تعیین سقف تولید در نشست آتی اوپک برای نیجریه و لیبی

تعیین سقف تولید در نشست آتی اوپک برای نیجریه و لیبی

شنبه, اوت 26, 2017 - 16:53 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، نوسانات قیمت نفت در هفته های اخیر را تشریح و به پیش‌بینی تکانه های قیمت نفت در روزهای آینده پرداخت.

به گزارش دیوان اقتصاد، اسدالله قره خانی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به نوسانات قیمت نفت طی هفته های اخیر، گفت: زمانی بازیگر اصلی تعیین قیمت نفت در دنیا عربستان بود، اما در حال حاضر به دلیل اتفاقاتی که برای عربستان رخ داده عربستان دیگر به قیمت نفت بی تفاوت نیست، چراکه هزینه های این کشور بسیار افزایش یافته و باید هزینه های سیاست گذاری های منطقه ای خود از جمله جنگ در یمن و سایر بخش ها را تامین کند.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی،افزود: عربستان باید به برخی کشورها باج هایی پرداخت کند تا مناقشات با قطر را به نفع خود تمام کند و همچنین باید کشور آمریکا را در کنار خود نگه دارد، البته ذخایر این کشور نیز تا حدی تخلیه شده که در کاهش نقش آن به عنوان بازیگر اصلی تاثر گذاشته است.

قیمت نفت حدود یک دلار و یا چند سِنت نوسان دارد

قره خانی با بیان اینکه درحال حاضر بازیگر اصلی در تعیین قیمت نفت کشور آمریکا است، ادامه داد: آمریکا می تواند به یکباره ذخایر استراتژیک خود را کاهش دهد، اما به دنبال بالانس نفت تولیدی و قیمت آن است، کما اینکه در روزهای اخیر با وجود کاهش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در حد چندین میلیون بشکه نفت قیمت آن چندان کاهش نیافته است.

وی یادآور شد: آمریکا در روزهای اخیر علیرغم کاهش ذخایر استراتژیک، به یکباره ظرفیت پالایشگاه هایش را برای تولید بنزین به سقف میزان تولیدی افزایش داده است، لذا کاهش تولید بنزین علیرغم کاهش ذخایر استراتژیک دیده نشده است تا سبب ایجاد یک نگرانی در بازار نفت و افزایش یکباره قیمت آن شود، به همین دلیل قیمت نفت روی یک دلار و چند سِنت نوسان داشته است.

نزدیکی طوفان به سواحل آمریکا و تعطیلی تاسیسات نفتی و پالایشگاهی در این منطقه

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر تاثیرات در بازار نفت به دلیل مخاطرات منطقه ای و عوامل جوی بوده که در خلیج مکزیک و تگزاس اتفاق می افتد، افزود: این طوفان در حال حاضر به سواحل آمریکا نزدیک می شود و تاسیسات نفتی و پالایشگاهی را در این منطقه تعطیل می کند و سبب توقف فعالیت پالایشگاه های این منطقه که حداقل 5میلیون بشکه در روز پالایش نفت دارند می شود و تا زمانی که دوباره این پالایشگاه ها پس از وقوع طوفان وارد مدار شوند، ممکن است به واسطه طوفان در سواحل آمریکا و خلیج مکزیک قیمت نفت افزایش یابد.

وی ادامه داد: آمریکا گاهی که قیمت نفت افزایش یافته تولید نفت شل را بیشتر می کند و اگر قیمت نفت کاهش یابد، تولید خود را متوقف می کند، لذا قیمت نفت حدود 45 تا 52 است و اگر اتفاقات حادی در نیجریه و لیبی رخ دهد، سقف آن 55 دلار می شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اعضای اوپک تصمیم گرفته اند که در نشست آتی میزان تولید لیبی و نیجریه را مدیریت کرده و برای آن سقف خاصی مشخص کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.