حجم تجارت افغانستان و ایران به 2 میلیارد دلار افزایش یافت

حجم تجارت افغانستان و ایران به 2 میلیارد دلار افزایش یافت

سه‌شنبه, ژانویه 24, 2017 - 10:16 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان با تأکید بر افزایش حجم تجارت بین افغانستان و ایران به 2 میلیارد دلار در سال گفت: قرار است بزودی نمایشگاه مشترک لوازم خانگی در کابل برگزار شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، «صیام‌الدین پسرلی» سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان با تأکید بر افزایش حجم تجارت بین افغانستان و ایران به 2 میلیارد دلار در سال گفت: قرار است بزودی نمایشگاه مشترک لوازم خانگی در کابل برگزار شود. وی اظهار داشت: بخاطر نبود برق و سایر مشکلات، اکنون حدود یک هزار تا یک هزار و 500 کارخانه تولیدی در افغانستان فعالیت دارد، در حالیکه این رقم در سال‌های گذشته به 4 هزار کارخانه می‌رسید.

**حجم تجارت افغانستان با ایران به 2 میلیارد دلار افزایش یافت

پسرلی با خشنودی از بهبود و گسترش روابط تجاری بین افغانستان و ایران تصریح کرد: روابط تجارتی بین 2 کشور دوست گسترش یافته است.
وی توضیح داد: در سال‌های گذشته حجم تجارت افغانستان با ایران 1.5 میلیارد دلار در سال بود، اما اکنون این رقم به 2 میلیارد دلار در سال افزایش یافته است.

**نمایشگاه مشترک لوازم خانگی برگزار می‌شود

سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان با بیان اینکه ایران در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند، ادامه داد: تاکنون نمایشگاه‌های مشترک افغانستان ــ ایران در ولایت‌های «کابل»، «بلخ» و «قندهار» برگزار شده است.
صیام‌الدین پسرلی از برگزاری نمایشگاه مشترک لوازم خانگی در کابل خبر داد و گفت: در این نمایشگاه محصولات افغانستانی و ایران به نمایش گذاشته می‌شود که از این طریق روابط بین تاجران 2 کشور گسترش می‌یابد.

**اکثر کارخانه‌های تولیدی فعالیت ندارند

پسرلی با اشاره به بسته شدن تعدادی از کارخانه‌های تولیدی در افغانستان افزود: بخاطر نبود برق و سایر مشکلات، اکنون حدود یک هزار تا یک هزار و 500 کارخانه تولیدی در افغانستان فعالیت دارد، در حالیکه این رقم در سال‌های گذشته به 4 هزار می‌رسید.
وی با بیان اینکه برخی کارخانه‌ها نیمه فعال است، تصریح کرد: نبود امنیت در کشور مهم‌ترین چالش فرا‌ روی تجارت و سرمایه‌گذاری بوده و از سویی‌هم فساد اداری، نبود قانون، نبود زیربنا و راه‌های حمل و نقل و جاده‌های حلقه‌ای از جمله مشکلاتی بوده که تجارت افغانستان با آن دست و گریبان است.

**تولیدات داخلی را حمایت کنیم

سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان با تأکید بر اینکه مشکلات بزودی حل می‌شود، توضیح داد: مردم افغانستان باید بدنبال افزایش تولید داخلی بوده و زمینه سرمایه‌گذاری تاجران خارجی را در داخل کشور فراهم کنند.
صیام‌الدین پسرلی خطاب به رهبران دولت وحدت ملی گفت: مسئولان دولت باید از فرصت‌های کنونی برای بهبود اقتصاد افغانستان استفاده کنند ، زیرا افغانستان بستر مناسبی برای تجارت و سرمایه‌گذاری است.
پسرلی افزود: طرحی که از سوی تاجران به دولت پیشنهاد شده، عملی شود و تأمین امنیت سرمایه‌گذاران باید در اولویت کاری مسئولان دولتی قرار گیرد.

**به نیازهای تاجران توجه شود

وی با اشاره به گفته‌های رهبران دولت وحدت ملی که سال 2017 را سال اجرا خوانده بودند، تصریح کرد: اگر طرح‌های سرمایه‌گذاری مطابق به گفته‌های رهبران دولت وحدت ملی اجرایی شود، دورنمای تجارتی این کشور شکوفا خواهد بود.
سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان در پایان سخنان خود از رهبران دولت وحدت ملی خواست تا به نیازهای تاجران توجه کرده و مشکلات آنها را حل کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.