دیوان اقتصاد :بدون اغراق وجود دستاوردها و ویژگی های خاص، انتخابات ۹۶ ایران را از چندین انتخابات منطقه و حتی جهان متمایز می کند درحالی که استفاده ازتکنولوژی و فضای مجازی در همه انتخابات اخیرکشورها به طور یکسان بوده است اما درایران به دلیل فقدان تلویزیون خصوصی و انحصار رسانه ملی برای کاندیداهای خاص، فضای مجازی بار همه را به نحو مطلوب و احسن بر دوش کشید که از ویژگی های مثال زدنی انتخابات ایران بود اما درحال حاضر موضوع بحث ما نیست.
۳ انتخاب در ۳ قاره
۳ انتخاب در ۳ قاره
انتخابات اخیر آمریکا و فرانسه
قاره آمریکا : انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شرایط کاملا مساوی در بهره گیری نامزدها از امکانات رسانه ای برگزار شد و اگر مطلبی از سوی کاندیدایی برعلیه دیگری مطرح می شد ، سند و مصداقی برای آن وجود داشت که قابل رد شدن نبود و فقط با توضیح ، توجیه می شد نظیر موارد زیادی که درباره ترامپ منتشر شد و وی با توضیح یا عذرخواهی آن موارد را پشت سر می گذاشت.
قاره اروپا:
نمونه دیگر در اروپا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود که دو رقیب اصلی با تفاوت فاحش دیدگاهی و حزبی به رقابت پرداختند و درانتها با پیروزی امانوئل مکرون میانه رو ، رقیب وی در حضور رسانه های جمعی پیروزی او را تبریک گفته و اعلام کرد مردم فرانسه به وضعیت موجود رای دادند.
ترکیه:
همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه گرچه انتخابات نبود اما حضور روستائیان ترکیه پای صندوق های رای نشان از اهمیت مردم مسلمان کشورترکیه به سرنوشت آینده کشورشان بود.
جمهوری اسلامی ایران
اما مشارکت بیش از ۷۰ درصدی ایرانیان درانتخابات اردیبهشت ۹۶ و رای نزدیک به ۶۰ درصدی میانه روها و اصلاح طلبان دراین دوره از انتخابات ، شگفتی آفرین ترین نوع مشارکت جمعی مردم یک کشور در انتخابات بود.
ایرانیان در حالی پای صندوق های رای رفتند و به اعتدال رای دادند که نه کودتای ترک ها و نه آزاد اندیشی فرانسوی ها و آمریکایی ها را به دلیل همزیستی با ملیت های مختلف ، تجربه کرده بودند اما هوشیارانه وعلیرغم همه ضربه های شاید جبران ناپذیر ناشی از تحریم های طولانی با شناخت از نامزدها و تفکیک وعده های پوپولیستی از واقعی ، آینده ۴ سال دیگر خود را رقم زدند که می توان گفت مردم ایران از همان آمریکایی های آزاد اندیشی که سابقه انتخاب رییس جمهورهایی نظیر آبراهام لینکلن را در گذشته دور در کارنامه خود دارند ، در سال ۲۰۱۷ ، پیشی گرفتند.
تضاد با حرکت جمعی مردم
در این میان آنچه که در تضاد با این حرکت جمعی مردم ایران است بدون اشاره به سخنان و زیاده روی های تخریبی برخی کاندیدا ها در روزهای پیش انتخاباتی، رفتارها و تداوم شایعه پراکنی های بعد از انتخابات است که نمونه بارز و گوش آشنای آن سند ۲۰۳۰ است.
برخلاف توضیحات روشن و بی نقص مسوولین دولتی درباره این سند چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن ،عده ای که متاسفانه برخی رسانه ها هم علیرغم رسالتشان مبنی بر بی طرفی در وقایع نگاری در بین آن ها هستند ، مصرانه با پافشاری و بدون ارایه ادله محکم سند ۲۰۳۰ را به پیراهن عثمان تبدیل کرده و به دنبال بهره برداری جناحی ، شخصی یا گروهی هستند حال آن که این سند به گفته سخنگوی دولت در حد یک بیانیه دراجلاس یونسکو بوده و ایران اعلام کرده که فقط بخش هایی از آن را اجرا می کند و حتی این اعلام نظر ایران در آبان۹۴ در سایت یونسکو ثبت شده و اصلا تا کنون اجرا هم نشده است که به گفته سخنگوی دولت این نوع تخریب ها قابل تامل بوده و در همین راستا رییس مجلس هم اظهارنظر کرده که مصوبه ۲۰۳۰ درهیات تطبیق مصوبات بررسی شده و مغایرتی با قانون ندارد.
نکته قابل تامل و مغفول مانده برای مخالفان و شایعه پراکنان این است که با همه این تخریب ها به دلیل همان روشنگری و سرعت انتقال اطلاعات درست در فضای مجازی، خوشبختانه مردم فهیم و هوشیار بی توجه به این تخریب ها ، رییس جمهور خود را انتخاب کردند.
بدعت گذاری در واژه ها؛ آرای حلال و حرام!
گفتنی است در انتخابات فرانسه و آمریکا همه هم و غم و انتقادها به مسایل پس از انتخابات اختصاص داده شده است اما متاسفانه در ایران که برگزاری انتخابات آزاد ، نام کشور را در منطقه و در بین متحجرانی نظیرعربستان یک سر و گردن بالاتر برده ، در این شرایط خوش نامی جهانی ایران، مخالفان بعد از شکست پروژه ۲۰۳۰ ، آرای حلال و حرام را بدعت گذاری کردند که نه در هیچ انتخاباتی در ایران تا کنون مطرح شده و نه در هیچ مقالی می گنجد!!!
ابن در حالی است که به زعم اکثریت نهادها و از همه مهم تر مردم انتخابات اردیبهشت ۹۶ یکی از سالم ترین دوره های انتخاباتی بوده است.
با شناختی که از منتقدین دولت یازدهم و دوازدهم در این مدت به دست آمده ، کوچک ترین ضعف در برگزاری انتخابات با داشتن رسانه پرمخاطبی مثل رسانه ملی که ۱۰۰ درصد به پایگاه اطلاع رسانی مخالفان دولت یازدهم و دوازدهم تبدیل شده ، قطعا پرصدا می شد اما با گذشت بیش از ۱۰ روز از انتخابات و نبود اعتراضات اثبات شده ، همه اینها موید صحت برگزاری انتخابات است.
ودر نهایت اینکه اگر رقیبی رای های خود را دلیلی بر مطالبه گری آن تعداد می داند و به تفکیک مردم می پردازد و یا همفکران وی با لابی گری ها به اختراع الفاظ جدید( حلال و حرام ) در انتخابات می پردازند ، نشان از بی خردی مشاوران لحظه ای و احساسی آن ها دارد همان ها که در کارزار قبل از انتخابات مشاوره موسیقایی هم می دادند ، این گروه هوشمندی رو به افزایش مردم را که براحتی از تشکیل گروه ها و کانال های روزهای قبل ازانتخابات و تداوم آن تا کنون می توان به آن پی برد، نادیده گرفته اند که قطعا تداوم این رفتار هوشیارانه و خودجوش مردمی تا ۴ سال دیگر، طیف وسیع تری از جامعه را در برخواهد گرفت.
پس مخالفان شایعه ساز یا باید به روش صحیح انتقاد روی آورده و با انتقادهای منصفانه و سازنده خود در کنار دولت و ملت ، کشور را یاری دهند یا از صحنه سیاست بالاجبار خود را خارج کنند تا با یادگیری قاعده تطبیق و راست گویی در جایی دیگر و در صحنه سیاستی دیگر حضور مجدد یابند.
* زهره مجتهدزاده*
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد