زنگ خطر برای شرکت‌های بیمه

سیدخراسانی کارشناس صنعت بیمه بیان کرد:

زنگ خطر برای شرکت‌های بیمه

باوجود رشد قابل توجه ورود خودروهای مونتاژی چینی طی دو سال گذشته به کشور و افزایش ضریب خسارت در رشته اتومبیل، زنگ خطر برای شرکت‌های بیمه به صدا درآمده است!

به گزارش دیوان اقتصاد، سیدحمیدرضا سیدخراسانی با انتشار یادداشتی، در مورد مقاله مهم و اخیر سایت the drive با عنوان سلطه چین بر بازار خودرو جهان تا سال ۲۰۳۰، به تحلیل افزایش قابل توجه ورود خودروهای مونتاژی چینی به کشور و تاثیرات منفی این مسئله برای صنعت بیمه بویژه وضعیت آمار ضریب خسارت در رشته اتومبیل پرداخته که ایشان خواستار سیاست گذاری و برنامه ریزی جدی از سوی بیمه مرکزی و سندیکای بیمه گران شده اند.

the drive بعنوان یکی از معتبرترین رسانه های تحلیلی خبری صنایع خودرو سازی اخیراً در خصوص تمایل زیاد مردم دنیا به خودروهای چینی به انتشار گزارشی با موضوع در سال ۲۰۳۰ از هر ۱۰ دستگاه خودرو در جهان، ۳ دستگاه از آن چینی خواهد بود، پرداخت است.

در این گزارش مهمترین دلیل موفقیت کشور چین طی سالهای اخیر را سرمایه گذاری و برنامه ریزی هدفمند دولت این کشور در صنایع خودرو سازی عنوان نمودن است که گوی رقابت را از برترین کمپانی های دنیا ربوده است. کمپانی های چینی با رصد و نیاز سنجی مشتریان در سراسر دنیا، در یافته اند تمایل مردم طی سالهای گذشته، داشتن سه فاکتور بهره گیری از تکنولوژی بروز، آپشن های زیاد و همچنین طراحی لوکس در خرید خودرو بسیار تاثیر گذار است. این رسانه با بررسی داده های وضعیت تولید و استقبال کشورها از استفاده از خودروهای چینی عنوان نموده در سال ۲۰۳۰ از هر ۱۰ دستگاه خودرو در جهان، ۳ دستگاه از آن چینی خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل رشد قابل توجه صادرات خودرو از چین به دیگر کشورهای دنیا در مقایسه با دیگر خودرو سازان برتر دنیا، ارزش پایین قیمت خودروهای کمپانی های چینی در تیپ و آپشن های فراوان ( ارزش پایین بعضا از یک ششم تا یک سی ام به نسبت خودروهای امریکایی، ژاپنی، آلمانی و ایتالیایی بویژه در خودروهای سوپر اسپرت) باعث شده مردم دنیا اقبال بیشتری به سمت خودروهای چینی داشته باشند.

سیاست چینی ها در طراحی خودرو و ارتقای کیفیت و تنوع در تولید از سال ۲۰۲۱ به گونه ای باور نکردنی تغییر محسوس و جذابی برای خریداران داشته است که در نمایشگاههای بزرگی که طی دو سال اخیر در امریکا، سوییس، اسپانیا، امارات و چین … برگزار شده، بیشترین آمار بازدید کنندگان از غرفه محصولات چینی بوده است! البته به مسئله ایجاد تسهیلاتی اقساط بلند مدت بدون سود برای دولتها و مردم نیز اشاره شده است.

در قسمتی از این مقاله، بکارگیری تعداد زیادی از متخصصین و طراحان خوب خودرو از سراسر دنیا با دستمزدهای چند برابری به نسبت دیگر کشورها، نقش بسزایی در موفقیت این کشور در تولید، فروش و صادرات خودرو از این کشور به برخی از کشورها بخصوص امریکا با وجود اعمال و افزایش نرخ سنگین تعرفه گمرکی دانسته است. مسئله قیمت پایین دستمزد نیروی کار نیز تاثیر داشته و باعث شده، اغلب کمپانی های خوب دنیا یا کارخانه خود را در چین احداث کنند و یا با برخی از خودروسازان چینی پروژه های مشترک و طولانی مدت اجرا نموده که به دهها نمونه موفق نیز اشاره شده است.

این کارشناس ارشد صنعت بیمه در تحلیل وضعیت واردات خودوهای بی کیفیت چینی به کشور و فراگیر شدن استقبال زیاد خریداران از این خودروها در داخل و به طبع آن رشد قابل توجه ضریب خسارت در بیمه های اتومبیل بخصوص در رشته بدنه طی دو سال گذشته را یک تهدید جدی برای صنعت بیمه ارزیابی نموده که سرمایه های شرکتهای بیمه را با چالش های فراوانی مواجه خواهد نمود. برخی از شرکتهای بزرگ بیمه درحال حاضر با ضریب خسارت بالای صد در صد مواجه هستند که انتظار است کارگروه بیمه های اتومبیل سندیکای بیمه گران بصورت جدی این مسئله را در دستور کار خود کارشناسی قرار دهد.

وی افزود، ضعف شدید ایمنی در خودروهای مونتاژی چینی و پایین بودن کیفیت و گران بودن ارزش قطعات این خودروها، بازنگری در تعیین نرخ و شرایطی کارشناسی شده بمنظور مدیریت ریسک در شرکتهای بیمه یک ضرورت است. نهاد ناظر و سندیکای بیمه گران برای مدیریت این تهدید جدی انتظار است برنامه ریزی و نقشه راه داشته باشد. با افزایش جدی آمار ضریب خسارت در رشته اتومبیل که نیمی از پرتفوی صنعت را به خود اختصاص داده، با چالش های زیادی مواجه خواهیم شد که درصورتیکه دست روی دست بگذاریم برخی از بیمه گران تا دو سه سال آینده تقریبا تمام حق بیمه های دریافتی از سبد پرتفوی های همه ی رشته های بیمه ای خود را صرف پرداخت خسارت فقط در رشته اتومبیل خواهد نمود. ضمن اینکه مصوبه اخیر هیئت دولت درخصوص افزایش سرمایه شرکتهای بیمه خود عاملیست اکثر بیمه گران صنعت بیمه در وضعیت نامناسبی قرار بگیرند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.