افزايش ظرفیت تولید نفت از طریق سرمایه گذاری خارجی

نوبخت خبر داد: ( پاياني)

افزايش ظرفیت تولید نفت از طریق سرمایه گذاری خارجی

سه‌شنبه, سپتامبر 5, 2017 - 13:16 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

این از اسناد افتخارآمیز کشور است که در پایان دولت دوازدهم فقرِ مطلق ریشه کن شود.

به گزارش ديوان اقتصاد، نوبخت در ادامه نشست خبري خود در ساختمان كوثر در پاسخ به سئوالی درباره حضور دستگاه ها در دفتر مقام معظم رهبری برای کاهش آسیبهای اجتماعی گفت: اطلاع‌رسانی در این خصوص با دفتر معظم له است و بالتبع ما ماذون نیستیم اطلاع‌رسانی کنیم. قرار بود اردیبهشت امسال گزارش جدید درباره آسیبهای اجتماعی داده شود که به دلیل انتخابات، مقام معظم رهبری دستور فرمودند بعدا این نشست تشکیل شود. ما گزارش دولت را در این باره آماده کرده ایم.
خبرنگاری درباره ریشه کنی فقر در دولت دوازدهم سئوال کرد. نوبخت در این باره توضیح داد: مسئله، ریشه کنی فقرِ مطلق بوده که در دسترس است. این نیاز به برنامه دارد و سازمان برنامه و بودجه موظف به آن شده است. من مشاور ویژه ای برای پیگیری توازن منطقه ای و عدالت اجتماعی تعیین کرده ام.
وي در ادامه گفت: دانش و اراده این کار در دولت است و همچنین تعهد شخص اول قوه مجریه در این کار باعث می شود توانایی تیم اقتصادی و اجتماعی دولت مضاعف شود. این از اسناد افتخارآمیز کشور است که در پایان دولت دوازدهم فقرِ مطلق ریشه کن شود.
تعدیل درآمد بخش آموزش سئوالی درباره افزایش حقوق معلمان و استادان دانشگاه طرح شد. سخنگوی دولت در این باره گفت: بر همه ما فرض است تکریم معلمان و استادان را به جا بیاوریم. اقداماتی نیز در این راستا در دولت یازدهم انجام شد و متوسط حقوق فرهنگیان بیش از دوبرابر شد. البته شان و منزلت جایگاه معلمان بیش از این است و باید توان ما را هم در نظر گرفت.
وي در ادامه گفت: بخشی از جوانان ما در زمینه امور عمرانی فعال هستند ولی متاسفانه به‌موقع حقوق خود را دریافت نمی کنند. آنها هم در جاده ها و عرصه های عمومی برای رفاه مردم تلاش می کنند. باید در نظر داشت این که حقوق فرهنگیان بیش از دو برابر شده، نشان از رویکرد دولت است. سال گذشته ۲۷۰۰ میلیارد تومان در آذرماه، پاداش بازنشستگی دادیم و ۳۴۰۰ میلیارد تومان هم در اردیبهشت پرداخت شد. همچنین ۳۶۰۰ میلیارد تومان برای هم‌طرازی حقوق معلمان بازنشسته افزایش یافت. قطعا عزیزان، دولت را درک می کنند که باید به کارهای دیگر کشور از جمله امور عمرانی هم رسیدگی شود.
در میانه جلسه، نوبخت اعلام کرد تصمیم گرفته شد نجفی، شهردار تهران برای حضور در جلسه دولت فردا دعوت شود.
ماجرای حقوق غیرمتعارف
سخنگوی دولت درباره پرونده حقوق های غیرمتعارف گفت: رئیس دیوان محاسبات مجلس اعلام کرد هیچ تخلفی در این مورد صورت نگرفته و هیات دولت هم تصویب کرد مقامات سیاسی باید زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت کنند. طبعا دیوان محاسبات باید جرایم و تخلفات را احراز می کرد. الان به دقت مراقبت می کنیم سقف حقوق رعایت شود. این که عنوان شده کیفرخواست برای عده ای از مدیران صادر شده، بحثی است که باید منتظر نتیجه نهایی آن باشیم. دولت هر همکاری که لازم بود را در این باره انجام داده است.
وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در مهرماه معرفی می شوند
سخنگوی دولت درباره زمان معرفی برخی وزرای کابینه گفت: برای وزارت علوم و نیرو در مهرماه، وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهند شد.
پرداخت یارانه از خزانه
نوبخت درباره پرداخت بخشی از کسری یارانه نقدی از خزانه گفت: هر سال حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از خزانه برای کسری پرداخت یارانه نقدی برداشت می شود. ۸ هزار میلیارد تومان شرکت گاز، ۲ هزار میلیارد تومان توانیر باید بدهد که قرار شد دیگر ندهد. ۲۴ هزار میلیارد تومان شرکت پخش و پالایش بدهد که جمع اینها ۳۲ هزار میلیارد تومان می شود و کسری آن برای پرداخت ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان می شود.
وي در ادامه گفت: در راه پرداخت این وجوه، برخی سازمانها از جمله سازمان مالیات و یک دوازدهم سود سهام خزانه، سهم قانونی خود را برمی دارند. سازمان هدفمندی یارانه از دادن این وجوه قانع نمی شود و می گوید شرکتهای موظف، باید هزینه های تقبل کرده خود را بپردازند. دو شرکت پخش و پالایش و گاز ۶ هزار میلیارد تومان تاکنون از سهم خود را نداده‌اند. سازمان هدفمندی از آنها طلبکار است. به همین دلیل ما نگران نیستیم.
قراردادهای نفتی باید جاذبه داشته باشد
خبرنگار یک رسانه خارجی درباره سیاستهای نفتی ایران سئوال کرد. نوبخت گفت: طبعا باید قراردادهای نفتی ما جاذبه داشته باشد. به همین دلیل ما روش گذشته را کنار گذاشته ایم و با به‌روز کردن قراردادها، ظرفیت تولید نفت را از طریق سرمایه گذاری خارجی افزایش می دهیم.
واکنش به انتقاد بازنشستگان نیروهای مسلح
نوبخت در واکنش به انتقادات بازنشستگان نیروهای مسلح گفت: سال گذشته دست کم ۲۰ درصد به حقوق بازنشستگان اضافه شد. همچنین دولت خود را مکلف کرده همسان سازی در حقوق بازنشستگان را در طول برنامه انجام دهد. همچنین ۳۴۰۰ میلیارد تومان سال گذشته برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یافت. البته همه بازنشستگان انتظار دارند در مدت کوتاهی، این کار صورت گیرد ولی در توان دولت نیست. برای سال آینده هم در بودجه لحاظ می شود که بُرش دیگری از همسان سازی اجرایی شود.
وي در ادامه گفت: ممکن است دولتهای قبل به موقع تعهدات خود را در این باره انجام نداده باشند ولی باید فرصت داد تا در یک دوره زمانی معقول، همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام گیرد. عزیزان بدانند ما پدری هستیم با پول محدود که خانواده گسترده ای دارد. اگر توقعات انجام نمی شود، دلیل بر بی مهری پدر نیست، منابع محدود است.
واکنش به اعتراضات کسبه پلاسکو
نوبخت درباره کسبه پلاسکو گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده است درباره کسبه ساختمان پلاسکو اقدامات لازم را انجام دهد.
درباره نرخ ارز هم گفت: سیاست دولت، مدیریت کردن نرخ ارز شناور است و با افزایش غیرمتعارف نرخ ارز موافق نیستیم. متاسفانه حالت روانی در اقتصاد داریم که زمانی با افزایش نرخ ارز، مغازه ها در فروش جنس خود مردد می شوند و می خواهند متناسب با نرخ ارز، اجناس خود را بفروشند.
نوبخت درباره افزایش نرخ برخی اقلام مانند لبنیات در آینده هم گفت: دولت به جز برای خریدهای تضمینی، روی کالاها قیمت گذاری نمی کند. لذا برنامه ای برای افزایش نرخ این اقلام در دولت وجود ندارد.
حضور شهردار تهران در دولت «خیر» است
خبرنگاری درباره کاهش مشکلات مردم تهران به دلیل حضور شهردار در هیات دولت سئوال کرد و پرسید آیا این کار باعث می شود بدهی دولت به شهرداری برای کاهش مشکلات شهروندان تهرانی پرداخت شود؟ نوبخت در پاسخ گفت: البته با آن میزانی که به سایر دستگاه ها می دادیم، برای تعهدات خود به شهرداری تهران، پرداخت داشتیم. این که فضای مثبت‌تری با حضور شهردار تهران در هیات دولت فراهم می شود و در سایه این تعامل کارها بهتر پیش خواهد رفت، باید امیدوار بود. این کار را «خیر» ارزیابی می کنیم.
مانع زیادی برای حضور بانوان در دولت وجود دارد
خبرنگاری درباره حضور زنان در استانداری‌ها سئوال کرد. نوبخت گفت: اگر لازم باشد می گویم چه مشکلات و موانعی برای حضور بانوان در دولت وجود دارد. باور کردنی نیست برای ریاست سازمان برنامه و بودجه یک استان، یک خانم مدیر باتجربه و تحصیل کرده استفاده شده است ولی مدام تلفن می زنند که نباید این خانم مسئولیت داشته باشد. مگر در آن استان چه خبر است که چنین مسایلی طرح می شود؟ جالب اینجاست آنهایی که می گویند از بانوان استفاده نمی شود، از همان جاها عنوان می شود نباید خانمها را در دولت به کار بگیرید!




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.