افزایش قیمت نفت در پی کودتا در روسیه

افزایش قیمت نفت در پی کودتا در روسیه

دوشنبه, ژوئن 26, 2023 - 10:19 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

قیمت نفت پس از شورش گروه نظامی واگنر در در تعطیلات آخر هفته گذشته که نگرانی‌ها نسبت به بی‌ثباتی سیاسی در روسیه و تاثیر احتمالی آن بر عرضه نفت از سوی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان را برانگیخت، در معاملات روز دوشنبه افزایش پیدا کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز دوشنبه ۰.۴ درصد افزایش یافتند و بخشی از رشدی که در ابتدای معاملات بازار آسیا داشتند را از دست دادند. نفت برنت با ۲۷ سنت افزایش، به ۷۴ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترنت آمریکا با ۲۸ سنت افزایش، به ۶۹ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه رسید.

پس از این که نیروهای نظامی واگنر تحت یک توافق که پیشروی سریع آنها به سوی پایتخت را متوقف کرد، از شهر جنوبی روستوف خارج شدند، روز شنبه از وقوع درگیری میان مسکو و این گروه نظامی جلوگیری شد. با این حال، این چالش پرسش‌هایی را درباره تسلط پوتین بر قدرت و نگرانی‌هایی را نسبت به احتمال اختلال عرضه نفت روسیه برانگیخت.

شرکت مشاوره "ریستاد انرژی" در یادداشتی نوشت: به دلیل کوتاه مدت بودن این رویداد، انتظار ندارد افزایش قابل توجه قیمت نفت را مشاهده کند. با این حال، ما بر این باوریم که ریسک ژئوپلیتیکی در بحبوحه بی‌ثباتی داخلی در روسیه، افزایش پیدا کرده است.

هلیما کرافت، تحلیلگر شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس" در این باره گفت: نگرانی‌هایی نسبت به احتمال اعلام حکومت نظامی توسط پوتین وجود دارد که مانع از حضور کارکنان در بنادر بارگیری بزرگ و تاسیسات انرژی خواهد شد و احتمالا صادرات میلیون‌ها بشکه نفت متوقف می‌شود. می‌دانیم که کاخ سفید فعالانه، با تولیدکنندگان داخلی و خارجی مهم درباره برنامه ریزی اضطراری برای حفظ عرضه کافی در بازار در صورت متاثر شدن تولید روسیه از این بحران، در تماس بوده است.

تحلیلگران گلدمن ساکس اظهار کردند: بازارها ممکن است است احتمال بالاتر نوسان داخلی در روسیه و مختل شدن عرضه این کشور را در نظر بگیرند. با این حال، این تاثیر محدود خواهد بود زیرا عوامل بنیادین تغییری نکرده اند.

هر دو شاخص قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هفته گذشته به دلیل نگرانی‌ها از این که افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، ممکن است به تقاضا برای نفت آسیب بزند آن هم در شرایطی که روند احیای اقتصادی چین، سرمایه‌گذاران را ناامید کرده است، حدود ۳.۶ درصد کاهش هفتگی رقم زده بودند.

بر اساس گزارش رویترز، تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" در یادداشتی نوشت: رشد اقتصادی چین، کابوسی برای بازارهای نفت به خصوص نفت خام و فلزات صنعتی بوده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.