سخنگوی دولت درباره اتصال ۵ مرکز استان به راهآهن سراسری تا پایان امسال توضیح داد و گفت تا ماه آینده قطار به کرمانشاه و ارومیه خواهد رسید. همچنین ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی و اسناد خزانه برای طرحهای عمرانی کشور تخصیص داده شد.
كاسبان تحريم كه بازارشان تعطيل شده از برجام ناراحتند
كاسبان تحريم كه بازارشان تعطيل شده از برجام ناراحتند
به گزارش ديوان اقتصاد ، نوبخت گزارش کوتاهی درباره خرید تضمینی گندم ارائه کرد و گفت: تا ۱۸ تیرماه ۹۶، بالغ بر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۷هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد. از این مبلغ، تاکنون ۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان پرداخت نقدی شده است و ۳هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در دست پرداخت است.
وی ادامه داد: جهت افزایش تولید و اشتغال نیز تا ۱۹ تیر ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۷ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۵ هزار و ۳۹۰ بنگاه کوچک و متوسط پرداخت شده است. همچنین برای جایگزینی تاکسی های نو با فرسوده تاکنون ۵۱ هزار و ۳۰۱ دستگاه خودروی جدید تحویل رانندگان شده است. پیش بینی می کنیم در سال جاری ۳۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات به طرحهای عمرانی اختصاص داده شود. پارسال هم پیش بینی ما ۳۷ هزار میلیارد تومان بود که ۴۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. نخستین تخصیص امسال ۱۶۰۰ میلیارد تومان بود که ۱۰۴۴ میلیارد تومان آن پرداخت شد. همچنین پرداخت به صورت اسناد مالی در کنار پرداخت نقدی انجام می شود. همچنین ۹۵۰۰ میلیارد تومان هم از اسناد خزانه آماده شده است تا در اختیار پیمانکاران طرح های عمرانی قرار گیرد. ۷۵۰۰ میلیارد تومان از این میزان به طرحهای ملی مانند راه آهن کرمانشاه اختصاص داده می شود. وي افزود: همچنین ۲۵۰۰ میلیارد تومان به طرحهای خزانه داده می شود. این بخش از بودجه در اختیار شورای برنامه و بودجه استان قرار میگیرد و آنها درباره محل خرج آن تصمیم گیری می کنند.
سخنگوی دولت در این بخش از سخنانش، به مردم شمال و غرب کشور مژده داد: تا یکماه آینده قطار به کرمانشاه و و ارومیه خواهد رفت. همچنین تا چند ماه آینده قطار از قزوین به رشت و از میانه به تبریز می رود. این طرحها، پولهای زیادی می خواهد که با استفاده از اسناد خزانه تامین اعتبار می شود. مسیر قطار قزوین به رشت، بیش از آنکه ریلها را به زمین بگذاریم یا باید از تونل های بزرگ عبور دهیم یا روی پلها مستقر کنیم. در یک قطعه، ۷ دهنه پل باید ساخته شود.
سخنگوی دولت در پاسخ به منتقدانی که عدم اجرای برنامه ششم را بازگو می کنند، گفت: این روزها می شنویم که گفته می شود دولت قانون برنامه ششم را ابلاغ نمی کند و فعلا کشور بدون برنامه است. در پاسخ باید گفت هم در تهیه و هم در رسیدگی برنامه، نوآوریهایی انجام شده است. برای ۳۰ موضوع بخشی و ۱۴ موضوع فرابخشی در طی سالهای برنامه تا سال ۱۴۰۰ اولویتها را تعیین کردیم. برخی کارها هم روزمره است. ما برنامه را فقط محدود کرده ایم برای مجوزهایی که لازم است از مجلس بگیرد. دولت در ۳۰ موضوع بخشی و ۱۴ موضوع فرابخشی اطلاعرسانی کامل به مجلس کرده است.
وي در ادامه گفت: مجلس انتظار داشت ما مجموعه بزرگی تبصره و ماده ببریم و مجوز بگیریم. اینها را در سالهای قبل، مجوز گرفته بودیم. ما برای انجام ۵ کار درشت و مهم در طول برنامه ششم از مجلس مجوز گرفتیم، رسیدگی به وضعیت آب و محیط زیست، ساماندهی فعالیتهای دانش بنیان، گردشگری و حمل و نقل ریلی، تامین مالی برای ایجاد رشد ۸ درصدی و ایجاد سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی و تک رقمی کردن نرخ بیکاری و مانند آن برای مجلس مشخص شده است. همچنین قرار شد به منطقه مکران (سواحل جنوبی ایران) بیش از سایر جاها توجه کنیم. رشد ۸ درصدی در برنامه را پیش بینی کرده ایم که سالانه ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد که آن هم مستلزم جذب ۶۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است. از سوی دیگر مجلس، کلی هزینه برای دولت تراشید. ما به مجلس معترض بودیم. از نظر ما خدمت به مردم، صرفه جویی در بودجه جاری و سرمایه گذاری در بخش عمرانی بود. ما اعتراضمان را به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ کردیم. با این حال، رئیس مجلس، برنامه ششم توسعه را ابلاغ کرده است.الان برنامه ششم به همه دستگاه ها ابلاغ شده و عده ای نباید بی جهت بگویند رئیس جمهور باید برنامه را ابلاغ کند. رئیس مجلس این ابلاغ را صورت داده و برنامه ششم تبدیل به قانون شده است.
نوبخت با اشاره به اینکه دولت در حال اجرای برنامه ششم توسعه است، گفت: برای اجرایی شدن برنامه توسعه، باید بُرشهای یکساله که در قالب بودجه سنواتی کشور نوشته می شود، تدوین و اجرایی شود. بودجه سال ۹۶ دقیقا بر اساس برنامه ششم توسعه تهیه شده است. مورد به مورد موادی از قانون برنامه قابل ذکر است که هم اکنون در حال اجرای آن هستیم. ۴۴ مورد از مواد برنامه ششم که در بودجه ۹۶ آمده احصا شده و مشخص است. برنامه را ما تهیه کرده ایم و باید به رشد ۸ درصدی برسیم. برخی از مواد اضافه شده به برنامه، هزینه ها را افزایش می داد و سرعت کار را کند می کرد. ما با این بخشها مخالفیم. از سوی دیگر ببینید برنامه پنجم که ۱۱۵۰ حکم داشت، چند درصد اجرا شد؟ کدام یک از سروران ارجمند که پس از ۳.۵ ماه از تدوین برنامه، اعتراض می کنند که برنامه چه شد، در دولتهای قبل، پیگیر اجرای برنامه شده اند؟ ظاهرا از دولت قبل قطع امید کرده بودند که برای پیگیری برنامه توسعه پنجم، اقدامی نمی کردند. به هر حال ما قصد اجرای برنامه را داریم و نسبت به هیچ حکم قانونی بی توجهی نمی کنیم.
**اصلاح نظام بانکی آغاز شده است
نوبخت درباره برنامه های اصلاح نظام بانکی گفت: سیف قرار بود این برنامه ها را در مجلس به اطلاع نمایندگان برساند. باید به صورت قطعی اعلام کرد اصلاح نظام بانکی آغاز شده است. بانک مرکزی خود را ناظر بر امور بانکی و پولی کشور می داند. بانک مرکزی جهت استیفای حقوق همه سپرده گذاران، تلاش خود را خواهد کرد.
**ثمرات فرصت برجام را می بینیم
سئوالی درباره موضع دولت در مقابل کارشکنی های آمریکا در برجام سئوال شد. سخنگوی دولت گفت: برجام یک قرارداد چندجانبه بود. یک طرف ما بودیم و یک طرف ۶ کشور دیگر. این قرارداد برد-برد بود و در آن ساز و کاری تعبیه شد که ما نظارت بر چگونگی اجرا داشته باشیم. مقرر شد هر جا طرفین از چهارچوب خارج شوند، پیگیری صورت گیرد. بدون تردید آمریکا هم یکی از کشورهای طرف این معاهده بود. دولتمردان فعلی آمریکا را همه می شناسند. انتقاد اروپاییان از دولت آقای ترامپ هم مشخص است. چنین دولتی تلاش می کند نسبت به تعهدات دولت قبل از خود، بی توجهی کند، باید بدانیم در این محیط متلاطم، برجام را اجرا می کنیم. ما باید از منافع ملی خود دفاع کنیم و نکاتی مانند قرارداد ۵ میلیارد دلاری برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نشان از استفاده از فرصت برجام است. خرید هواپیماهایی که ۳۸ سال تحریم بود، رکورد تولید نفت خام از ۳ میلیون و ۹۰۱ هزار بشکه در روز و فروش نفت، نشان دهنده استفاده از فرصت برجام است. هم اکنون در فرودگاه کوچکی مانند رامسر، روزانه ۹ پرواز انجام می شود. مجموع این مسایل نشان می دهد دیوار بلند تحریم فروریخته. دکتر نوبخت گفت: البته باید قبول کنیم طرف مقابل ما مانند آقای ترامپ دارای افکار پریشانی است. فرضا ما از فرصت تاریخی برجام استفاده نمی کردیم، ۶ قطعنامه شورای امنیت سرجای خود بود و پرونده هسته ای ایران، امنیتی باقی می ماند. با آقای ترامپ می خواستیم چه کنیم؟ الان اگر آقای ترامپ می خواست ۶ قطعنامه شورای امنیت را برگرداند، با وتوی یک کشور طرحش انجام نمی شود. ما از دریچه ای که برای یک لحظه باز شد، به جهان ثابت کردیم فعالیت هسته ای ما نظامی نیست. از نگاه مضیق و تنگ برخی از برادران ما، واقعا دولت به تنهایی می توانست برود مشکلات هسته ای کشور را حل کند؟ قطعا بدون حضور و رهنمود مقام معظم رهبری امکان این کار نبود. دولت نیز هشدارها و رهنمودهای مقام معظم رهبری را جدی می گیرد و دولت دوازدهم هم بیش از پیش، در راستای اجرای منافع ملی، همت می کند.
**بیمهها به نظام درمان بدهکارند
نوبخت در پاسخ گفت: ما ۴ هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت اختصاص دادیم. واقعیت این است که سازمان بیمه سلامت در پرداختیهای خود تأخیر دارد. سازمان برنامهوبودجه سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت داد تا بار بدهی این سازمان سبک شود. همچنین سازمان تأمین اجتماعی هم به نظام سلامت، بدهکار است. من به این موضوع ورود نمیکنم. ولی به دستور رئیسجمهور ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق در اختیار آنها قراردادیم تا پرداختهای خود را صورت دهند. هنوز بیمه سلامت بدهکار است. سازمان تأمین اجتماعی هم باید بهوقت بدهی خود را به نظام سلامت بپردازد. رئیسجمهور به بنده دستور فرمودند این موارد را پیگیری کنم.
**محل پرداخت سپردههای مردم مشخص است
سؤالی درباره تاریخ نهایی ساماندهی به مؤسسات مالی و پولی که مردم را دچار ناراحتی کردهاند، مطرح شد. رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گفت: رئیسکل بانک مرکزی در مجلس در همین رابطه حضور داشتند. بانک مرکزی برای نظارت بر بازار پولی و مالی غیرمتشکل، از شورای پول و اعتبار و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مجوز گرفت که چه اقداماتی میخواهد انجام دهد. الآن هم که جیغودادی از سوی برخی مؤسسات مالی بلند شده، به دلیل اقدامات قاطعانه بانک مرکزی است. بانک مرکزی باید حافظ سپردههای مردم باشد. قانونا باید درصدی از سپردهها بهعنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی امانت گذاشته شود که حدود ۱۳ درصد است. الآن بانک مرکزی اندوخته بزرگی دارد تا اگر بانکی دچار مشکل شد بتواند مدیریت کند. بانک مرکزی از این محل در حال تأدیه طلب افراد سپردهگذار است. این موضوع نیاز به نظم و برنامه دارد و درآنواحد نمیشود همه سپردههای مردم را پرداخت کرد.
وی درباره عدم اقدام دستوریدولت برای کاهش سود سپردهها و تسهیلات گفت: اینکه میگوییم دستوری عمل نمیکنیم به آن معنی نیست که کاری انجام ندهیم. باید دید درد بانکها چیست که نمیخواهند سود سپردهها و وامها را پایین بیاورند. نظام بانکی به دلیل اینکه پول کمی از سپردههای خود را در اختیار دارد، مجبور شدهاند منابع محدود خود را خیلی گران، واگذار کنند تا بتواند سود سپردهگذاران را پرداخت کند. پس بانکها نمیتوانند در این شرایط به کاهش سود تسهیلات تمکین کنند. دولت باید کاری کند همهکسانی که تسهیلات گرفته و پول را برنگرداندهاند، وادار به استرداد تسهیلات شوند که در این راه از قوه قضاییه هم کمک میگیرد. همچنین دولت باید بدهی خود را به بانکها تأدیه کند. سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکها پرداخت شد. همچنین افزایش سرمایه بانکها به میزان ۲۹ هزار میلیارد تومان تصویب شد. ما میدانیم برای حل مشکل بانکی نباید دستور بدهیم بلکه باید سازوکار منطقی حل مشکل را فراهم کنیم. دولت دراینباره با منطق پیش میرود.
خبرنگاری پرسید: آیا پرونده مؤسسات مالی و اعتباری به شورای عالی امنیت میرود؟ سخنگوی دولت گفت: اینطور نیست. البته رئیسکل بانک مرکزی در شورای عالی امنیت ملی، پرونده برخورد با مؤسسات مالی و اعتباری را بیان کرد. پیشبینی میشد افراد سازماندهی کنند تا اتفاقاتی بیفتد. شورای عالی امنیت ملی مجوز برخورد را داد و الآن بانک مرکزی مشغول اقدام است.
**به شرکت هپکو اراک وام دادیم
خبرنگاری درباره مشکلات کارگران هپکو اراک سؤال کرد. سخنگوی دولت گفت: شخصاً به این واحد صنعتی رفته و مشکلات را از نزدیک دیدهام. این کارخانه متعلق به بخش خصوصی است. دولت در حال فراهم کردن بازار خرید محصولات این واحد بوده و تسهیلات و وامهایی را برای این واحد در نظر گرفته است. ما کارگران شریف هپکو را میستاییم که بهجای پیگیری مطالبات خود، هنگامیکه آنجا رفته بودم میگفتند تلاش کنید هپکو زنده بماند. ما تلاش کردیم وامهایی به آنها بدهیم تا بتوانند حقوق کارگران را بدهند. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این رابطه مسئولیت خود را عهدهدار شده است. او همچنین قول داد پیگیر وام مالکان خسارتدیده ساختمان پلاسکو باشد.
**رایزنیهای رئیسجمهور برای کابینه دوازدهم
سؤالی درباره کارگروههای تشکیل کابینه دوازدهم مطرح شد. سخنگوی دولت گفت: کارگروهها را روحانی تشکیل نداده. بلکه هرکسی برحسب علاقه خود، لیستی داده و ایشان لیستها را مطالعه کرده است. افراد، جریانات سیاسی، حسب ضرورتهایی که تشخیص دادند، کارگروه تشکیل دادند. روحانی هم لیستهای این کارگروهها را دریافت کرد. رئیسجمهور همه افراد را غالبا می شناسند. عملکرد تک تک افراد کابینه هم روشن است. بنابراین امیدواریم لیست خوبی برای کابینه دوازدهم مشخص شود. دکتر روحانی کاملا روی مطالبات مردم، حساسند. غالبا هم افراد مختلف با ایشان ملاقات میکنند. روحانی در ۳۰ شب ماه رمضان در جمع های مختلف حضور داشتند. همچنین جلسات منظمی به محضر مقام معظم رهبری می رسند و مطالب مختلف کشور را مطرح میکنند. من هیچوقت در جزییات این صحبتها نیستم. ولی وقتی شخص اول و دوم کشور کنار همدیگر می نشینند و صحبت میکنند، طبیعتا مسایل مهم کشور در این نشست ها بررسی می شود.
وی درباره جلسات اخیر رئیسجمهور با برخی از وزرا گفت: این جلسات طبیعی است و درباره حوزه عملکردی و برنامه های وزارتخانه ها، صحبتهایی می شود. غالبا رئیسجمهور استانداران را هم دعوت می کردند. حسب مورد وزرا را هم دعوت میکنند. بالاخره قرار است تصمیماتی در حوزه های مختلف گرفته شود. رئیسجمهور خود را مسئول پاسخگویی به مطالبات می داند. از این جهت ایشان تلاش میکند کابینه مناسب تشکیل دهد. بر پایه شناخت شخصی از ایشان عرض میکنم دکتر روحانی در پاسخگویی بسیار جدی است و ملاحظه ای جز این ندارد که کابینه هماهنگ، همراه و همعقیده برای خدمت به نظام و مردم باشد. ایشان زیر بار حرف غیرمنطقی و با اغراض سیاسی نخواهند رفت. ممکن است برخی سخنان گفته شود و روحانی در راستای مثبت بودن عملکرد بپذیرند ولی هرگز از پاسخگویی به مطالبات مردم، کوتاه نخواهند آمد. تا ماه آینده کابینه معرفی می شود و رئیسجمهور تحت هیچ فشاری قرار نمی گیرند.
**سرنوشت افزایش قیمت حاملهای انرژی
خبرنگاری درباره سرنوشت اجرای قانون هدفمندی یارانه سؤال کرد. نوبخت در ادامه گفت: دولت یازدهم زمانی که کشور را تحویل گرفت با وضعیتی مواجه بود که ۱۰۰ درصد درآمد قانون هدفمندی به یارانه نقدی اختصاص می یافت و حتی از خزانه هم برای آن برمی داشتند. آیا دولت یازدهم میتوانست پرداخت نقدی را متوقف کند؟ دولت اصلاحاتی روی نرخ حاملهای انرژی صورت داد. همچنین حدود ۳ میلیون نفر شهروند برخوردار را از لیست یارانه بگیران حذف کرد. ما قانون را با توجه به اینکه از ابتدا بد اجرا شده بود، به تدریج اصلاح کردیم. هم برای اصلاح قیمتها تا حد امکان و هم حذف برخورداران از لیست یارانه بگیران اقدام شده است. هر ماه هم عده ای به عنوان برخوردار شناسایی می شوند و یارانه شان قطع می شود و برخی نیز اعتراض میکنند که یارانه شان برقرار می شود.
**ایجاد شفافیت، راهکار مقابله با رانت است
خبرنگاری درباره راهکارهای مقابله با فساد و رانت سؤال کرد. نوبخت در توضیح گفت: شفافیت یکی از راههای مقابله با رانت و فساد است. اگر افراد بدانند زیر نگاه هستند، خطا نمیکنند. هر نوع رانت و فساد در عدم شفافیت است. اگر همه قراردادها منتشر شود و تحت نظارت، شفاف سازی شود، زمینه فساد از بین میرود. نظارت بر عملکرد افراد، از بین بردن ابهامات قانونی در قانون و مسایلی نظیر آن به کاهش فساد کمک خواهد کرد. درباره اصل ۴۴ قانون اساسی هم رئیسجمهور تلاش میکنند واگذاریها تنها از سوی دولت نباشد، بلکه باید طرف دریافت کننده هم بخش خصوصی باشد. بخشهای شبه دولتی یا خصولتی، مخل اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است. ضمن اینکه دولت در سالهای گذشته مقادیر زیادی از سهام را واگذار کرده است. سهام را می توان هم به عنوان رد دیون به سازمانها داد و هم می شود سهام را در بورس برای خرید عموم، عرضه کرد. رد دیون در سالهای گذشته اتفاق افتاد و مشخص شد فقط ۱۳ درصد از این شرکتها به بخش خصوصیِ واقعی واگذار شده است.
**کاسبان تحریم از برجام ناراحتند
خبرنگاری درباره طلب نفتی ۶۰۰ میلیارد تومانی دولت از نیروی انتظامی سؤال کرد. نوبخت در پاسخ گفت: باید پرسید تحریم خوب است یا بد؟ اینکه ظرفیتهای داخلی را شکوفا میکند خوب است ولی دور زدن تحریم باعث عدم شفافیت می شود. در شرایط تحریم، زمینه برای فساد به دلیل عدم شفافیت فراهم شد. نفت را از دولت گرفتند و بردند و پولش را برنگرداندند. بابک زنجانی چهره غیردولتی بود و هم اکنون نامهای دیگری مطرح می شود. ما همه این اطلاعات را در اختیار قوه قضاییه گذاشتهایم. بحث کاسبان تحریم مطرح است. عده ای از لحظه اول که نفت را گرفتند، قصد برنگرداندن پول را داشتند. کاسبان تحریم آیا از لغو تحریم راضی اند؟ بازارشان تعطیل شده! نمیگوییم هرکسی انتقاد کند، کاسب تحریم است، ولی باید قبول کرد عده ای جیغ و داد میکنند چون به خاطر رفع تحریم، کاسبی شان تعطیل شده. ما هر چه بود را به قوه قضاییه دادهایم.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد