در نشست بیستوپنجم کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی تهران مساله برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور با حضور نمایندگانی از سازمان اتوبوسرانی، سازمان محیط زیست، وزارت اقتصاد و نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی در حوزه حملونقل مورد بررسی قرار گرفت و بر ضرورت نوسازی ناوگان و افزایش اتوبوسهای برقی برای کاهش مصرف سوختهای فسیلی و کاهش آلودگی هوا تاکید شد.
چالش ورود اتوبوسهای برقی به ناوگان اتوبوسرانی
چالش ورود اتوبوسهای برقی به ناوگان اتوبوسرانی

به گزارش دیوان اقتصاد، بیستوپنجمین نشست کمیسیون حملونقل اتاق تهران با حضور فعالان بخش خصوصی از حوزه حملونقل، نمایندگانی از سازمان محیط زیست و همچنین مدیران شرکت واحد اتوبوسرانی برگزار شد.
در این نشست که آخرین جلسه کمیسیون حملونقل اتاق تهران در سال ۱۴۰۳ بود، پیمان سنندجی، رئیس این کمیسیون به چالشهای موجود در این حوزه و موضوعاتی مانند ناترازی انرژی و ضرورت توجه به نوسازی ناوگان حملونقل درونشهری برای بهینهسازی مصرف سوخت اشاره کرد.
بهمن عشقی، مشاور عالی رئیس اتاق تهران، نیز در این جلسه با اشاره به رابطه تنگاتنگ مسائل اقتصادی با موضوعات سیاسی خاطرنشان کرد که در شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جهان، ایجاد مسیرهای حملونقل اهمیت قابل توجهی دارد.
به گفته او، ایران باید مسیرهای حملونقل بینالمللی خود را گسترش دهد تا با کشورهای اروپایی ارتباطات تجاری بیشتری را برقرار کند. در این جلسه، ناترازی انرژی در حوزه حملونقل و لجستیک مورد بررسی قرار گرفت و مدیران سازمان اتوبوسرانی، گزارشی را از روند توسعه ناوگان حملونقل عمومی با استفاده از خودروهای برقی ارائه کردند.
سوخت فسیلی در حملونقل عمومی؛ عامل افزایش گازهای گلخانهای
حسین اسکندری، از مدیران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، گزارشی را از صنعت حملونقل و نقش اتوبوسهای برقی در بهبود کیفیت هوای تهران ارائه کرد. او گفت: افزایش گازهای گلخانهای بهخاطر این است که ۹۵ درصد از انرژی مصرفی خودروها از سوخت فسیلی تامین میشود. براساس دادههای مرکز آمار ایران، دومین عامل افزایش دیاکسید کربن در شهرهای کشور، فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی و خصوصی و آلودگی هواست.
اسکندری در ادامه توضیح داد که در مبحث آلودگی هوا، سهم حملونقل جادهای ۷۰ درصد است و برقیسازی میتواند در کاهش آلودگی هوا که بخشی از آن توسط ناوگان فرسوده ایجاد میشود، موثر باشد.
در گزارشی که مدیران شرکت واحد اتوبوسرانی ارائه کردند، آینده صنعت حملونقل مورد بررسی قرار گرفت و گفته شد که طبق دادههای منتشر شده در موسسات جهانی، حملونقل اشتراکی در آینده نزدیک اهمیت زیادی پیدا میکند و مردم دنیا به سمت کاهش استفاده از اتومبیل شخصی برای رفتوآمدهای روزانهشان خواهند رفت.
او همچنین در مورد این مساله که عنوان شده بود اتوبوسهای برقی خریداری شده توسط شهرداری، گازوئیل مصرف میکنند توضیح داد و گفت: تنها سیستم گرمایشی این اتوبوسهای دیزلی است و کل کارکرد اتوبوس و سیستم تهویه مطبوع آن روی باتری سوار است. این نکته در زمان خرید مدنظر بوده است که برای استفاده بهینه از باتری و پیمایش بیشتر آن، نیازی نیست سیستم گرمایش هم بار مازادی روی باتری سوار کند و بهتر است دیزلی باشد. این مساله در درازمدت باعث عمر بیشتر باتری و پیمایش بیشتر اتوبوس خواهد شد.
بهبود وضعیت محیطزیست؛ دلیل ورود اتوبوسهای برقی
مدیران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کردند که قرارداد خرید بیش از 2 هزار دستگاه اتوبوس برقی امضا شده است و توضیحاتی نیز در مورد مدل اتوبوسهای برقی خریداری شده، مدت زمان شارژ و عمر باتری آنها ارائه کردند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، حسین اسکندری توضیح داد که شرکت واحد اتوبوسرانی، به دنبال توسعه زیرساخت در زمینه خودروهای برقی است و به همین خاطر ۴۰ دستگاه شارژر با قابلیت تنظیم میزان شارژدهی را خریداری کرده که این شارژرها، شبها اتوبوسها را شارژ میکنند و در روز، شارژ سایر خودروهای برقی را تامین میکنند.
مهمترین دغدغه فعالان حاضر در این جلسه، ناترازی انرژی، کاهش بهرهوری اتوبوسهای برقی و خدمات پس از فروش آنها بود. مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی در این زمینه توضیح دادند که با راهاندازی سایتهای تامین برق، میتوان به توسعه حملونقل عمومی کمک کرد. تولید ژنراتورهایی با سوخت CNG و تلاش برای حملونقل پاک از دیگر موضوعات مطرحشده در این نشست بود. تفاوت اتوبوسهای خریداریشده توسط شرکت واحد اتوبوسرانی از دیگر مسائل مورد بررسی در این نشست بودند. اسکندری، توضیح داد که خرید اتوبوسهای برقی با دقت صورت گرفته است و سازمان اتوبوسرانی سعی دارد ناوگان خود را بهروز کند.
استفاده از گازوئيلی که آلایندگی آن کمتر از ۵۰ درصد است، از دیگر مواردی بود که مدیران شرکت واحد روی آن تاکید داشتند. در همین راستا، سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران درباره استفاده از خودروهای برقی و استفاده از آن گفت: شیب استفاده و هیجان خودروهای برقی در سالهای اخیر کمتر شده است. در خودروهای سبک، سوخت هیدروژن اهمیت پیدا کرده اما در اتوبوس این اتفاق نیفتاده است. نکتهای که باید در این زمینه مدنظر داشت، استاندارد شارژرها و خودروهای برقی است و باید واردات خودروهای برقی و نصب شارژرها استانداردسازی شود.
در همین رابطه حسین اسکندری به توافق با توانیر برای حفظ جریان برق و ایجاد روشهای خودتامین اشاره کرد و افزود: استفاده از پنلهای خورشیدی در دستور کار شرکت واحد قرار گرفته است و این شرکت، استانداردهای جهانی را از نظر آلایندگی مورد بررسی قرار داده است.
اهمیت تنوع در مصرف انرژی
بهمن عشقی نیز در ادامه این جلسه به چالش تامین انرژی در کشور اشاره کرد و عدم قطعیت در این حوزه را مورد بررسی قرار داد. او با اشاره به سهم حملونقل از انرژیهای مصرفی، پیشنهاد کرد که یک نیروگاه خورشیدی برای تامین برق مصرفی در حوزه حملونقل تولید شود.
به گفته مشاور عالی رئیس اتاق تهران، با بررسی برقیسازی در اروپای شرقی به این نتیجه میرسیم که برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی مدل کارآمدی نیست. او تنوع بخشی در مصرف انرژی را راهکاری برای توسعه حملونقل عمومی دانست و تاکید کرد که با ملاحظه و بازبینی تجربه سایر کشورهای جهان، میتوان تصمیمات بهتری گرفت. عشقی معتقد است که تولید خودرو بهخصوص خودروهای تجاری در کشور نیازمند صبر و حوصله است و نمیتوان یکشبه راه صدساله را رفت. مشاور عالی رئیس اتاق تهران در ادامه تاکید کرد که اتاق تهران آماده کمک به حل چالش سوخت در خودروهای برقی است.
حمایت از بومیسازی، نیازسنجی و شناخت ظرفیتهای موجود در کشور برای کاهش آلایندههای هوا و توسعهی لجستیک سبز از دیگر مسائل مطرح شده در آخرین جلسهی کمیسیون حملونقل اتاق تهران در سال ۱۴۰۳ بود.
پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حملونقل اتاق تهران، بار دیگر به ناترازی انرژی و فرسودگی ناوگان حملونقل اشاره کرد و گفت که حملونقل عمومی در خیلی از شهرهای کشور کمرنگ شده است. او کاهش توان باتری اتوبوسهای فعال در ناوگان اتوبوسرانی و مسائلی مثل سیاستگذاری و قیمتگذاری دستوری را عوامل تاثیرگذار کاهش استفاده از حملونقل عمومی در کشور عنوان کرد.
سنندجی در پایان این نشست، آمادگی کمیسیون حملونقل اتاق تهران را برای بهبود وضعیت در این زمینه اعلام و تاکید کرد که این کمیسیون در سال آینده نیز تلاش میکند مانند گذشته، به بررسی چالشهای فعالان حوزه حملونقل و لجستیک بپردازد و گامهایی را برای رفع معضلات فعالان این حوزه بردارد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد