هدف گذاري مبادلات تجاري ايران و ويتنام تا سطح ۲ ميليارد دلار در سال

جهانگيري در ديدار با وزير كشاورزي و توسعه روستايي ويتنام تاكيد كرد:

هدف گذاري مبادلات تجاري ايران و ويتنام تا سطح ۲ ميليارد دلار در سال

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه ويتنام در سياست خارجي ايران از جايگاه بسيار مهمي برخوردار است، گفت: تهران هيچ محدوديتي در توسعه مناسبات و ارتقاء سطح همكاري ها با هانوي قائل نيست.

به گزارش ديوان اقتصاد، اسحاق جهانگيري عصر امروز (شنبه) در ديدار « نووين سون كونگ» وزير كشاورزي و توسعه روستايي ويتنام، تبادل هيات ها و آمد و رفت مقامات عالي رتبه دو كشور را گامي در جهت حل مشكلات و رفع موانع فراروي توسعه مناسبات فيمابين برشمرد و با اشاره به سفرهاي روساي جمهور دو كشور در دو سال اخير،‌ اظهار داشت: اين سفرها مي تواند نقطه عطفي در توسعه روابط و مناسبات ايران و ويتنام باشد.
وي روابط سياسي ايران و ويتنام را مثبت و رضايت بخش ارزيابي كرد و با اشاره به همكاري هاي سازنده دو كشور در مجامع بين المللي، تصريح كرد: خوشبختانه همكاري هاي سياسي تهران و هانوي در چهار دهه اخير از روند رو به رشدي برخوردار بوده و روز به روز افزايش پيدا كرده است.
جهانگيري با ابراز خرسندي از برگزاري جلسه كميسيون مشترك همكاري هاي ايران و ويتنام در روزهاي آينده، خاطر نشان كرد: متاسفانه برگزاري جلسات اين كميسيون با وقفه اي چند ساله مواجه شد كه اميدوارم اين جلسات از اين پس بصورت مستمر و منظم برگزار شود.
معاون اول رييس جمهور اظهار داشت: ايران و ويتنام از ظرفيت ها و استعدادهاي فراواني برخوردار هستند و سطح روابط اقتصادي دو كشور مي تواند به ميزان قابل توجهي ارتقاء پيدا كند.
وي با اشاره به تاكيد روساي جمهور دو كشور و توافقات صورت گرفته مبني بر افزايش سطح مبادلات تجاري و اقتصادي ايران و ويتنام تا سطح ۲ ميليارد دلار در سال، افزود: يكي از پيش نيازهاي اصلي براي رسيدن به اين هدف، گسترش همكاري هاي بانكي است كه اميدوارم هرچه سريعتر توافقات لازم ميان بانك هاي دو كشور انجام شود تا بتوانيم به اهداف مورد نظر در ارتقاء سطح روابط اقتصادي دست پيدا كنيم.
دكتر جهانگيري ضمن اعلام آمادگي ايران براي تامين نيازهاي ويتنام در زمينه نفت، گاز، خدمات فني و مهندسي و مواد پليمري اظهار اميدواري كرد در مذاكرات پيش رو در كميسيون مشترك همكاري هاي دو كشور شاهد توافقات خوبي در جهت ارتقاء سطح روابط اقتصادي دو كشور باشيم.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه كميسيون مشترك همكاري هاي ايران و ويتنام بايد زمينه هاي جديدي براي توسعه همكاري ها شناسايي و معرفي كنند، گفت: بايد تلاش كنيم هر چه سريعتر بتوانيم به هدف گذاري ۲ ميليارد دلار مبادلات تجاري در سال برسيم و لازم است دو كشور تجربيات خود را در زمينه هاي مختلف در اختيار يكديگر قرار دهند.
وي همچنين با بيان اينكه ايران و ويتنام مي توانند به جز زمينه هاي اقتصادي،‌ در زمينه هاي ديگر نظير بخش هاي فرهنگي و مبارزه با تخلفات و جرائم نيز همكاري داشته باشند، گفت: تهران آمادگي دارد با هانوي در مبارزه با تروريسم، مواد مخدر و پولشويي همكاري كند.
وزير كشاورزي و توسعه روستايي ويتنام نيز در اين ديدار روابط سياسي دو كشور را روابطي مطلوب توصيف كرد و گفت: بايد تلاش كنيم روابط خود را در زمينه اقتصادي و تجاري افزايش دهيم.
نووين سون كونگ همچنين با بيان اينكه ايران و ويتنام از اشتراكات فرهنگي و تاريخي فراواني برخوردار هستند، گفت: روابط ديپلماتيك و سياسي دو كشور در ۴۰ سال گذشته همواره رو به رشد بوده و اين روابط در سال ۲۰۱۶ با سفر روساي جمهور دو كشور به اوج رسيد.
وي از علاقمندي كشورش براي توسعه همكاري هاي اقتصادي و تجاري با ايران خبر داد و گفت: ويتنام علاقمند است بتواند از طريق ايران به بازار كشورهاي منطقه و آسياي ميانه دست پيدا كند و در عين حال ويتنام نيز مي تواند پل ارتباطي ميان ايران و بازار چين باشد.
نووين سون كونگ با بيان اينكه اقتصاد ايران از جايگاه بين المللي بالايي برخوردار است،‌ تصريح كرد: ايران از ظرفيت هاي اقتصادي و تجاري فراواني در بخش هاي نفت، گاز، پتروشيمي، محصولات معدني و كشاورزي برخوردار است و ويتنام علاقمند است نيازهاي خود را به اين محصولات از طريق ايران تامين كند.
وزير كشاورزي و توسعه روستايي ويتنام گزارشي از جلسات گروه هاي كاري در حوزه هاي همكاري بانكي، همكاري اقتصادي و تجاري، كشاورزي و فرهنگي كه امروز برگزار شد ارائه كرد و گفت: اين گروه هاي كاري فردا نيز به مذاكرات خود ادامه خواهند داد تا توافقات ميان دو كشور جمع بندي و در جلسه اصلي كميسيون مشترك همكاري هاي دو كشور مورد بررسي و تصميم گيري قرار گيرد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.