رییس اتاق ایران با ارائه پیشنهاد تشکیل ستاد توسعه ترانزیت کشور، گفت: ایران نه تنها یک شریک اقتصادی قابل اعتماد برای اوراسیا بلکه پیونددهنده اقتصاد خلیج فارس، آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه به شمار میرود.
صمد حسنزاده: ستاد توسعه ترانزیت کشور تشکیل شود
صمد حسنزاده: ستاد توسعه ترانزیت کشور تشکیل شود

به گزارش دیوان اقتصاد، صمد حسنزاده، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در اختتامیه اجلاس استانداران استانهای ساحلی کشورهای حوزه دریای خزر که در رشت برگزار شد، با بیان اینکه آینده اقتصادی منطقهای، مبتنی بر منافع راهبردی شکل میگیرد؛ گفت: اجلاس استانداران استانهای ساحلی کشورهای حوزه دریای خزر با شعار «خزر، پل دوستی وتوسعه منطقهای» فرصتی بود تا درباره آینده اقتصادی منطقهای که مبتنی بر منافع راهبردی و مشترک پنج کشور شکل میگیرد، صحبت کنیم.
حسنزاده، کریدورسازی و ایجاد اتصالات جدید را کلید قدرت نوین دانست و افزود: در معادلات جهان امروز، تأمین زیرساختهای حملونقلی و تنوعبخشی به مسیرهای ترانزیتی به کلید تجارت بینالملل تبدیل شده است. هر کشوری که بتواند در این زمینه ابتکار عمل بیشتری به خرج دهد و شبکههای ارتباطی را توسعه دهد، میتواند جایگاه و نفوذ اقتصادی خود را در مرکز این مسیرها تعریف کند.
رییس اتاق ایران با تاکید بر هدفگذاری برای نقشآفرینی ایران به عنوان هاب لجستیک منطقهای، بیان داشت: هدف نهایی توسعه زیرساختها و کریدورها، تبدیل ایران به یک هاب لجستیک منطقهای است. تبدیل ایران به هاب لجستیک منطقهای، به معنای ایجاد مراکز یکپارچهای است که بتوانند خدمات متنوع لجستیکی از جمله انبارداری، بستهبندی، تسهیل فرآیندهای ترخیص، مدیریت هوشمند حملونقل و توزیع کالا را به شکلی کارآمد و مؤثر ارائه دهند.
او با بیان اینکه ایران با دارا بودن شبکه گستردهای از خطوط ریلی، جادهای و بنادر دریایی فعال در شمال و جنوب، قابلیت تبدیل شدن به هاب لجستیک منطقهای را دارد، خاطرنشان کرد: البته تحقق این هدف، نیازمند توسعه زیرساختهای حملونقل است. تبدیل ایران به هاب لجستیکی، فرصتهای بیبدیلی برای کشورهای اوراسیا فراهم میکند. این کشورها میتوانند از طریق زیرساختهای ایران، کالاهای خود را با هزینه کمتر و سرعت بالاتر به بازارهای منطقه و جهان برسانند.
صمد حسنزاده در تشریح الزامات تبدیل ایران به هاب لجستیک منطقهای برای اوراسیا، بیان داشت: برای جذب شرکتهای حملونقل بینالمللی، علاوه بر حذف مقررات زاید، یکپارچهسازی قوانین گمرکی و تعدیل بوروکراسیهای پیچیده، لازم است به سمت متولی واحد برای راهبری رشد ترانزیت کشور برویم. در این راستا پیشنهاد میشود یک ستاد توسعه ترانزیت کشور با اختیارات لازم، زیر نظر معاون اول رئیس جمهور و با عضویت وزرای کلیدی نظیر اقتصاد، صمت، خارجه و راه و شهرسازی تشکیل شود.
او در زمینه دیپلماسی اقتصادی و فرصت بیسابقه اوراسیا نیز گفت: هدف ما از تامین این زیرساختها و اصلاحات مدیریتی، ادغام اقتصادی فعال در منطقه و بهرهبرداری درست از فرصتهای راهبردی نظیر توافق تجارت آزاد با اوراسیا است. نقطه عطف تاریخی روابط ما، اجرای توافق دائمی تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که از سال ۱۴۰۴ اجرایی شده است. بر اساس این توافق، تعرفههای ۸۷ درصد کالاها حذف میشود و این آغاز یک معماری جدید در تجارت منطقهای است.
رییس اتاق ایران از دسترسی به بازاری با تقاضای بالا، تأمین امنیت غذایی، جذب سرمایهگذاری، معاملات غیردلاری و تبدیل ایران به مسیر اصلی تجارت اوراسیا با خلیج فارس و اقیانوس هند را از مهمترین مزایای حضور ایران در موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا نام برد و تاکید کرد: بنابراین ایران نه تنها یک شریک اقتصادی قابل اعتماد برای اوراسیا است؛ بلکه یک کشور پیونددهنده اقتصاد خلیج فارس، آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه به شمار میرود.
او با بیان اینکه شمال ایران دروازه ورود به اوراسیا است، خاطرنشان کرد: استانهای ساحلی شمالی ایران یعنی گیلان، مازندران و گلستان، سه قطعه مکمل در یک پازل بزرگ ترانزیتی و تولیدی هستند. آنها در کنار همدیگر نقش حلقههای مکمل و زنجیره واحد برای توسعه اقتصادی منطقه ایفا مینمایند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه گیلان محور لجستیک و تردد کالا، مازندران محور فرآوری و صادرات غذایی و گلستان محور مبادلات زمینی با آسیای مرکزی است؛ تاکید کرد: باسرمایهگذاری هوشمند بر این سه حلقه، ایران میتواند مرکز مدیریت تجارت دریای خزر باشد.
حسنزاده، جنوب ایران را نقطه اتصال اوراسیا به جهان برشمرد و گفت: برای کشورهای اوراسیا، دسترسی به آبهای آزاد و بازارهای جهانی یک ضرورت است. برای این دسترسی، جنوب ایران (بندر شهید رجایی در هرمزگان و چابهار در سیستان و بلوچستان) کوتاهترین، امنترین و اقتصادیترین مسیر موجود است. در واقع شمال ایران نقطه اتصال ایران به اوراسیا است، و جنوب ایران نیز نقطه اتصال اوراسیا به جهان میباشد. این مکمل بودن شمال و جنوب، قدرت جغرافیایی و اقتصادی ایران را شکل میدهد.
او در بخش دیگر سخنانش، به مسئولیتهای بخش خصوصی در شکلدهی آینده اقتصادی منطقهای پرداخت و گفت: اگر ایران مسیر اصلی تجارت و تولید منطقه شود، هیچ قدرتی قادر به حذف آن از معادلات اقتصادی جهان نخواهد بود. در تحقق این هدف بزرگ، اتاقهای بازرگانی نقش مهمی دارند. ما نباید منتظر بمانیم تا دولت موانع را برطرف کند، بلکه اتاقهای بازرگانی و فعالان اقتصادی باید در کنار سیاستهای دولت، موانع را برطرف کنیم.
رییس اتاق ایران از آموزش و توانمندسازی فعالان اقتصادی برای انطباق با استانداردهای سختگیرانه اوراسیا، ایجاد شبکههای همکاری کسبوکار باشرکتهای اوراسیایی، کمک به شکلگیری کنسرسیومهای صادراتی سازمانیافته، پیگیری مستمر حل موانع گمرکی، استانداردی و بانکی و کمک به برندسازی کالاهای ایرانی در بازارهای اوراسیایی به عنوان وظایف اتاقهای بازرگانی در راستای شکلدهی آینده اقتصادی منطقهای نام برد.
صمد حسنزاده در بخش پایانی سخنان خود خواستار اقدامات عملی و فوری نظیر تکمیل فوری خط ریلی «رشت-آستارا» و«رشت-کاسپین»، تقویت بنادر شمالی و جنوبی و سرمایهگذاری برای تجهیز بنادر برای حملونقل کانتینری در ابعاد بزرگ، ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک با کشورهای اتحادیه اوراسیا در مناطق آزاد شمالی و جنوبی و توسعه شبکه مالی غیردلاری به منظور تسریع در ایجاد سیستمهای مالی و بانکی برای تسویه با ارزهای ملی شد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد


























































































