کاربرد شبکه‌های اجتماعی در بانک‌ها

مدیرعامل بانک انصار تشریح کرد :

کاربرد شبکه‌های اجتماعی در بانک‌ها

شنبه, دسامبر 31, 2016 - 12:00 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیرعامل بانک انصار گفت: بانکداری اجتماعی رویکردی نوظهور در بانکداری خُرد است که فرآیندهای قرض دهی و روابط بین قرض‌دهندگان و موسسات مالی را شفاف می‌کند.

به گزارش دیوان اقتصاد؛ آیت الله ابراهیمی افزود: بیش از ۸۰ درصد کاربران اینترنت در دنیا از شبکه های اجتماعی مجازی برای امور روزمره خود استفاده می‌کنند، بنابراین جای تعجب نخواهد بود که بخش عمده‌ای از این کاربران، فعالیت‌ها و امور بانکی خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی مجازی انجام دهند. این شفافیت بدان معنی است که آن قرض دهی و وام دهی که قرار بود در یک بانک اتفــاق بیفتد، با کمک ابزارهایی مانند وام های نفر به نفر یــا طرحی که همه برای یک موضوع و به قصد خاصی پول جمع کنند، از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌تواند گسترش یابد.

وی با اشاره به اینکه بانکداری اجتماعی توصیفی از خدمات بانکی و اقتصادی است که به دنبال کسب سهم مثبت از پتانسیل همه انسان‌ها برای توسعه حال و آینده است، ادامه داد: در بانکداری اجتماعی تمرکز بر ارضای نیازهای موجود در اقتصاد واقعی جامعه و به طور هم زمان در نظر گرفتن پایداری اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی است.

مدیرعامل بانک انصار درباره کاربرد شبکه‌های اجتماعی در بانک‌ها، توضیح داد: تبلیغات محصولات بانکی؛ جذب مشتریان جدید؛ ایجاد و گسترش شبکه‌ای از مشتریان؛ ارسال پیامک‌های حساب‌ها و سایر انواع پیامک‌ها به مشتریان از این طریق؛ طراحی محصولات جدید بر اساس سلایق افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی؛ کاهش هزینه‌های رفت و آمد مشتریان؛ کاهش هزینه‌های بانکی در این عرصه قابل ذکر هستند. مهمتر از این موارد یک بانکدار اجتماعی دائما سطح تعاملات جامعه را برای یافتن فرصت‌های تحول‌ساز پویش می‌کند تا بتواند با سرمایه‌گذاری به موقع و ریسک پذیری حساب شده با کمک محاسبات رایانه‌ای و مفاهیمی مانند داده‌های عظیم ضمن کسب سود، توسعه پایدار اقتصاد واقعی را رقم بزند و سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها نمونه بارز این رویکرد است. با مراجعه به داده کاوی از حجم انبوه تبادلات پیام در شبکه های اجتماعی، نیازی به ایجاد رویه‌های نظرسنجی نیست.

ابراهیمی مزیت‌های بانکداری مبتنی بر شبکه اجتماعی را در دو بُعد مشتریان و بانک عنوان کرد و افزود: از نظر مشتریان می‌توان به مواردی از جمله درخواست خدمات با استفاده از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی بصورت غیرحضوری، بررسی خدمات ارائه شده توسط بانک‌های مختلف، اعلام مشکلات و پیگیری رفع آن‌ها بصورت غیرحضوری و ارتباط مشتریان بصورت دو به دو با یکدیگر اشاره کرد.

وی درباره مزیت‌های این نوع بانکداری از نظر بعد بانکی، گفت: این نوع بانکداری دارای مزیت‌های فراوانی برای بانک است که عبارتند از ارائه تبلیغات محصولات به مشتریان، تحلیل و اخذ نظرات مشتریان درخصوص خدمات ارائه شده، گسترش مسئولیت اجتماعی با استفاده از شبکه های اجتماعی و بانکداری سبز، گسترش بانکداری اسلامی با استفاده از تسهیلات فرد به فرد، تعامل با شبکه اجتماعی سایر ارگان ها جهت بومی‌سازی خدمات بانکی برای هریک از مشتریان بانکی، قابلیت رتبه بندی مشتریان در شبکه اجتماعی و استفاده سایر بانک‌ها از این رتبه بندی است. اما استفاده از داده‌های مرتبط با مشتریان و فضای کسب و کار جهت پیش بینی اقدامات آتی، شناخت تغییرات جامعه و نیازهای جدید و کسب و استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات ابری و مجازی به جامعه و داده کاوی و کشف الگوی نیازمندی مشتریان یک بانکدار اجتماعی را مشغول خواهد کرد.

یادآور می‌شود، ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، ۱۳ و ۱۴ دی ماه ۹۵ توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.