امضای 10 قرارداد جدید نفتی تا پایان سال

زنگنه پیش بینی کرد؛

امضای 10 قرارداد جدید نفتی تا پایان سال

دوشنبه, اوت 28, 2017 - 15:33 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

وزیر نفت گفت: پیش بینی می شود بر اساس مذاکرات با طرف های مختلف، 10 قرارداد جدید نفتی تا پایان امسال امضا شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، «بیژن زنگنه» توضیح داد: این یک ایده است و نمی توان تعداد دقیقی عنوان کرد اما براساس مذاکرات جدی انجام شده با طرف قراردادها، پیش بینی می‌شود حدود 10 قرارداد امضا شود.
وی تاکید کرد امضای قراردادهای جدید نفتی اولویت بندی شده است و افزود: همه مذاکرات بخوبی پیش می روند و هیچ مذاکره ای، مانع مذاکرات دیگری نیست.
به گفته وی، پس از امضای قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری شرکت فرانسوی توتال، طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی، میدان مشترک آذر، میدان های سهراب، آب تیمور، منصوری و آزادگان در اولویت قرار دارند.
زنگنه یادآوری کرد طرح توسعه میدان آزادگان به دلیل پیچیدگی‌های فنی زمانبر است و اضافه کرد: با توجه به امضای نخستین قرارداد نفتی پس از برجام در تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای نفتی پیشرفت بسیار خوبی صورت گرفته است.
وی تاکید کرد متن اصلی و پیوست همه قراردادها نهایی شده است و ادامه داد: بحث‌های فنی هر میدان در جای خود یکتاست و نمی توان مذاکراتی که برای یک میدان انجام می‌شود در میدان دیگری نیز اعمال شود.
وزیر نفت تصریح کرد: ابتدا باید بحث فنی هر میدان انجام شود تا بتوان میزان، شیوه و مراحل سرمایه گذاری را مشخص کرد.
وزارت نفت با معرفی الگوی جدید قراردادهای نفتی تلاش دارد عقب ماندگی های گذشته را جبران کند.
چندین طرح توسعه میدان های نفتی و گازی در اولویت معرفی به سرمایه گذاران بین المللی قرار گرفته که ویژگی آنها مشترک بودن با همسایگان است.
بر این اساس، دوازدهم تیرماه 1396 نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.
ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.
بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.
کارشناسان به این قرارداد به عنوان نماد بی توجهی اروپایی ها به شیطنت ها و کارشکنی های آمریکا برای جلوگیری از توسعه همکاری های بین المللی صنعت نفت می نگرند.
قرار است در گام بعدی سایر قراردادها نیز به امضا برسد که توسعه میدان آزادگان و لایه نفتی پارس جنوبی از مهم ترین آنها به شمار می رود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.