فرهنگنامه دیات به انضمام نظریه‌های مشورتی قوه قضاییه و آرای وحدت رویه

فرهنگنامه دیات به انضمام نظریه‌های مشورتی قوه قضاییه و آرای وحدت رویه

کتاب «فرهنگنامه دیات به انضمام نظریه‌های مشورتی قوه قضاییه و آرای وحدت رویه» تالیف اسماعیل فلاحی، توسط انتشارات پژوهشکده بیمه منتشر شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، کتاب «فرهنگنامه دیات» در دو بخش کلی شامل «مواد عمومی» و «مقادیر دیه» تدوین گردیده است.

یکی از مسائل بحث‌برانگیز در نظام حقوقی اسلام، مسئله خسارت‌های جسمانی یا دیه یا خون‌بها است. بی‌تردید از نیازهای بشر، وضع نمودن قوانینی برای بازداشتن از بزهکاری‌ها و قتل و جنایت است؛ احکام دیه نیز یکی از آن‌هاست که البته فواید دیگری همچون تسلای بازماندگان و جلوگیری از عواقب جرم را می‌توان برای آن برشمرد.

موضوع دیه عمری طولانی در قوانین جزایی ایران ندارد و پس از سیطره فقه بر نظام تقنینی ایران وارد قانون مجازات اسلامی شد. قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ نسبت به قانون دیات ١٣۶١ و قانون ۱۳۷۰ در مورد قواعد عمومی حدود قصاص و دیات اصلاحات فراوانی انجام داده است که در این کتاب به تشریح کامل بخش دیات قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ از ماده ۴۴٨ تا ۷۲۷ پرداخته شده است. از این رو هر فصل به سه بخش تقسیم شده است که شامل درج کامل متن قانون، جدول نحوه حکم و محاسبه دیات و نظریه های مشورتی قوه قضاییه است. به منظور تسریع در یادگیری هر چه بیشتر مواد مذکور جداول در قالب پرسش و پاسخ تألیف گردیده است لیکن در اصل قانون هیچ تغییری به وجود نیامده است. هدف از تألیف کتاب به این سبک، هدایت افکار به موضوع مشخص و جلوگیری از سردرگمی خواننده است؛ از این رو در انتهای کتاب بخش تمرین مشتمل بر ۲۵ نمونه واقعی از اوراق پزشکی قانونی آمده که در تسریع یادگیری اهمیت به سزایی خواهد داشت.

علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب «فرهنگنامه دیات به انضمام نظریه‌های مشورتی قوه قضاییه و آرای وحدت رویه» می‌توانند به کتابفروشی پژوهشکده بیمه به نشانی تهران، سعادت‌آباد، میدان شهید حسن تهرانی مقدم (کاج سابق)، سرو غربی، پلاک ۴۳ مراجعه و یا با شماره تلفن ۲۲۰۶۶۰۶۳ داخلی ۶۶۶ تماس حاصل فرمایند.

خرید اینترنتی این کتاب نیز از طریق تارنمای https://bookstore.irc.ac.ir/ امکان‌پذیر می‌باشد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.