نرخ سودهای بالا چالشی در نظام بانکی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد :

نرخ سودهای بالا چالشی در نظام بانکی

سه‌شنبه, فوریه 7, 2017 - 09:11 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بانک‌ها درگیر دارایی‌های سمی هستند، گفت: نرخ سودهای بالا به چالشی در نظام بانکی تبدیل شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، حسین میرشجاعیان در گفتگو با ایبِنا، درباره اینکه با توجه به افت ادامه دار نرخ تورم در ماه‌های اخیر، آیا زمان کاهش دوباره نرخ سود بانک‌ها فرا رسیده است؟ گفت: تعیین نرخ سود بانکی واقعی در بازار شکل می‌گیرد.
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: به بیان دیگر باید گفت نرخ‌هایی برای کسانی‌که تسهیلات دریافت می‌کنند وجود دارد، چون منابع بانکی دارای هزینه تمام شده است.
میرشجاعیان ادامه داد: چیزی که مشخص است اینکه در بازار پولی کشور مازاد تقاضای دریافت تسهیلات داریم، یعنی تقاضای بالا برای دریافت تسهیلات و عرضه پایین که ریشه های مختلفی دارد.
این مقام مسئول در وزارت اقتصاد افزود: انجماد دارایی های بانک ها و شرایط تحریمی در این بخش تاثیرات منفی داشته است. با انجماد دارایی ها، بانک ها به سمت منابعی رفتند که نتوانستند آن را نقد کنند که در واقع اینها دارایی های سمی بوده و بانک ها با آنها درگیر هستند.
وی بیان داشت: علت ایجاد دارایی های سمی نیز این است که اگر نظارت بیشتری صورت می گرفت شاید این اتفاق نمی افتاد. البته وجود دارایی های سمی چالش و معمای سال های زیاد اقتصاد ایران است.
معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: این سوال مطرح است که با وجود نقدینگی و حجم بالای منابع، چرا این دارایی ها به اقتصاد تزریق نمی شود؟ اگر این منابع بتواند به نحوی در اقتصاد ایران تزریق شود شاید عطش گرفتن تسهیلات نیز فروکش کند.
میرشجاعیان افزود‌: از سویی شاید انتشار اوراق بدهی هم به تشدید تقاضا برای تسهیلات منجر شده باشد. دولت با انتشار این اوراق برای تامین مالی، مجبور است با نرخ های بالا اوراق را وارد بازار کند و این موضوع نرخ سود را بالا خواهد بُرد.
این مقام مسئول در وزارت اقتصاد گفت: در سال های آتی با وقوع رشد اقتصادی، کیک اقتصاد بزرگ می شود که این موضوع خود تسهیل کننده خواهد بود. همچنین رونق در بخش ساختمان اتفاق می افتد و منابع بانکی آزاد می شود.
وی خاطرنشان کرد: از آنسو دولت از طریق حساب تسعیر سعی کرد بدهی خود به برخی از بانک ها را کاهش دهد که این خود یک حرکت خوبی تلقی می شود و به نوعی وضعیت مالی بانک ها را بهبود می بخشد ولی به صورت کلی، بالا بودن نرخ سود بانکی برای نظام بانکی کشور چالشی است.
معاون وزیر اقتصاد افزود: در عین حال، به نظر می رسد که این چالش به دلیل ماندگاری مشکلات ساختاری، باقی خواهد ماند و حل این مسائل نیازمند جدیت و زمان است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.