تلاش برای برقراری ارتباط با بانک‌های بزرگ مالزی

تلاش برای برقراری ارتباط با بانک‌های بزرگ مالزی

رئیس اتاق بازرگانی ایران در دیدار با سفیر مالزی در ایران، گفت: خوشبختانه پس از لغو بخشی از تحریم‌های ایران، ارتباط سیستم بانکی کشور با بانک‌های کوچک مالزی برقرار شد اما ارتباط با بانک های بزرگ همچنان قطع است که برای برقراری این ارتباط در تلاش هستیم.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبنا ، غلامحسین شافعی در دیدار با  سفیر مالزی در ایران از اعزام هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی ایرانی به مالزی در ماه آبان خبر داد و افزود: توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای اسلامی جز اولویت‌های ایران محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که ایران و مالزی از دیرباز مناسبات گسترده‌ای با هم داشته‌اند و از نظر دینی و سیاسی روابط مستحکمی با یکدیگر دارند، بنابراین ارتباط با این کشور برای ایران مهم است.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل مسائل سیاسی و وجود تحریم‌ها، مناسبات دو کشور دچار اختلال شد و امروز با توجه به رفع تحریم‌ها، فرصتی پیش آمده تا روابط خود را احیا گسترش یابد. در طول یک سال گذشته اراده روسای جمهور دو کشور نیز بر همین مبنا استوار بوده است. البته همچنان برخی مشکلات در مسیر توسعه روابط وجود دارد که باید برطرف شوند.

به اعتقاد رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران زمینه‌های همکاری دو کشور متنوع بوده و می‌توانند در بخش کشاورزی مکمل یکدیگر باشند. از طرف دیگر همکاری‌های دوجانبه یا چندجانبه در مورد غذای حلال بین ایران و مالزی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

شافعی تصریح کرد: در حال حاضر حجم بازار غذای حلال بالغ‌بر 2 هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود که با همکاری دو کشور می‌توان حجم قابل توجهی از آن را به خود اختصاص دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، از مالزی به عنوان نقطه اتصال ایران به کشورهای خاور دور یاد کرد و ایران را نقطه اتصال مالزی به کشورهای آسیای شرقی دانست.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: از ابزارهای تبلیغاتی به ناحق علیه ایران استفاده شده و این موضوع موجب شده تا تصویر اشتباهی از ایران در اذهان مردم دنیا شکل بگیرد. این درحالیست که ایران با وجود آنکه در بین کشورهای ناامن قرار دارد، کوچک‌ترین ناامنی را تجربه نکرده است. باید برای اصلاح نگرش‌های بین‌المللی، برنامه‌ریزی دقیقی از سوی مسئولان ایرانی دنبال شود.

شافعی با تشریح مشکلات موجود بر سر روابط تجاری دو کشور گفت: چالش‌های اصلی مربوط به بانک‌های بزرگ است؛ در حال حاضر برای نقل‌وانتقال پول و گشایش اعتبار با مشکل روبرو هستیم. بانک‌های کوچک بعد از امضای برجام، مسائل خود را حل کرده و امروز با این بانک‌ها مشکلی نداریم.

شافعی افزود: در سفر رئیس‌جمهور ایران به مالزی که خود من هم حضور داشتم مذاکرات خوبی در مورد مسائل بانکی بین روسای جمهور و بانک‌های مرکزی دو کشور انجام شد. امیدواریم که بانک‌های بزرگ هم بتوانند هر چه زودتر مشکلات خود را حل کرده و به توسعه مناسبات دو کشور کمک کنند.

رستم یاهاما، سفیر مالزی در ایران با تأکید بر این نکته که به دنبال علل ریشه‌ای بروز مشکلات بانکی بین دو کشور است، گفت: هدف اصلی از حضور در اتاق بازرگانی ایران بررسی همین موضوع و پیدا کردن راه‌حل‌های آن است.

سفیر مالزی در ایران در ادامه گفت: سفر رسمی رئیس‌جمهور مالزی به ایران با هدف بررسی زمینه‌های رفع مشکلات بانکی، همکاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی خواهد بود.

وی تاکید کرد: قرار است طی یک ماه آینده رئیس‌جمهور مالزی با هدف بررسی زمینه‌های رفع مشکلات بانکی، توسعه همکاری‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، به ایران سفر کند.

به گفته این مقام مسئول، تحریم‌ها اگرچه در سطح روابط اثرگذار بود اما نتوانست به عنوان مانع، مناسبات دو کشور را متوقف سازد. وی افزود: مالزی در پی سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری تجاری با ایران است.

یاهاما افزود: ظرفیت‌های مختلف ایران برای جامعه مالزی شناخته شده نیست و حتی نوعی بدبینی نسبت به ایران وجود دارد. پیشنهاد می‌کنم که اقدامات تبلیغاتی خود را برای معرفی درست کشور خود در مالزی دنبال کنید. این مسئله برای توسعه سطح روابط تجاری بسیار مهم است، چراکه مصرف‌کننده نهایی محصولات شما در مالزی هم باید شناخت صحیحی از ایران داشته باشد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.