افزایش سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خاورمیانه

افزایش سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خاورمیانه

سه‌شنبه, اوت 29, 2017 - 07:12 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خاورمیانه به ۲۳.۶۴ درصد رسید.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از شرکت ملی پتروشیمی، بر اساس اعلام معاونت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سهم صنعت پتروشیمی ایران از ظرفیت تولید محصولات عمده پتروشیمی منطقه خاورمیانه و جهان در دولت یازدهم با وجود برخی چالش های موجود رشدی مطلوب را تجربه کرد.

سهم ایران از ظرفیت تولید در خاورمیانه درحالی که در سال ۱۳۹۲ به ۲۲.۲۱ درصد رسیده بود در سال ۱۳۹۵ این رقم توانست به رکورد جدید ۲۳.۶۴ درصد برسد و این روند در سال جاری نیز با توجه به تولیدی شدن چند طرح بزرگ پتروشیمی تداوم خواهد یافت.

گفتنی است که سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی جهان در سال ۱۳۹۲ به ۲.۲۶ درصد رسید و در سال ۹۵ شاهد بودیم که این رقم به ۲.۵۴ درصد رسید .

براساس اعلام معاونت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ،اکنون پس از گذشت بیش از نیم قرن از فعالیت رو به رشد صنعت پتروشیمی در کشور، ظرفیت اسمی تولید محصولات به حدود ۶۲ میلیون تن رسیده و اقدامات صورت گرفته موجب شد تا ایران در این صنعت استراتژیک، از جایگاه ویژه ای در منطقه و جهان برخوردار باشد.

طبق آمار سال ۱۳۹۵، سهم هیدروکربورهای مصرف شده در صنعت پتروشیمی حدود ۶درصد کل هیدروکربورهای مصرفی در کشور بوده است، که در نتیجه آن حدود ۵۰.۶ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید شده است. صادرات این محصولات حدود ۳۴.۷ درصد صادرات غیر نفتی کشور و ۳۹.۱درصد صادرات محصولات صنعتی کشور را از لحاظ ارزشی تشکیل می دهد، که نشاندهنده ارزش افزوده بالای این صنعت و نیز کاهش خام فروشی از طریق صنعت پتروشیمی است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.