حجم آب سدهای تهران ۶ درصد کاهش یافت

حجم آب سدهای تهران ۶ درصد کاهش یافت

یک‌شنبه, ژولیه 2, 2023 - 15:25 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

موجودی آب سدهای پنج‌گانه تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهر ماه ۱۴۰۱) تا ۱۰ تیر ماه در حالی به ۵۸۸ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است در حالی که مصرف لحظه‌ای آب در این شهر از ۵۵ هزار لیتر بر ثانیه عبور کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، هم‌زمان با ورود به روزهای گرم‌تر سال و افزایش تقاضای مصرف آب، حجم آب موجود در سدهای پنج‌گانه تهران کاهش‌یافته است.

میزان بارش‌های تهران نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهر ماه ۱۴۰۱) تا روز ۹ تیرماه ۱۹۴.۲ میلیمتر بوده است؛ با شروع فصل تابستان، افزایش دما و استقرار هوای گرم در پایتخت، میزان مصرف آب نیز در این کلان‌شهر افزایش چشمگیری یافته، به‌گونه‌ای که در روز جمعه دوم تیرماه مصرف لحظه‌ای آب در شهر تهران از ۵۵ هزار لیتر در ثانیه عبور کرد.

روز چهارشنبه هفتم تیرماه مصرف روزانه آب تهران در شهر تهران به سه و نیم میلیارد لیتر در شبانه‌روز رسید.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، مصرف آب در کلان‌شهر تهران در روزهای پایانی هفته گذشته روندی افزایشی داشت، به طوری که در روزهای پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل، مصرف لحظه‌ای آب تهران از ۵۰ هزار لیتر در ثانیه نیز عبور می‌کند؛ هر چند که این میزان مصرف، مصرف لحظه‌ای آب در تهران بوده و ثابت نخواهد بود، اما ثبت این رقم هشداری برای پایتخت‌نشینان است تا راهی برای کاهش مصرف آب بیابند.

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران پیش‌تر با بیان این‌که برنامه‌ای برای جیره‌بندی و قطع آب تهران ندارد، گفته بود: چنانچه مشارکت مردم در مصرف بهینه آب از چهار به ۱۰ درصد افزایش یابد، بدون هیچ‌گونه مشکلی آب شرب پایتخت تأمین و توزیع خواهد شد.

اردکانی با تأکید بر اینکه تهران آمادگی بارگذاری جمعیت جدید باتوجه‌به منابع آبی را ندارد، خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته منابع آبی در دسترس به‌مراتب کمتر بوده و دمای هوا نیز افزایش بیشتری یافته است و هیچ راهی به جز همراهی مردم برای تأمین منابع آبی وجود ندارد.

کولرهای آبی یکی از پرمصرف‌ترین وسایل خانگی هستند. هر کولر آبی هم اندازه یک فرد در خانواده آب مصرف می‌کند به طوری که کولر آبی ۳۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز مصرف می‌کند و اکنون در شهر تهران حدود سه میلیون کولر آبی در مدار فعالیت دارد.

نشتی کولرها و خرابی شناور آنها موجب هدر روی مقادیر زیادی از آب در شبانه‌روز می‌شود، با سرویس دوره‌ای و نشت‌یابی کولرهای آبی می‌توان از هدر روی آب جلوگیری کرد.

رعایت نکات مدیریت مصرف آب و پرهیز از مصارف غیرضروری از سوی مشترکان، نقش مهمی در پایداری شبکه توزیع آب و دسترسی همگان به آب شرب ایفا خواهد کرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.