ریلی شلمچه- بصره/ اتصال ریلی ایران و عراق با استفاده از حمل و نقل ترکی
به گزارش دیوان اقتصاد، «سید میعاد صالحی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به کشور عراق به تشریح آخرین دستاوردهای این سفر پرداخت و تاکید کرد: امیدواریم که زائران امام حسین (ع) بتوانند از مسیر ریلی به شکل ارزانتر، با صرفهتر، مطمئنتر و با رفاه مناسب به کربلای معلی سفر کنند.
وی در حاشیه سفر به عراق عنوان کرد: این سفر به دعوت مدیرعامل راه آهن عراق انجام شده است و طی آن دو جلسه بهطور فشرده برگزار کردیم.
صالحی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در این سفر به آن پرداخته شد، مربوط به بحث احداث خط ریلی شلمچه- بصره است که با احداث این خط، ارتباط ریلی ایران با عراق برقرار میشود و به کمک آن امکان بهرهمندی اجتماعی و اقتصادی و منافع اقتصادی ریلی برآمده از اقتصاد ریلی برای هر دو کشور و مردم ایران و عراق فراهم میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما در پیگیری احداث این مسیر، مربوط به بحث مسافری است تا زائران ایرانی بتوانند از اقصی نقاط ایران با قطار و از مسیر ریلی به سمت شلمچه و درنهایت از مسیر بصره به کربلا برسند.
وی تاکید کرد: موضوع بعدی، بحث افزایش تبادلات باری هست تا از مسیرهای ریلی که هماکنون ظرفیت بسیار خوبی در آن وجود دارد استفاده مناسب صورت پذیرد. ما در این سفر تفاهمات خوبی با طرف عراقی داشتیم، ضمن اینکه بازدید دقیقی نیز از ایستگاه بغداد و ایستگاه راهآهن کربلا به انجام رساندیم.
صالحی با اشاره به موانع ریلی بین دو کشور ایران و عراق، اظهار کرد: طی این سفر، موانع فیمابین را برای اتصال ریلی دو کشور بررسی کردیم و به امید خدا با باز شدن کریدور ریلی مشهد - تهران - کربلا، دلدادگان ایرانی و همچنین زائران دیگر کشورها میتوانند از مسیر ریلی به کربلا برسند.
مدیرعامل راه آهن عنوان کرد: این پروژه بهطور طبیعی مثل هر پروژه دیگری موانعی دارد که باید گامبهگام بررسی و برطرف شوند که در این زمینه بررسیهای لازم انجام شده و تیمهای عملیاتی برای هر کدام از حوزههای مربوطه تشکیل دادیم. امیدواریم که به حول و قوه الهی در آینده موانع یکبهیک برطرف خواهند شد.
صالحی بیان کرد: در این سفر تفاهم خوبی نیز با طرف عراق داشتیم. بحث توسعه همکاریهای ریلی مسافری و باری از طریق حملونقل ترکیبی نیز مطرح شد. به این صورت که تا مرز شلمچه بار و مسافر از طریق ریل جابهجا خواهد شد و سپس در مرز شلمچه تا ایستگاه راه آهن بصره بهصورت حملونقل ترکیبی و از ایستگاه بصره تا بغداد و سایر مقصدها بار و مسافر مجدد بهصورت ریلی جابهجا میشوند.
وی اظهار کرد: ضمن اینکه مدیرعامل راه آهن عراق پیش از سفر ما به این کشور، با مدیرعامل راه آهن سوریه دیدار داشتند و سپس پیشنهاد دادند تا جلسهای سه جانبه داشته باشیم تا یک تفاهم خوبی بین راه آهن ایران – عراق – سوریه برای اتصال خطوط ریلی به وجود آید تا طی آن، مسیر ریلی از ایران از طریق مرز شلمچه تا کربلا راهاندازی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این اتصال ریلی، منافع اجتماعی و اقتصادی زیادی برای دو کشور به همراه خواهد داشت؛ بنابراین برنامه ما اینگونه خواهد بود که بهموازات پیشبرد احداث خط شلمچه – بصره بهعنوان بخشی از مسیر کربلا، در آینده مطابق تفاهمنامهای که در این سفر انجام دادیم، بحث حملونقل ترکیبی مسافری از داخل ایران تا کربلا و همچنین حملونقل ترکیبی را خواهیم داشت که امیدواریم در آیندهای نزدیک مردم کشورمان از ثمرات آن بهرهمند شوند.
صالحی یادآور شد: ما به مسیر خط ریلی شلمچه –بصره بهعنوان بخشی از مسیر کربلا نگاه میکنیم و امیدواریم که با یاری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) این خط هر چه زودتر متصل شود و زائران آن حضرت، از داخل ایران و کشورهای شرقی بتوانند از این مسیر ریلی به شکل ارزانتر، با صرفهتر، مطمئنتر و با رفاه مناسب به کربلای معلی سفر کنند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد