سفر هیات بلند پایه اقتصادی مالزی به ایران سفر می كند

سفر هیات بلند پایه اقتصادی مالزی به ایران سفر می كند

سه‌شنبه, آوریل 5, 2016 - 17:01 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مدیر عامل سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) بر توسعه مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در دوران پساتحریم تاكید كرد و از سفرش به تهران به همراه هیاتی اقتصادی در ماه آینده میلادی خبر داد.

مدیر عامل سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید) بر توسعه مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در دوران پساتحریم تاكید كرد و از سفرش به تهران به همراه هیاتی اقتصادی در ماه آینده میلادی خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، 'ذوالكیفلی محمود' مدیر عامل ماترید كه در نشست 'فرصت های جدید تجاری ایران' با حضور صدها دست اندركار امور اقتصادی و صنعتی مالزی و 'مرضیه افخم' سفیر جمهوری اسلامی ایران در كوالالامپور سخن می گفت، به 'فرصت های تجاری زیاد' در ایران اشاره كرد و گفت: مالزی خواستار افزایش روابط تجاری دوجانبه با ایران است.

البته وی با توجه به كاهش مبادلات دو كشور در سال های اخیر نگاهی به صادرات محصولات این كشور به ایران دارد و گفت: من در دوران تحریم به ایران سفر كرده ام. با وجود تحریم، كالاهای خارجی در بازار ایران یافت می شد. پس اگر سایر كشورها قادر به تجارت با ایران هستند، چرا مالزی قادر به انجام این كار نباشد.

وی در حالی به ایران به عنوان یك بازار نگریست كه دكتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تاكید دارد 'هدف ایران از گسترش مناسبات اقتصادی، تجارت نیست، بلكه جلب سرمایه گذاری‌ های خارجی به كشور است'.

'جلب سرمایه'، 'كسب فناوری' و 'یافتن بازارهای مشترك برای صدور كالاهای ساخت ایران' سه هدف ایران در دوران جدید توسعه مناسبات با جهان است و رئیس جمهور خواستار آن است تا بتوان 30 در صد كالاهای ساخت كشور را به بازارهای جهانی عرضه كرد.

مدیر عامل سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی در ادامه با اشاره به روابط تجاری گذشته این كشور با ایران، گفت: ایران پیش از تحریم ها یكی از شركای بزرگ تجاری مالزی در غرب آسیا بود.

وی گفت كه شمار زیادی از شركت های مالزیایی مانند شركت های نفت و گاز و شركت های مرتبط با بخش خودرو در گذشته در ایران مشغول فعالیت بودند، اما با اعمال تحریم ها این روابط به ویژه در بخش پرداخت ها و نقل و انتقالات مالی تحت تاثیر قرار گرفت.

'ذوالكیفلی محمود' در ادامه به میزان روابط اقتصادی دو كشور اشاره كرد و گفت كه در سال 2015 روابط تجاری مالزی و ایران با كاهش حدود 12 درصدی، به یك میلیارد و 950 میلیون رینگیت (حدود 487 میلیون دلار) رسید، كه یكی از دلایل كاهش واردات از ایران، سقوط بهای نفت بود.

وی همچنین تصریح كرد كه كل واردات مالزی از ایران نیز سال گذشته با كاهش 25.6 درصدی به 139 میلیون و 500 هزار رینگیت (حدود 34 میلیون دلار) كاهش یافت كه این رقم در سال پیش از آن 187 میلیون و 400 هزار رینگیت (حدود 46 میلیون دلار) بود.

وی دلیل كاهش مبادلات دو جانبه را سقوط بهای روغن پالم دانست و گفت كه با وجود افزایش میزان حجم صادرات، سقوط نرخ ها از دلایل كاهش میزان صادرات مالزی به ایران بوده است.

به گفته این مقام بازرگانی خارجی مالزی، روغن پالم حدود 49 درصد از كل صادرات مالزی به ایران را به خود اختصاص می دهد. مواد شیمیایی 12 درصد و كائوچو طبیعی 11.4 درصد از كل اقلامی است كه مالزی به ایران صادر می كند.

محصولات كشاورزی از قبیل خرما، میوه های خشك، انگور و محصولات پتروشیمی نیز از جمله كالاهای وارداتی مالزی از ایران است.

این مقام تجارت خارجی مالزی در ادامه گفت: ما در تلاشیم تا بتوانیم با توجه به لغو تحریم ها، روابط تجاری دو جانبه و سرمایه گذاری را در سال های آتی افزایش دهیم و امیدواریم با حمایت تجار مالزیایی بتوان صادرات را به ایران دو برابر كرد.

وی گفت: ماترید، ایران را بازار مناسبی برای محصولات تولیدی مالزی و دروازه دستیابی سایر بازارهای غرب آسیا و شمال آفریقا می داند.

'ذوالكیفلی محمود' با اشاره به ظرفیت های ایران از جمله ذخایر نفت و گاز فراوان، جمعیت 80 میلیونی با درآمد متوسط به بالا و نیروی انسانی ماهر و جوان، گفت: جای تعجب نیست كه كشورهای زیادی برای ورود به بازار ایران به رقابت پرداخته اند. هیات های تجاری بسیاری از كشورها به ایران اعزام شده و از فعالیت در این كشور استقبال كرده اند.

وی همكاری كشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و همسایه مالزی با كشورمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: تایلند معاون نخست وزیر خود را به ایران اعزام كرد. هیات های سنگاپوری و ویتنامی نیز توسعه مراودات خود را با ایران آغاز كرده اند، اما مالزی تاكنون اقدامی نكرده است.

وی گفت: ایران برای ورود به تجارت جهانی و به روز كردن موسسات و نهادهای تجاری و مالی خود نیازمند زمان است و نشست امروز نیز تداوم تلاش سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی برای افزایش مراودات تجاری با ایران بشمار می رود.

این مقام مالزیایی اعلام كرد قرار است ماه آینده میلادی، هیاتی اقتصادی به ویژه از فعالان بخش نفت و گاز مالزی به تهران سفر كنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.