اختصاصی/ بازگشت زندگی با رفع تنش آبی صنایع 

اختصاصی/ بازگشت زندگی با رفع تنش آبی صنایع 

اهمیت آب در مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست بر کسی یوشیده نیست و کمبود آب که به مسئله فراملیتی و فرامنطقه ای تبدیل شده در کشور ما هم بسیار جدی است و بسیاری ازاستان‌های کشور گرفتارتنش آبی شده‌اند که نشانه‌ها و درگیری‌های آبی بین کشاورزان استان‌ها از گوشه و کنار صحه ای بر این ادعاست. 

در شرایطی که آب به مساله مرگ و زندگی تبدیل شده، صنایع در اولویت دوم قرار می‌گیرند و اکنون با استقرار صنایع آب بر در شهرهایی که بیشترین تنش‌ آبی را دارند مانند کرمان، یزد و اصفهان، مشکلاتی به وجود آمده تا جایی که حتی با توجه به اشتغالزا بودن این صنایع، جابجایی صنایع وانتقال به شهرهای دیگر هم مورد توجه قرار گرفته است.

آن طور که به نظر می‌رسد، مطالعه وسیعی بر روی انتقال صنایع آب بری مثل فولاد به مکان‌های پرآب تر، نظیر خلیج فارس و دریای عمان با رعایت مسایل زیست محیطی و آبگیری در پمپاژ، تصفیه و یا انتقال آب مورد نیاز از منابع دریاهای موردنظر توسط شرکتهای ذی صلاح انجام شده و ترجیح بر اجرا است و حتی در حال حاضر، طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی در دستور کار است اما به دلایل مختلف قطعی نشده است.

آنچه از سطور بالا می‌توان دریافت این است که پس درشرایطی که  از طرفی آب اهمیتی حیاتی برای مصارف شرب مردم شهرها و روستاها و بخش کشاورزی وهمچنین نقشی اساسی درصنایع دارد و از طرف دیگر هنوز زیر ساخت‌ها و امکانات لازم برای جابجایی صنایع آب بر یا انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان برای مصرف این مجموعه‌ها فراهم نیست، چه باید کرد؟

پاسخ این پرسش را در فعالیت‌های شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه میدکو در کرمان می‌ توان یافت.

اجرای پروژه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری کرمان توسط میدکو
میدكو با آگاهی از شرایط  توسعه پایدار، توجه جدی به مقوله الزامات ذینفعان و مسئولیت های اجتماعی را در نظام مدیریت جامع خویش مد نظر قرارداه است . در نتیجه در نظر گرفتن بیش از پیش پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی فعالیت‌های اقتصادی هلدینگ بر جوامع میزبان و ذی نفعان، از موضوعات مهم و کلیدی مسئولیت اجتماعی  میدکو محسوب می گردد.

میدکو به عنوان یک بنگاه اقتصادی با تحقیق ومطالعه نسبت به شرایط تنش ابی کشور، با همکاری شرکت‌های ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان مانا، فولاد بوتیای ایرانیان و مهندسی معیار صنعت خاورمیانه، پروژه و تصفیه فاضلاب شهری کرمان را اجرا کرده که پس از پایان پروژه، قسمتی از آب مورد نیاز جهت استفاده در کارخانجات زنجیره فولاد میدکو مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.این اقدام علاوه بر ایجاد شبکه به روز فاضلاب برای ساکنان شهر کرمان به شکلی اصولی و مدرن آب مصرفی سایت های فولاد سازی شرکت های میدکو در اطراف شهر کرمان را نیز تامین کرده و استفاده از آب های سطحی و زیر زمینی کرمان برای مصارف صنعتی در شرکت های میدکو را به حداقل و شاید به صفر می رساند.

از سوی دیگر و در همین راستا  پروژه دیواترینگ نیز در مجتمع کنسانتره و گندله‌سازی فولاد زرند ایرانیان که در زمره شرکت های تولیدی میدکو قرار دارد نیز راه اندازی شد. در اهمیت پروژه دیواترینگ باید گفت که برای تولید 4 میلیون تن کنسانتره در سال، سه میلیون تن آب مصرف می‌شود که نیم میلیون تن از این آب در خود کنسانتره ناپیدا است و 2.5 میلیون تن باقی‌مانده همراه با باطله وارد سد باطله می‌شود و دیواترینگ می‌تواند 2 میلیون تن از این 2.5 میلیون مترمکعب آب را به چرخه برگرداند که این مساله از لحاظ زیست‌محیطی بسیار قابل‌توجه است و نیز هزینه‌های شرکت را کاهش می‌دهد و با کم کردن ترافیک جاده‌ای احتمال بروز خطررا در مسیر کمتر می‌کند.

مجموعه این فعالیت های میدکو با رویکرد توسعه پایدار و نگاه به چالش های زیست محیطی سبب خواهد شد تا این شرکت کام به گام به تولید فولاد سبز نزدیک و نزدیک تر شود.
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.