قیمت انرژی، دلیل اصلی تورم منطقه یورو

قیمت انرژی، دلیل اصلی تورم منطقه یورو

شنبه, نوامبر 26, 2022 - 15:36 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

در حالی که عامل اصلی تورم امریکا مربوط به بخش خدمات است، آمارها نشان می‌دهد که قیمت انرژی دلیل اصلی تورم سالانه ۱۰.۶ درصدی در منطقه یورو بوده است. هزینه‌های انرژی بالاتر در منطقه یورو منجر به تورم بالای مواد غذایی و محرک اصلی تورم کالاها و خدمات شده است. موضوعی که اثرگذاری افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا را با اما و اگر روربرو کرده است.

به گزارش دیوان اقتصاد از بازار سرمایه، منطقه یورو با زنجیره‌ای از شوک‌های بی‌سابقه سمت عرضه، ناشی از فراگیری ویروس کرونا و جنگ روسیه و اوکراین مواجه است. این شوک‌ها با هم ترکیب و تورم فعلی را به بار آورده‌اند. از سوی دیگر فشارهای قیمتی با انتقال هزینه‌های تولیدی از بنگاه‌ها به مصرف کنندگان، گسترده شده است.

در حال حاضر، تورم در منطقه یورو بیشتر به دلیل قیمت بالای انرژی و انتقال آن به قیمت سایر اقلام است. به طوری که تورم سالانه انرژی در این منطقه حدود ۴۲ درصد بوده و همان‌طور که از نمودار زیر مشخص است، قیمت انرژی عامل اصلیِ تورم در ۱۸ ماه گذشته در منطقه یورو بوده است.

تورم سالانه در منطقه یورو و اجزای آن (درصد)

قیمت انرژی، دلیل اصلی تورم منطقه یورو

هزینه‌های انرژی بالاتر منجر به تورم بالای مواد غذایی شده و محرک اصلی تورم کالاها و خدمات بوده است. همان‌طور که از دو نمودار زیر مشخص است تقریبا نیمی از تورم خدمات و تولیدات صنعتی (به جز انرژی)، به قیمت انرژی حساس هستند.

تورم بخش خدمات در منطقه یورو

قیمت انرژی، دلیل اصلی تورم منطقه یورو

تورم بخش تولیدات صنعتی (به جز انرژی) در منطقه یورو

قیمت انرژی، دلیل اصلی تورم منطقه یورو

 

از این رو بانک مرکزی اروپا در سه جلسه اخیر شورای حکام، نرخ بهره (تسهیلات وام نهایی[۱]) خود را ۲ درصد افزایش داد (از ۰.۲۵ درصد به ۲.۲۵ درصد) که سریع‌ترین افزایش نرخ بهره در تاریخ بانک مرکزی اروپا بوده است. با این حال بر خلاف تورم در امریکا، تورم در منطقه یورو بیشتر به خاطر شوک‌های هزینه‌ای انرژی است. از این رو برخی کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا حداقل برای کاهش تورم ناشی از قیمت انرژی، بی‌اثر است. زیرا افزایش نرخ بهره هنگامی می‌تواند به کاهش تورم کمک کند که تقاضای کالا و خدمات نسبت به عرضه آن فزونی پیدا کند. حال آنکه قیمت کالا و خدمات در منطقه یورو به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و پیش از عرضه آن‌ها در بازار در حال گرانتر شدن است.

نرخ تسهیلات نهایی بانک مرکزی اروپا به بانک‌ها (درصد)

قیمت انرژی، دلیل اصلی تورم منطقه یورو

 


[۱] Marginal Lending Facility

منابع:

https://fred.stlouisfed.org/series/ECBMLFR#0

https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2022/html/ecb.sp221103~881bc2c1...

https://www.ips-journal.eu/topics/economy-and-ecology/the-ecb-should-not...




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.