لزوم استفاده از توان و تخصص بانک‌ها در بانکداری الکترونیک

رئیس اداره بانکداری نوین بانک صنعت و معدن عنوان کرد:

لزوم استفاده از توان و تخصص بانک‌ها در بانکداری الکترونیک

یک‌شنبه, ژانویه 1, 2017 - 13:04 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس اداره بانکداری نوین بانک صنعت و معدن گفت: بانک مرکزی یک مرجع سیاستگذار و حاکمیتی بوده و بهتر است از توان و تخصص بانک‌های کشور در زمینه بانکداری الکترونیک استفاده کند و خود نقش نظارتی بر عملکرد آن ها را داشته باشد.

به گزارش دیوان اقتصاد، بهادر شاه منصوری‌، افزود: تاکنون بانکداری الکترونیک در ایران به شکل جزیره‌ای اجرا شده است و هر چند توانسته نیاز کشور را به خوبی تامین کند اما نکات و مشکلاتی وجود دارد که اگر بانک مرکزی برای رفع آن‌ها از مشورت بانک‌ها استفاده کند نتایج بهتری حاصل می‌شود. ما در این راه با مشکلاتی مواجه شده ایم که یکی از این مشکلات اتصال به شبکه های بین المللی است و برای تحقق آن، خصوصا استفاده از کارت های اعتباری معتبر دنیا راه سختی در پیش داریم.

وی گفت: به نظر من بانک مرکزی با استفاده از متخصصین حوزه های مختلف در بانک‌ها و کمیسیون‌های تخصصی می‌تواند به وظایف حاکمیتی و نظارتی خود بپردازد و با خرد جمعی، خدمات بهتری را برای کشور ترسیم کند. به عنوان مثال در سال ۹۴ در زمینه کارت مرابحه ۴ بخشنامه به سیستم بانکی ارسال شد که در حوزه اجرا با مشکلاتی مواجه بود و یا در اواخر سال ۹۲ دستورالعملی برای بن‌کارت و کارت هدیه به سیستم بانکی ابلاغ شد که مشکلات اجرایی زیادی برای بانک‌ها داشت و در نهایت با پیگیری‌های بانک‌ها، شورای هماهنگی بانک‌ها و کمیسیون کارت، بانک مرکزی در سال بعد اصلاحاتی در آن ایجاد کرد. اگر بانک مرکزی پس از تعیین سیاست‌های کلان در یک حوزه، موضوع را به کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مثل کمیسیون کارت واگذار کند تا روش‌های اجرایی را تهیه کنند می‌تواند دستورالعمل اجرایی مربوطه را به بانک‌ها ابلاغ کند و بانک‌ها برای اجرای آن با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد و نیازی به تغییر دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در فواصل زمانی کوتاه نیست.

رئیس اداره بانکداری نوین بانک صنعت و معدن درباره رواج این نوع بانکداری میان مردم، توضیح داد: خوشبختانه طی ده سال گذشته با فعالیت های انجام شده از جمله در حوزه پایانه های فروش خصوصا ایجاد شرکت شاپرک و تنظیم مقررات هماهنگ، همراه بانک، کارت های بانکی، تلفنبانک و سایر درگاه های خدمت رسانی بانکی، بسیاری از پرداخت‌های خرد مردم از حالت نقد به الکترونیکی تبدیل شد و گسترش آن‌ها منجر به ایجاد رفاه بیشتر برای هموطنان و کمک به ایجاد شهر و دولت الکترونیکی خواهد شد.

شاه منصوری با اشاره به اینکه پیش بینی آینده در زمینه بانکداری الکترونیک بسیار سخت است، گفت: پیشرفت تکنولوژی سرعت قابل توجهی دارد که می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات اساسی در سیستم بانکی شود و بانک مرکزی هم اقداماتی در این زمینه انجام داده است لیکن همزمان با تغییر و پیشرفت تکنولوژی لازم است بصورت ویژه دستورالعمل‌ها، بخش‌نامه‌ها و نگاه بانک‌ها برای تسهیل در ارائه خدمات بانکی تغییر کند. در این راستا لزوم توجه ویژه به فناوری اطلاعات بعنوان پیشران در ارائه خدمات بانکی بیش از پیش احساس می‌شود. در گذشته فناوری اطلاعات ابزاری برای تحقق اهداف و برنامه‌های بانک‌ها بود ولی امروزه در بانک‌های پیشرو نقش تعیین سیاست‌های کسب و کار را به عهده دارد.

وی ادامه داد: مثلاً موضوع احراز هویت یک موضوع بسیار مهم در حوزه بانکداری الکترونیک است که مورد توجه مراجع مبارزه با پولشویی نیز هست و تدوین قوانین سختگیرانه در این زمینه می‌تواند باعث فاصله گرفتن مردم از بانکداری الکترونیک شود از این رو بانک مرکزی می‌تواند با بازنگری قوانین، شرایطی را فراهم کند تا بانک‌ها بتوانند با کمک گرفتن از تکنولوژی روز امکان ارائه خدمات جدید به مشتریان را پیدا کنند، به عنوان مثال احراز هویت با استفاده از عنبیه چشم در موبایل، تبلت و کامپیوتر بدون نیاز به حضور مشتری در بانک یکی از راه‌های به کارگیری فناوری اطلاعات در این زمینه است. بدین ترتیب با استفاده مناسب از فناوری اطلاعات در راستای توسعه بانکداری الکترونیک، می‌توان شعب بانک‌ها را کاهش داد و در راه تحقق بانکداری سبز نیز قدم بزرگی برداشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.