حضور رئیس و مدیران ارشد پژوهشكده بیمه در شانزدهمین جلسه شورای فقهی صنعت بیمه

حضور رئیس و مدیران ارشد پژوهشكده بیمه در شانزدهمین جلسه شورای فقهی صنعت بیمه

شانزدهمین جلسه شورای فقهی صنعت بیمه با حضور رئیس و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه در شهر قم برگزار شد.
 

به گزارش دیوان اقتصاد، در این نشست، سید علی حسینی رئیس شورای فقهی صنعت بیمه به تشریح چالش‌های پیش روی شورا به عنوان نهادی تازه تاسیس پرداخت و با تاکید بر ضرورت مطالعه و طراحی عقود متناسب با شرایط داخلی کشور، تعامل با اهل سنت، تامین اسناد علمی مورد نیاز و لزوم ارتباط مستقیم با شرکت‌های بیمه، آمادگی شورای فقهی برای همکاری در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی برای شرکت¬های بیمه در جهت آشنایی فعالان صنعت با عقود اسلامی مورد قبول فقه شیعه را اعلام کرد.

در ادامه محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، از رونمایی از محصول تکافل صنعت بیمه در هفته آینده خبر داد و تصریح کرد؛  به شرکت¬های متقاضی اجرای تکافل، نمره قبولی مشروط داده شده و همگی ملزم هستند که عقود مطرح شده در شورای فقهی صنعت بیمه را در چارچوب پیشنهادی خود لحاظ کنند.

رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به تمایل شرکت¬های بیمه جهت حضور در جلسات شورای فقهی صنعت بیمه، آمادگی پژوهشکده را جهت به کارگیری اعضای شورای فقهی جهت آموزش علمی بیمه‌گران اعلام کرد و افزود؛ با توجه به سابقه تکافل نزد شیعه، شورای فقهی نقش موثری در رفع چالش‌های موجود در مسیر تکافل مستقیم و تکافل اتکایی و ایجاد زمینه توسعه این صنعت در ایران خواهد داشت.

در این جلسه مصوب شد، کتب پژوهشکده با موضوعات مرتبط با بیمه در اختیار شورای فقهی قرار گیرد و زمینه حضور شرکت‌های بیمه در جلسات شورای فقهی صنعت بیمه و به کار گیری اعضای شورای فقهی به عنوان مدرس در همایش¬ها و دوره¬های آموزشی¬ پژوهشکده بیمه فراهم گردد.
گفتنی است در ابتدای این نشست دکتر سیاحت عضو شورای فقهی صنعت بیمه به ارائه گزارشی از جلسات شورای فقهی و شرح موضوعات مطروحه در این شورا پرداخت و خاطرنشان کرد؛ تا کنون 16 جلسه شورای فقهی برگزار شده و در این جلسات، علاوه بر طرح مباحث علمی و بررسی دقیق آیین‌نامه اجرایی تکافل شرکت‌های بیمه، مواردی نیز به تصویب رسیده است. دکتر سیاحت تهیه پیش‌نویس سند شورای فقهی صنعت بیمه را یکی از اقدامات ارزشمند شورا دانست که پس از تکمیل، کلیه فرایندها، الزامات، آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها بر اساس آن تدوین خواهد شد و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را در قالب یک سند مکتوب برای آیندگان تسهیل خواهد کرد.

وی برگزاری جلسات با شرکت‌های بیمه برای دست یافتن به مفاهمه و اشراف بیشتر بر خدمات و محصولات ارائه شده در صنعت بیمه جهت دستیابی به الگوهای موثر را از دیگر نتایج جلسات شورای فقهی صنعت بیمه دانست و افزود؛ سومین موضوع مورد توجه در شورای فقهی، تقویت بنیان علمی شورای فقهی است در این راستا ایجاد کتابخانه شورای فقهی برای تامین و تجمیع منابع موجود در حوزه بیمه و تکافل در داخل و خارج کشور مطرح شده است که به روز شدن دانش و اطلاعات در این حوزه را در پی خواهد داشت.

سیاحت تصریح کرد؛ اغنای افکار عمومی به خصوص جامعه نخبگان در راستای برقراری پیوند علمی در میان آن‌ها موضوع مهم دیگری بوده که در جلسات شورای فقهی به آن پرداخته شده است. در این راستا نیز به دنبال تعریف رویدادی هستیم که رویدادهای کوچکتر و جریان سازی علمی را در پی داشته باشد. لذا برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش و کنگره‌ای مقاله‌محور مشتمل بررسی‌ها، نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها در حال انجام است که جریان‌سازی و گفتمان‌سازی در این حوزه را به دنبال خواهد داشت.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.