آغاز 24 پروژه با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در نیمه اول 96

آغاز 24 پروژه با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در نیمه اول 96

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت : بهره برداری از 24 پروژه سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) به ارزش بیش از یک میلیارد دلار در نیمه نخست امسال صورت می گیرد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا ، مهدی کرباسیان  افزود: انتظار می رود در نیمه نخست 96، عملیات اجرایی 17 پروژه به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار آغاز شود.

وی فعال سازی طرح های راکد و نیمه تمام گذشته، توجه به آموزش و پژوهش و همچنین شروع فعالیت های اکتشافی جدید در سطح 250 هزار کیلومتر مربع را از جمله دستاوردهای سازمان ایمیدرو در دولت یازدهم ذکر کرد.

کرباسیان اضافه کرد: انجام اکتشافات سازمان ایمیدرو که در 21 استان کشور آغاز شده، تاکنون میلیون ها تن ذخایر معدنی جدید به سرمایه ملی کشور افزوده شده و در سال 96 به نتایج مشخص تری از فعالیت های انجام شده خواهیم رسید.

کرباسیان گفت: امروز از هفت طرح فولاد استانی ، بخش آهن اسفنجی فولاد سپید دشت ( چهارمحال و بختیاری ) آبان 95 افتتاح شد و پیش بینی شده تا خرداد 96 نیز واحد آهن اسفنجی سه طرح دیگر فولاد استانی به بهره برداری برسد.

وی اظهار داشت :علاوه بر پروژه های مزبور که توسط ایمیدرو در دولت یازدهم افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده، سرب وروی مهدی آباد ( یزد ) و تیتانیوم کهنوج (کرمان) نیز به پیشرفت خود ادامه می دهد.

**تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش معدن

رییس هیات عامل ایمیدرو موضوع نامگذاری امسال با عنوان ' اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال' را یادآور شد و گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی استفاده بهینه از امکانات کشور برای دستیابی به توسعه اقتصادی است و معدن در شمار بخش هایی محسوب می شود که می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی پیشگام باشد.

کرباسیان افزود: سازمان ایمیدرو یکی از دستگاه های شاخص دولت و نظام در سه سال گذشته به حساب می آید و سازمان ایمیدرو در قانون برنامه ششم توسعه، پیشنهادات مشخص در حوزه معدن را به مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه ارایه داد که از جمله آنها تخصیص وام سه یا پنج ساله از صندوق توسعه ملی بود، تا بتوان تا چند برابر آن را از بخش خصوصی جذب سرمایه کرد و موجب جهش در بخش معدن کشور شود .

** بی اعتنایی کمیسیون تلفیق مجلس به بخش معدن

رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) معتقد است : کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، به پیشنهادات این سازمان در برنامه ششم توسعه، توجهی نکرد و در این برنامه به حوزه معدن، توجه نشد.

** ایمیدرو بدون پروژه غیرفعال

به گفته کرباسیان، امروز سازمان ایمیدرو هیچ پروژه غیرفعالی ندارد و علاوه براینکه تعدادی از طرح ها را تکمیل و به بهره برداری رسانده، استفاده از توانمندی و مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه ها را در دولت یازدهم در دستور کار خود قرار داد.

وی گفت : پروژه سنگان ( خراسان رضوی ) از مهم ترین پروژه هایی است که با مشارکت بخش خصوصی فعال شد و چنانچه این مشارکت وجود نداشت، فعالسازی آن صورت نمی گرفت.

**راه اندازی پروژه های سنگان در سال 96

وی اضافه کرد: کارخانه گندله سازی مبارکه در اردیبهشت امسال راه اندازی می شود و پیش بینی کرد، واحد کنسانتره اوپال نیز در تیر ماه آغاز شود، ضمن اینکه واحد پنج میلیون تنی گندله اوپال که 40 درصد آن متعلق به ایمیدرو است، امسال راه اندازی خواهد شد و این مجموعه از پروژه های سنگان محسوب می شود.

کرباسیان خاطرنشان ساخت: چنانچه از مشارکت بخش خصوصی استفاده نمی شد، پروژه سنگان فعال نبود؛ زیرا ایمیدرو بودجه ای نداشت، اما شریک ایمیدرو ( بخش خصوصی) مبلغ هفت هزار میلیارد ریال ( 700 میلیارد تومان) طی مدت 1.5 سال گذشته به پروژه سنگان تزریق کرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو کمبود منابع مالی را از چالش های مهم این سازمان دانست و گفت: ایمیدرو برای راه اندازی پروژه آلومینیوم جنوب ( لامرد فارس ) در اواخر سال 95، وامی از یک بانک کشور دریافت و یکهزار و 500 میلیارد ریال ( 150 میلیارد تومان) برای این پروژه گشایش اعتبار شد .

وی افزود: عملیات اجرایی پروژه آلومینیوم جنوب از جمله پروژه هایی است که سال قبل با حدود 400 نفر نیروی انسانی شروع شده و این پروژه که در دولت یازدهم شروع شده، انتظار می رود تا اواخر مهر سال 97 راه اندازی شود.

**ایجاد بیش از 6 هزار شغل جدید

کرباسیان گفت : راه اندازی پروژه هایی از جمله طلای زرشوران ( تکاب آذربایجان غربی)، پتاس خور و بیابانک ( اصفهان )که 15 هزار تن پتاس تولید کرده ، فعال سازی پروژه های گل گهر 5 و 6، ورود به عرصه عناصر نادرخاکی، فعال سازی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی، راه اندازی سیستم بهره وری، افزایش سرمایه گذاری صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از 10 به 110 میلیارد ریال، ایجاد بیش از 6 هزار شغل جدید علاوه بر اشتغال قبلی ، همه از دستاوردهای ایمیدرو در دولت یازدهم است.

*افزایش 6 برابری بودجه آموزش و پژوهش ایمیدرو

رییس هیات عامل ایمیدرو، موضوع افزایش 6 برابری بودجه آموزش و پژوهش در ایمیدرو را نسبت به دولت قبلی یادآور شد و گفت: فعالیت های انجام شده در بخش آموزش در حد رکورد است و در 31 استان کشور دوره های آموزشی رایگان از سطح راننده و کارگر معدن تا سطح کارشناسی برگزار شد.

وی افزود: کل بودجه پژوهش سازمان ایمیدرو در سال 91 کمتر از 20 میلیارد ریال بود ، اما در سال گذشته این بودجه به بیش از 120 میلیارد ریال افزایش یافت، ضمن اینکه ایمیدرو اکنون با مراکز پژوهشی و دانشگاه های داخلی و خارجی همکاری های گسترده ای دارد.

** برجام موجب بازگشت ثبات و آرمش

به گفته کرباسیان، ممکن است متن برجام ایراداتی داشته باشد، اما متن تهیه شده، ایثاری بود که از طرف وزیر امور خارجه انجام شد و نخستین موفقیت برجام را، ایجاد ثبات و آرامش در کشور دانست.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: بعد از برجام، هیات های بین المللی و مدیران شرکت های معتبر جهان بطور مستقیم برای همکاری با ایران وارد مذاکره شدند، در حالی که قبل از آن اینگونه نبود و به دلیل تحریم، تمایلی برای همکاری با ایران وجود نداشت.

کرباسیان اضافه کرد: سال 92 میزان رشد اقتصادی کشور منفی 6.8 درصد بود ( درحالی که باید هشت درصد مثبت بود) اما در سال 95 این نرخ به 6 تا 7 درصد مثبت رسید و یا اینکه نرخ تورم از 40 درصد به کمتر از هشت درصد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: صادرات نفت نیز از 800 هزار بشکه به 2.3 میلیون بشکه رسید؛ این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت خام در نیمه نخست سال 92 بطور میانگین 102 دلار بود، اما در سال گذشته بهای آن 45 دلار بود.

** ایمیدرو یک ریال هم در انتخابات صرف نمی کند

رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو در بخش پایانی سخنان خود گفت: سال 96 دشواری های خود را دارد و افراد نقش ها و مسئولیت های خود را باید جدی بگیرند، تا زمینه پیشرفت و سازندگی فراهم شود.

وی یادآور شد: امسال برگزاری انتخابات شورای های اسلامی و ریاست جمهوری پیش رو قرار دارد و سازمان ایمیدرو از سلایق سیاسی در رفتارهای اداری خود استفاده نمی کند و اجازه نداریم حتی یک ریال برای انتخابات هزینه کنیم.

کرباسیان به تازگی اعلام کرد: قرار است دستاوردهای بزرگ و ارزشمند طرح وسیع اکتشافات معدنی ایمیدرو در وسعت 250 هزار کیلومتر مربع ، امسال اعلام شود.

به گفته وی، طرح وسیع اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربعی، به عنوان یکی از اقدامات اساسی دولت یازدهم در سال جاری است تا بتوانیم نتایج ارزشمندی از اقدامات انجام شده را به مردم اعلام کنیم.

میزان ذخایر شناسایی شده معدنی کشور حدود 60 میلیارد تن است که از این رقم حدود 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.